به گزارش روز سه شنبه ايرنا٬ پروفسور «پي. استوبدان» در مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي موسسه مطالعات و تحليل دفاعي هند چاپ شده٬ نوشت: ايران بدون شك كشور ايده آل هند بعنوان دروازه اي بسوي آسياي ميانه و روسيه است چون اين كشور باعث دسترسي هند به چندين كريدور تجاري ارائه مي كند.
وي نوشت: به دليل علاقمندي ايران به توسعه تجارت منطقه اي خود، چابهار بطور ويژه براي هند يك فرصت خوب محسوب مي شود. همچنين چابهار در نزديكي اقيانوس هند و برخلاف بندرعباس، ژرفاي عميق تري دارد.
پروفسور استوبدان افزود: چابهار دو ترمينال به نام هاي شهيد كلانتري و شهيد بهشتي دارد. ترمينال نخست ساليانه 2/1 ميليون تن محموله را جابجا مي كند. با آغاز كار ترمينال شهيد بهشتي، ظرفيت اين بندر به 10 ميليون تن خواهد رسيد.
وي اضافه كرد: هند اخيرا يك محموله گندم خود را از طريق بندر چابهار به افغانستان انتقال داد.
قابل ذكر است كه ايران اخيرا تعدادي جرثقيل براي پايانه اوليه شهيد بهشتي از آلمان وارد كرده است كه هزينه آنها براي پايانه اوليه 85 ميليون دلار است كه كلا توسط هند سرمايه گذاري شده است.
هند بلافاصله پس از توافق هسته اي ايران و لغو تحريم ها در ماه ژانويه سال 2016 ،متعهد شد يك خط اعتباري 500 ميليون دلاري براي توسعه طرح چابهار اختصاص دهد.
استوبدان اضافه كرد كه ساخت تعداد بيشتري پايانه چند منظوره در چابهار و همچنين اجراي طرح هاي متعدد هند مانند احداث خط آهن 610 كيلومتري شمال - جنوب از چابهار تا زاهدان بدون مشاركت يك كشور آسياي ميانه امكان پذير نخواهد بود مگر اينكه يك كشور واقع در آسياي ميانه به غير از افغانستان به سهامدار مستقيم اين طرح تبديل شود.
اين كارشناس برجسته هندي افزود: مشاركت افغانستان براي منافع استراتژيك هند ضروري است اما براي اينكه ايجاد اين مسير از نظر اقتصادي نيز سودآور باشد٬ مشاركت كشورهاي آسياي ميانه در آن لازم است.
شبك**آساق**1392**وحيده دينداري**انتشار: ابوالفضل بابايي
دهلي نو- ايرنا- يك كارشناس هندي با تاكيد بر اهميت بندر چابهار در توسعه اقتصادي منطقه، بر ضرورت مشاركت كشورهاي آسياي ميانه در اين طرح تاكيد كرد.