۲۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82759829
T T
۰ نفر
قطب الدين صادقي به عنوان دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر كُردي تعيين شد

سنندج - ايرنا - مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان گفت: قطب الدين صادقي به عنوان دبير پانزدهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز تعيين شد.

به گزارش ايرنا، جلال قلعه شاخاني روز دوشنبه در آئين اختتاميه چهارهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز در تالار باغ ونوس با اشاره به ويژگي ها و ابعاد شخصيت علمي و هنري صادقي به عنوان هنرمند پيشكسوت و استاد دانشگاهي، اظهار كرد: در راستاي كيفيت بخشي، انسجام ساختاري و تقويت بعد علمي جشنواره تئاتر كُردي سقز قطب الدين صادقي، شايسته احراز اين پست است.
وي عنوان كرد: آنچه كه براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان يك ضرورت بنيادين در خصوص جشنواره تئاتر كُردي مطرح است در پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين رويداد مشخص و روشن است.
وي ادامه داد: بر اساس پيام سيد عباس صالحي، رويدادي كه به واكاوي فرهنگ و ادبيات كُردي از منظر هنر تئاتر به عنوان بخشي از بدنه تئاتر ملي بپردازد انحصارا به دامنه محدودي از هنرمندان خبره محدود نخواهد شد.
جلال قلعه شاخاني خاطر نشان كرد: رفتار مبتني بر گفتمان هنري ايجاب مي كند كه براي رويدادي بين المللي از دانش و تجارب شخصيتي علمي با برند و جايگاهي بين الملل بهره جست و ساختار يك رويداد بين المللي در حوزه امور تصدي گري توجه به حركت در چنين مسيري است.
به گزارش ايرنا، صادقي متولد ارديبهشت 1331 در سنندج است، او نويسنده، فيلم‌نامه‌نويس، مترجم، كارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازيگر سينما، تلويزيون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي ايران است.
وي در سال 1354 مدرك كارشناسي خود را در رشتهٔ هنرهاي نمايشي، از دانشكدهٔ هنرهاي زيباي دانشگاه تهران دريافت كرد؛ سپس براي ادامهٔ تحصيل عازم فرانسه شد و توانست در دانشگاه سوربن پاريس، دورهٔ كارشناسي ارشد و دكتراي خود را در رشتهٔ هنرهاي نمايشي به پايان ببرد.
پس از پايان تحصيلات در سال 1364 به ايران بازگشت و در كنار تدريس در دانشگاه‌هاي مختلف، به فعاليت‌هاي هنري و ادبي پرداخت.
از عمده فعاليت‌هاي صادقي مي‌توان به تأليف 50 نمايشنامه، كارگرداني 52 تئاتر و چندين فيلم كوتاه، ترجمهٔ 18 كتاب و بازي در فيلم و سريال‌هاي مشهوري همچون كيف انگليسي، كلاه پهلوي و معماي شاه اشاره كرد.
چهاردهمين جشنواره تئاتر كُردي سقز از شامگاه پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر آغاز شد و روز دوشنبه 19 آذر با معرفي گروه ها و نفرات برتر بكار خود پايان داد.
در اين دوره از جشنواره 12 نمايش از شهرهاي مختلف ايران در بخش رقابت و دو نمايش در بخش جنبي به روي صحنه رفت.
اين جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز و انجمن هنرهاي نمايشي استان كردستان با همكاري اداره كل هنرهاي نمايشي، انجمن هنرهاي نمايشي ايران، فرمانداري سقز، شوراي اسلامي شهر و شهرداري سقز در راستاي ارتقا، تشويق و ترويج هنر نمايش در جامعه با تاكيد بر توليد نمايش هايي مبتني بر فرهنگ كردستان برگزار شد.
جشنواره تئاتر كُردي از سال 78 به مدت شش سال متوالي برگزار شد اما بدليل مشكلات مالي اين جشنواره بعد از شش دوره متوقف شد و دوباره از سال 87 برگزاري آن از سر گرفته شد و تا سال 90 به مدت چهار دوره ديگر پيگيري و اجرا شد.
اين جشنواره در سال هاي 91 و 92 برگزار نشد و از 93 دوباره فعاليت خود را آغاز كرد و سال 94 نيز دوازدهمين دوره اين جشنواره با حضور 12 گروه نمايشي از ايلام، بانه، بوكان، تهران، دياربكر تركيه، سقز، سليمانيه عراق، سنندج، شيروان، كرمانشاه و مريوان از 15 تا 19 شهريور در سالن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سقز برگزار شد.
دكتر قطب الدين صادقي، كوروش سليماني و علي ظفر قهرماني نژاد نمايش هاي اين دوره را داوري كرده بودند.
سقز در 190 كيلومتري شمال غربي سنندج واقع شده است.
خبرنگار: ابراهيم محمدحسيني **انتشار: اميد بهمني
7249/6108