۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82762592
T T
۰ نفر

خودروهاي برقي و وظيفه دولت - دكتر علي تابش*

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۲
کد خبر: 82762592
خودروهاي برقي و وظيفه دولت - دكتر علي تابش*

تهران - ايرنا:درحاليكه خودروسازان ما همچنان سالها عقب تر از فن آوري هاي شگرفي كه در توليد خودروهاي تمام برقي بوجود آمده خود را سرگرم و سردرگم فراگيري فن آوري پيچيده و بسرعت از مد افتاده هايبريد كرده اند، انقلاب بزرگ باطري مي رود تا صنعت خودرو را درهم نوردد و آنرا زيرورو كند.

بر خلاف فن آوري هايبريد خودرو هاي تمام برقي بسيار ساده و فاقد هر نوع قطعه مكانيكي متحركند و تنها از يك باطري، يك موتور برقي الكترو مانيتيك ساده و يك مبدل يا اينورتور تشكيل شده اند. فن آوري آنها بسيار ساده است بگونه اي كه هم اكنون بسياري از مردم در آمريكا و كانادا رأسا و يا در كارگاههاي كوچك مكانيكي اقدام به تبديل خودرو بنزيني خود به نوع برقي مي كنند.
تا چندي پيش محدوديت خودروهاي برقي باطري آنها بود كه بدنبال ظهور باطري هاي يون ليتيوم اين محدوديت ها برطرف شد و هم اكنون خودروهاي برقي كه با برق معمولي خانگي ظرف ٧ ساعت شارژ مي شوند و با يك شارژ تا ٤٥٠ كيلومتر مسافت را با سرعت و شتابي بهتر از همتايان بنزيني خود طي مي كنند و در خيابان ها در آمد و شدند.
اكنون ظهور باطري هاي گرافيني نويد توليد خودرو هاي تمام برقي اي را مي دهد كه تنها ظرف ١ دقيقه بله ١ دقيقه شارژ مي شوند و با يك شارژ تا ٨٠٠ كيلومتر مسافت را طي مي كنند. يك شركت آمريكايي ادعا كرده كه اين نوع باطري را ساخته و فن آوري آنرا در آمريكا به ثبت رسانده و در ماه ژانويه در نمايشگاهي در آمريكا از آن پرده برداري خواهد كرد. بنا به اعلام اين شركت توليد انبوه اين نوع باطري از ٥ سال ديگر آغاز خواهد شد.
فن آوري توليد باطري هاي گرافيني در كشورهاي چين و كره جنوبي نيز به شدت پيشرفت كرده و يك شركت كره اي نويد استفاده از آنها در گوشي هاي تلفن همراه خود با شارژ در يك لحظه را داده است. اين باطري ها محدوديت هاي باطري هاي يون ليتيوم را ندارند، به مواد معدني كمياب كبالت و ليتيوم وابسته نيستند و برخلاف آنها داراي الكتروليت صلب هستند.
توليد انبوه چنين باطري هايي نه تنها صنعت خودرو كه كل صنايع را متحول خواهد كرد و اگر قرار است ما سري در سراي صنعت آينده جهان داشته باشيم بايد انقلاب بزرگي كه در راه است را درك كنيم و براي آن برنامه ريزي كنيم.
بايد باور كنيم كه عمر خودرو هاي بنزيني بسر آمده و لازم است سرمايه گذاري هاي سنگيني روي توليد خودروهاي تمام برقي و توسعه فن آوري باطري ها و سوپر خازن ها انجام دهيم.
تحولات عظيم در خصوص توليد خودروهاي برقي كه هيچ نوع آلايندگي اي ندارند غول هاي خودرو ساز جهان را شگفت زده و خواب راحت آنها را آشفته كرده است. آنچه اين خودروسازان را نگران كرده از يك طرف بيهوده و بلا استفاده شدن فن آوري هاي انحصاري آنها در توليد موتورهاي بنزيني كه براي آنها سرمايه گذاري هاي سنگيني كرده اند و از سوي ديگر دوام بسيار زيادتر خودروهاي برقي و در نتيجه كاهش تقاضاي دراز مدت براي خود رو است. يك خود رو برقي براحتي تا يك ميليون كيلومتر مي رود و نيازي به روغن كاري هاي دوره اي و تنظيمات موتوري پيچيده ندارد. حتي لنت آنها نيز تا ٢٠٠ هزار كيلومتر نياز به تعويض ندارد.
همانطور كه توليد خودروهاي برقي در جهان نه توسط شركت هاي خودروساز مشهور كه از طريق شركت هاي نوبنياد توسعه يافته است ، در ايران نيز نبايد به خودرو سازان مشهور كشورمان دل بست و بايد شركت هاي جديد براي توسعه خودروهاي تمام برقي تأسيس شود.
دولت بايد بودجه قابل ملاحظه اي را به اين كار اختصاص دهد و با حمايت از كارآفرينان غيوري كه عشق توليد و توسعه فن آوري هاي جديد مربوط به خودروهاي برقي را در سر دارند، نقش خود را در انقلاب بزرگ در راه ايفا كند.
-----------------------------------------------------------------------------------
*فعال اقتصادي بخش خصوصي
۰ نفر