۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82759404
T T
۰ نفر
معاون استاندار: تئاتر سهم هنرمندان كُردستان را از توليد فرهنگي افزايش مي دهد

سنندج - ايرنا - معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار كردستان گفت: با كمك هنر نمايش و تئاتر مي توان سهم هنرمندان كُردستان را از توليد فرهنگي بالا بُرد.

به گزارش ايرنا، حسين فيروزي شامگاه يكشنبه در آيين اختتاميه چهاردهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز اظهار كرد: تئاتر هنر درست شنيدن، مدارا و تحمل است و اولين اصل در گفت و گو و مدارا، شنيدن است و هنر تئاتر اين فرصت را در اختيار ما قرار مي دهد.
وي افزود: جشنواره تئاتر كُردي، كارواني است كه حركت آن از سال 78 آغاز شد و اميدواريم در آينده شاهد رشد و شكوفايي هر چه بيشتر اين رويداد فرهنگي هنري در استان باشيم.
فيروزي با بيان اينكه قدردان زحمات و تلاش هاي هنرمندان و هنردوستان هستيم، اضافه كرد: استادان اين عرصه از جمله قطب الدين صادقي و علي ظفر قهرماني نژاد از افتخارات استان كُردستان هستند.
وي يادآور شد: براي استفاده مناسب از هنر نمايش در كردستان بايد اين هنر از پايه و از تئاتر دانش آموزي و دانشجويي مورد توجه و حمايت قرار گيرد.
وي با اشاره به برگزاري و استقبال مناسب مردم از اجراهاي نمايش اين دوره از تئاتر كُردي در سقز تاكيد كرد: سقزي ها نشان دادند در عرصه فرهنگ و هنر نيازمند كار و تلاش مسئولان هستند و بايد به نيازهاي مردم اين شهر در بخش هنر بيشتر توجه شود.
معاون استاندار كردستان با اشاره به اهميت ساخت سالن براي اجراي برنامه هاي فرهنگي و هنري در اين گفت: 18 ميليارد ريال براي احداث مجتمع فرهنگي در سقز توسط فرمانداري در نظر گرفته شده است.
فرماندار سقز هم با بيان اينكه تئاتر يك نمايش زنده است و كساني كه اين هنر را اجرا مي كنند انسان هاي خلاق و هنرمند و نوآور هستند، گفت: تئاتر كُردي برند اين شهرستان است.
علي اكبر ورمقاني با عنوان اينكه برنامه هاي فرهنگي هنري از جمله تئاتر نقش مهمي در جهت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دارد، اظهار كرد: به تمام كساني كه با زبان هنر بويژه تئاتر در راه اعتلاي فرهنگ ايران و كردستان مي كوشند، خسته نباشيد، مي گويم.
وي با بيان اينكه جشنواره تئاتر كُردي سقز با همكاري استانداري و نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي در تقويم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت مي شود، افزود: تئاتر كُردي بايد بين المللي شود و با ايجاد زيرساخت هاي شهرستان سقز از جمله فرودگاه اين را ميسر خواهد شد.
سردار دوغي رئيس شوراي اسلامي شهر سقز هم گفت: فرهنگ زيربناست و براي كارهاي فرهنگي تا جايي كه در توان داريم هزينه خواهيم كرد.
به گزارش ايرنا، چهاردهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز از شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر آغاز شد است و شامگاه يكشنبه 19 آذر با معرفي گروه ها و نفرات برتر بكار خود پايان داد.
اين جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز و انجمن هنرهاي نمايشي استان كردستان با همكاري اداره كل هنرهاي نمايشي، انجمن هنرهاي نمايشي ايران، فرمانداري سقز، شوراي اسلامي شهر و شهرداري سقز در راستاي ارتقا، تشويق و ترويج هنر نمايش در جامعه با تاكيد بر توليد نمايش هايي مبتني بر فرهنگ كردستان برگزار شد.
جشنواره تئاتر كُردي از سال 78 به مدت شش سال متوالي برگزار شد اما بدليل مشكلات مالي اين جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاري آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره ديگر پيگيري و اجرا شد.
اين جشنواره در سال هاي 91 و 92 برگزار نشد ولي از 93 دوباره فعاليت خود را آغاز كرد.
دكتر قطب الدين صادقي، كوروش سليماني و علي ظفر قهرماني نژاد نمايش هاي اين دوره را داوري كردند.
سقز در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهيم محمدحسيني
7249