۲ دی ۱۳۹۶، ۱۸:۳۶
کد خبر: 82773111
T T
۰ نفر
كشت كرفس كوهي در بيش از 53 هكتار از زمين‌هاي كهگيلويه و بويراحمد

ياسوج- ايرنا- معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: امسال بيش از 53 هكتار از زمين‌هاي اين استان زير كشت گياه كرفس كوهي رفته است تا جلوي انقراض اين گونه ارزشمند گرفته شود.

گودرز باقري فرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از حدود 53 هكتار 3.5 هكتار آن در اراضي زراعي منطقه آزمونه (پايلوت) مديريت جامع حوزه آبخيز مورد زيلايي و منطقه آزمونه (پايلوت) توسعه گياهان دارويي تنگ سرخ حدود 50 كيلو بذر گياه كرفس كشت شده است.
وي افزود: مقدار 50 هكتار آن نيز در مناطق دمه سادات، شبليز، تنگ سرخ به صورت مرتع كاري كاشت شده است.
معاون فني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: گونه كلوس از گونه‌هاي بومي مناطق مرتفع و سرد استان بوده كه به سبب بهره برداري بي‌رويه در گذشته تقريباً منقرض شده است.
وي عنوان كرد: گونه گياهي كرفس كه با نام محلي «كلوس» شناخته مي‌شود گياهي خودرو و خوشبو از خانواده چتريان است و داراي ارزش دارويي، درماني و ژنتيكي بوده كه در اين استان بيشتر مصرف خوراكي دارد.
گياه كرفس در كوهستان‌هاي استان به دليل بهره‌برداري بي‌رويه، نادرست و برداشت غنچه در ابتداي فصل رويش، در آستانه انقراض و نابودي قرار گرفته است.
حفظ گونه ارزشمند كرفس با توجه به‌صرفه اقتصادي بالاي آن براي بهره برداران، احياء و بهره برداري بهينه از عرصه‌هاي منابع طبيعي، افزايش درآمد خانوارها و توانمند سازي جوامع جنگلي از اهداف اجراي اين طرح است.
اين گياه همچنين در دامنه كوه‌هاي استان چهارمحال و بختياري و مناطق بالاي دو هزار و 800 متر ارتفاع از سطح دريا مي‌رويد.
در سال 1395 افزون بر 200 هكتار در مناطق گردكي، رتوري و دوتو بخش ديشموك زير كشت بذر گياه كرفس كوهي قرار گرفت.
مرغوب‌ترين نوع اين گياه دارويي در منطقه دلفروز ديشموك مي‌رويد.
كهگيلويه و بويراحمد رويشگاه بيش از 2 هزار گونه گياهي است كه از اين تعداد 450 گونه آن گياهي و دارويي است.
در قالب طرح توسعه گياهان دارويي در هشت ماه نخست سال جاري در بيش از 2 هزار هكتار از زمين‌هاي كهگيلويه و بويراحمد گونه‌هاي گياهي آنغوزه، باريچه و كلوس كاشت شده است.
خبرنگار: فهيمه قهرماني**انتشار دهنده: سيد ولي موسوي
9868/6110