۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82771421
T T
۰ نفر

مرحله جدید تكامل ربات‌های انسان‌نما

۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۶
کد خبر: 82771421
مرحله جدید تكامل ربات‌های انسان‌نما

تهران– ایرنا - محققان دانشگاه توكیو ژاپن دو ربات انسان‌نما ساختند كه عملكرد مفاصل و حركات انسان را با دقت و شباهت بسیار زیادی انجام می‌دهند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از تلگراف، این ربات‌ها كه كنگرو و كنشیر نام دارند، به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند كه در آن‌ها تمام ساختار اسكلتی و عضلانی انسان با استفاده از آلومینیوم و پلاستیك بازسازی شده و حتی تاندون‌ها و مفاصل نیز به‌طور مصنوعی ساخته شده‌اند. این ربات ها دارای قفسه سینه، ستون فقرات و سیستم لامسه‌ای هستند كه به طور مستمر تعادل و پایداری آن‌ها را تحت نظارت دارد.
همچنین این ربات‌ها از یك سیستم پردازش اطلاعات شبیه به مغز انسان بهره می‌برند كه امكان فعالیت آن‌ها را بدون نیاز به دریافت دستورالعمل از طرف انسان‌ها فراهم می‌كند.
به اعتقاد سازندگان، این ربات‌ها می‌توانند محققان را در درك بهتر چگونگی حركت انسان‌ها در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، ساخت اندام‌های مصنوعی، آزمایش آثار مخرب تصادفات اتومبیل و همچنین یك زیرساخت واقعی‌تر برای كشت بافت‌های انسان یاری كنند.
به اعتقاد محققان ژاپنی بزرگترین نقطه‌ضعف ربات‌های انسان نما، طراحی و ساخت این ربات‌ها بر اساس نظریه‌های سنتی علوم مهندسی، مكانیك، الكترونیك و انفورماتیك بوده است. در حالی كه ربات‌های جدید بر اساس ساختارهای بدن انسان از جمله ساختار اسكلتی- عضلانی، سیستم عصبی و روش‌های پردازش اطلاعات در مغز طراحی و ساخته شده‌اند.
این ربات‌ها بر اساس ساختار فیزیولوژیكی انسانی با قامت یك متر و 58 سانتیمتر و وزن حدود 80 كیلوگرم ساخته شده‌اند. اندازه تمام استخوان‌های این ربات‌ها بر اساس اندازه استخوان‌های یك انسان واقعی است. هردو ربات به 5 انگشت در هر دست و پا مجهز هستند. تمام مفاصل آن‌ها نیز بر اساس ساختار مفاصل واقعی طراحی شده است. استفاده از مفاصل گوی و كاسه‌ای امكان انجام حركاتی را برای این ربات‌ها فراهم كرده كه پیش از این هرگز امكانپذیر نبوده است. ستون فقرات ربات نیز امكان حركت به عقب و جلو همچنین نشست و برخاست آن‌ها را مشابه انسان‌ها فراهم می‌كند. بخش‌های مختلفی از بدن این ربات‌ها با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی از روی اندام‌های انسان ساخته شده است.
محققان معتقدند هنوز در ابتدای راه هستند و برای ساخت رباتی با هوش و قابلیت‌های انسان راه درازی را در پیش دارند.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی كاشانی
۰ نفر