۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82762191
T T
۰ نفر

سفر نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به چابهار

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۱۴
کد خبر: 82762191
سفر نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به چابهار

زاهدان - ایرنا- نمایندگان سازمان جهانی بهداشت به همراه گروهی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به منظور بررسی وضعیت نظام مراقبت حشره شناسی و بیماری های منتقله ازطریق ناقلان به ویژه پشه آئدس در سیستان وبلوچستان، وارد چابهار شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان روز چهارشنبه در حاشیه سفر این هیات به خبرنگار ایرنا گفت: «رمان ولایودهان» نماینده سازمان جهانی بهداشت و هیات همراه در این سفر وضعیت نظام مراقبت حشره شناسی شهرستان چابهار و سایر شهرهای استان را مورد ارزیابی قرار می دهند.
مهدی طباطبایی بر اهمیت بیماری های نوپدید و بازپدید، خطر ورود و گسترش بیماری های منتقله از پشه آئدس و لزوم تشدید نظام مراقبت این بیماری ها به ویژه در مناطق مرزی و مبادی ورودی استان تاكید كرد.
وی اظهار داشت: نظام مراقبت حشره شناسی آئدس بر اساس دستورالعمل های كشوری در استان اجرا می شود.
رمان ولایودهان هماهنگ كننده واحد مدیریت و اكولوژی ناقلین سازمان جهانی بهداشت نیز در ابتدای ورود به چابهار گفت: در این سفر وضعیت نظام مراقبت حشره شناسی و بیماری های منتقله از طریق ناقلان به ویژه پشه آئدس در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای كاركنان بهداشتی درگیر بر اساس نیازسنجی صورت گرفته و استفاده از متدولوژی های بومی در برنامه مراقبت آئدس، مراقبت ویژه در مناطق مرزی و مبادی ورودی كشور نظیر فرودگاه، بندر، بازارچه های مرزی، تشریح و تفكیك خصوصیات بیونومی آئدس ها و آنوفل ها و اشاره به تفاوت های موجود در برنامه مراقبت و كنترلی آنها در رفع چالش های پیش رو در نظام مراقبت حشره شناسی آئدس نقش موثری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با توجه به گستردگی و داشتن بیش از هزار و 100 كیلومتر مرز خشكی با 2 كشور همسایه و 310 كیلومتر مرز دریایی در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده كه شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی زابل و شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك زیر نظر دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر قرار دارد.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود كه با كشور افغانستان و پاكستان و حوزه دریای عمان هم مرز است و همین مساله بعضا سبب ورود و گسترش برخی بیماریهای واگیردار می شود.
3042 **6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
۰ نفر