به گزارش ایرنا پاكستان به عنوان كشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر اگرچه خود، صادركننده مواد غذایی از جمله محصولات كشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، كاشی، سرامیك و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا كنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشكبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از كالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاكستان است كه البته مشابه پاكستانی همه آنها با كیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شكیل در بازارهای این كشور وجود دارد.
نكته قابل توجه درباره كالاهای سبك وارداتی پاكستان كه در سوپرماركت ها یافت می شوند، برندهای این كالاها است كه نشان می دهد بیشتر آنها از كشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این كالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، تركیه ای، آمریكایی، انگلیسی، آلمانی، دانماركی و برخی دیگر كشورهای اروپایی هم به چشم می خورد.
كالاهای با كیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاكستان است كه مملو از كالاهای عربی – غربی شده اند.
برای مثال عجیب به نظر می رسد زعفران ایرانی كه در همه جای جهان به نام طلای سرخ ایران شناخته می شود و كیفیت آن با هیچ محصول خارجی قابل مقایسه نیست، در برخی فروشگاه های پر زرق و برق پایتخت پاكستان به عنوان یك كالای وارداتی از امارات متحده عربی یافت می شود؛ با بسته بندی نه چندان مناسب و شایسته یك كالای ناب و پرطرفدار ایرانی كه روی آن اسم ایران حك شده ولی از مبدا امارات وارد پاكستان شده است.
این كه چطور می شود زعفران ایرانی كه در مناطق نسبتا نزدیك به مرز پاكستان تولید می شود، برای اینكه سر از فروشگاه های پاكستان دربیاورد، منطقه خلیج فارس را دور می زند و طبیعتا با چند برابر قمیت و با چند واسطه خارجی به دست مصرف كننده پاكستانی می رسد، جای بررسی و مطالعه دارد.
در مورد برخی محصولات خشكبار ایرانی از جمله پسته نیز همین ماجرا صادق است.
پسته ایرانی در بسته بندی های عربی وارد بازار مصرف پاكستان می شود؛ تجارتی پرسود برای صادر كنندگان عرب كه هرگز رنج ها و مشقات كشاورز و تولید كننده ایرانی را تجربه نكرده اند ولی بیشترین سود را از تجارت این محصول ایرانی به جیب می زنند.
تنها برخی مواد غذایی ایرانی از جمله خرما، كنسرو تن ماهی (برندهای متفرقه و نا مرغوب) و برخی انواع مربا و رب گوجه فرنگی و شاید دو یا سه قلم مواد غذایی ایرانی دیگر در برخی فروشگاه های نه چندان معروف در پاكستان یافت می شود كه متاسفانه گاه تاریخ مصرف آنها هم گذشته است.
*** بازار پاكستان ظرفیت پذیرش كالاهای ایرانی را دارد
'احمد محمدی' سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كراچی پاكستان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: مشتریان پاكستانی از خریداران عمده كاشی و سرامیك ایران هستند و این محصولات در این كشور بازار خوبی دارد.
وی از پاكستان و شهر كراچی قلب اقتصادی پاكستان به عنوان مقصد مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی نام برد و افزود: اگر تولیدكنندگان ایرانی به بازار بیش از 200 میلیون نفری پاكستان نیم نگاهی داشته باشند، می توانند سود مناسبی از این بازار در زمینه صادرات كالا داشته باشند.
وی با بیان افزایش میزان صادرات كاشی و سرامیك ایران به پاكستان طی سال گذشته، تبادل هیات های اقتصادی بین دو كشور را از اقدامات سركنسولگری ایران رد كراچی در زمینه معرفی بازار این كشور به تولیدكنندگان ایرانی بیان كرد و افزود: طی سال جاری بیش از هشت میلیون متر مربع كاشی و سرامیك به پاكستان صادر شده است.
این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه بازار پاكستان به خصوص ایالت سند، مقصدی قابل توجه برای صادركنندگان كالاهای ساختمانی است، از تولیدكنندگان ایرانی برای حضور در این بازار و صاردات كالاهای با كیفیت خود دعوت كرد.
محمدی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دلایل رونق نگرفتن بازار پاكستان برای صادركنندگان ایرانی، افزود: وجود دیدگاه سنتی به بازار پاكستان، برخی تحریم های بانكی و نشناختن بازار از سوی صادركننده ایرانی از این دلایل است.
وی تصریح كرد: در مقطعی از زمان از بازار كالایی پاكستان غافل شدیم و این بازار از سوی دیگر كشورها تغذیه شد، ولی واقعیت امر این است كه جمعیت 200میلیونی پاكستان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری شهر كراچی بازار خوبی برای صادراتی همه كالاهای ایرانی است.
سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كراچی پاكستان از مواد غذایی و خوراكی، محصولات لبنی، شیرنی و شكلات و محصولات ساختمانی به عنوان محصولات ایرانی مشتری پسند در بازار پاكستان نام برد و گفت: تولید كنندگان و صادركنندگان كالاهای ایرانی به دلیل دارا بودن مزیت های هم مرزی دو كشور می توانند از این بازار به نحو مطلوب استفاده كنند.
آساق**6125*1144*سیدبهادر حسینی* انتشار دهنده: علیرضا جباری
سركنسول ایران در كراچی مطرح كرد؛
بازار 200 میلیونی پاكستان، فرصت مناسب صادرات كالاهای ساختمانی ایران
۲ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲
کد خبر:
82772809
كراچی - ایرنا - سركنسول جمهوری اسلامی ایران در كراچی مركز ایالت ' سند' پاكستان از كالاها و لوازم ساختمانی ایران به عنوان محصول مورد پسند تولیدكنندگان ایرانی در كشور بیش از 200 میلیون نفری پاكستان و این ایالت نام برد.