محسن عراقي زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: وجود ايستگاه سينوپتيك(هواشناسي) از ضروريات هر فرودگاه براي ارسال اطلاعات جوي مربوط به هوانوردي است بطوري كه پارامترهاي هواشناسي مورد نياز برج مراقبت پرواز بطور مستمر استخراج و ارسال مي شود.
وي ادامه داد: صحت و جمع آوري اطلاعات نقش مهمي در امنيت پرواز دارد و اگر اين تجهيزات فرسوده و به روز نباشند اطلاعات جوي مورد نياز خلبان با خطا و صحت كمتر ارائه مي شود.
مديركل هواشناسي خراسان رضوي گفت: اطلاعات مورد نياز هوانوردي مانند سرعت باد، رطوبت، دما، فشار هوا، ميزان بارش برف و باران، ديد افقي و دماي خاك هر نيم ساعت يكبار جمع آوري و با فرمتي خاص به برج فرودگاه مشهد مخابره مي شود.
عراقي زاده افزود: فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد بعد از تهران پرترافيك ترين فرودگاه كشور به شمار مي رود بطوري كه روزانه بين 240 تا 300 پرواز در اين فرودگاه انجام مي شود.
وي ادامه داد: به روزرساني سامانه ها و تجهيزات مورد نياز ايستگاه هواشناسي در فرودگاه مشهد مانند ايستگاه خودكار هواشناسي، ايستگاه اندازه گيري ديد افقي براي خلبان(RVR) و دريافت اطلاعات جو بالا نيازمند 15 ميليارد ريال اعتبار است. ساختمان ايستگاه هواشناسي فرودگاه مشهد نيز كه در زميني به مساحت يك هكتار واقع شده، فرسوده و به لحاظ ايمني، شبكه مخابراتي و فاضلاب استاندارد نبوده و بازسازي آن نيازمند 10 ميليارد ريال اعتبار است.
عراقي زاده افزود: اعتبارات موجود هواشناسي خراسان رضوي جوابگوي به روزرساني و استانداردسازي تجهيزات اطلاعات هواشناسي فرودگاه مشهد نيست و در اين راستا تاكنون پيگيريهاي زيادي از سوي استاندار خراسان رضوي براي تخصيص اعتبارات ملي انجام شده اما هنوز نتيجه اي نداشته است.
هواشناسي خراسان رضوي داراي 28 ايستگاه سينوپتيك اصلي و خودكار در شهرستانهاي مختلف اين استان است.
خبرنگار: مريم انجيدني **انتشار: حسين كريم زاده
3027/1858
مشهد- ايرنا- مديركل هواشناسي خراسان رضوي گفت: تجهيزات جمع آوري و استخراج اطلاعات جوي مورد نياز فرودگاه شهيد هاشمي نژاد مشهد به عنوان دومين فرودگاه پرترافيك كشور فرسوده و غيراستاندارد بوده لذا بايد به روزرساني شود.