۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۷:۱۷
کد خبر: 82767039
T T
۰ نفر

زلزله تلنگری بر بافت فرسوده كرمانشاه

۲۷ آذر ۱۳۹۶، ۷:۱۷
کد خبر: 82767039
زلزله تلنگری بر بافت فرسوده كرمانشاه

كرمانشاه- ایرنا- شهر كرمانشاه با دارا بودن بیش از یك هزار و 200 هكتار بافت فرسوده و همچنین قرارگیری بر روی گسل زلزله خیز زاگرس در برابر بلایای طبیعی شكننده است و در صورت وقوع زلزله در مركز استان، نخستین مناطقی كه بیشتر دستخوش بحران و آتش سوزی می شوند بافت های فرسوده هستند.

خطرات بافت فرسوده در بحران، یكی از مسایلی است كه پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان پرداختن بدان بسیار حائز اهمیت است كه باید نحوه پیشگیری از خطر در همه بافت ها و به ویژه مناطق فرسوده مورد بررسی قرار گیرد و باید گفت كه حتی بافت ها و منازل نوساز شهری نیز كمابیش در معرض خطر این فاجعه هولناك قرار دارند.
نوسازی بافت فرسوده از جنبه های متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا می طلبد مسئولان و مردم به این مهم بیشتر توجه كنند.

*بسته تشویقی شورا و شهرداری كرمانشاه برای بازسازی بافت فرسوده
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرداری كرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از وجود یك هزار و 228 هكتار بافت فرسوده در شهر كرمانشاه خبر داد و گفت: سازمان نوسازی و بهسازی به نمایندگی از شهرداری، متولی و سیاست گذار نوسازی بافت فرسوده است.
علیرضا وزیری ادامه داد: در سیاست جدید دولت، بازسازی مناطق و بافت های فرسوده به دخالت مستقیم مردم موكول شده و تسهیلاتی در این راستا واگذار و مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده كه شهرداری می تواند آنان را در اختیار متقاضیان قرار دهد.
وی ادامه داد: از یك ماه گذشته از سوی شورای اسلامی شهر كرمانشاه بسته تشویقی و تسهیلاتی برای بازسازی مناطق فرسوده در نظر گرفته شده كه شهرداری با اخذ مجوز از سوی شورا، در بحث هزینه های صدور پروانه تخفیفات 50 تا 70 درصدی در نظر گرفته است.
وزیری اظهار داشت: این بسته تا خرداد ماه 98 تصویب شده و از سوی دیگر، مشوق هایی به صورت كمك هزینه طراحی نما، خدمات ایمنی و آتش نشانی، حفاری و آسفالت و كمك هزینه طراحی و فضای سبز در این بسته در نظر گرفته شده است.
به گفته وزیری، هدف از این بسته جدید تسهیلاتی، ترغیب مردم به سمت نوسازی با استفاده از تسهیلات دولتی و بخشودگی های شهرداری است.
وی به پاره ای از مشكلات ناپایداری و نفوذناپذیری در بافت فرسوده اشاره كرد و ادامه داد: معابر این بافت ها آنقدر كم عرض و كوچك است كه نمی توان به ارائه خدمات رفاهی و شهری برای ساكنان آن پرداخت.
به گفته وی، بیمه شدن ساختمان های مناطق فرسوده به مشاركت مردم ارتباط دارد و این مقوله در بسته تشویقی شورای شهر براساس ماده هشت قانون احیا و بهسازی بافت در نظر گرفته شده است.

** تجربه ایجاد شبكه دسترسی به بافت فرسوده در محله فیض آباد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری كرمانشاه نیز با بیان اینكه دولت از دهه 70 به بعد در بحث بافت های فرسوده ورود پیدا كرد، ادامه داد: دولت در این زمینه تجربه 24 ساله دارد كه این مقوله در كرمانشاه در محله فیض آباد تجربه شد، در این منطقه كه دارای خیابان بسیار كم عرضی است املاك مردم خریداری شد و یك خیابان كم عرض از مدرس به جلیلی به منظور دسترسی به بافت فرسوده ایجاد شد تا حداقل آسیب را به بافت بزند.
وی اظهار داشت: سپس پارك، ورزشگاه، خانه بهداشت، مجتمع فرهنگی هنری در این منطقه ساخته شد و خدمات نداشته برای رغبت به سكونت ایجاد شد كه نتیجه بخش بود.

*چاره اندیشی دولت از طریق انتقال خدمات و توانمندی سازی ساكنان بافت فرسوده
نیك كردار ابراز كرد، دولت علاوه بر انتقال خدمات به بافت فرسوده برای تشویق مردم به بازسازی، به دنبال توانمندی ساكنان بافت های فرسوده نیز بوده است.
این مسئول ادامه داد: افراد حاشیه نشین باید معیشت و اقتصاد آنان با مشاغل خرد و خانگی و اعطای تسهیلات خرد وضعیت بهتری پیدا كند تا بتوانند بافت ها را نوسازی كنند.

**زندگی 300 هزار نفر از جمعیت كرمانشاه در بافت فرسوده
فرماندار كرمانشاه هم از سكونت بیش از 300 هزار نفر در بافت های فرسوده و سكونت گاههای غیررسمی در این شهر خبر داد و گفت: این مقدار 32 درصد كل جمعیت شهری كرمانشاه را شامل می شود.
فضل الله رنجبر، از شناسایی 36 محله بافت فرسوده كرمانشاه خبر داد و گفت: حدود 14 محله از مجموع محلات قدیمی نیازمند توجه بیشتری است.
وی یادآور شد: البته كار نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی محلات حاشیه ای از مدت ها قبل آغاز شده و ادامه نیز خواهد یافت.
وی در پایان اظهار كرد: اگر از امروز به فكر ساماندهی بافت های فرسوده و سكونتگاه های غیررسمی نباشیم در آینده شاهد مشكلات جدی تری خواهیم بود.
از جمعیت 2 میلیون نفری استان كرمانشاه بیش از 900 هزار نفر در شهر كرمانشاه زندگی می كنند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 كیلومتری بخش ازگله، 32 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب كرمانشاه تاكنون 620 كشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یك هزار و 930 روستای استان كرمانشاه خسارت وارد كرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسكونی شهری و روستایی نیز آسیب كلی و جزئی دیده است.
806/7460 خبرنگار:زهره كریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
۰ نفر