۵ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۵۶
کد خبر: 82776400
T T
۰ نفر

تمركززدایی راهكاری برای نجات ایران

۵ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۵۶
کد خبر: 82776400
تمركززدایی راهكاری برای نجات ایران

اردبیل - ایرنا - نشریه شمالغرب در شماره جدید خود مطلبی با عنوان 'تمركز زدایی راهكاری برای نجات ایران' به قلم حسین بشیری گیوی درج كرده است.

'سال هاست كه ایران از تمركزگرایی رنج می برد اگر جغرافیایی سیاسی – اقتصادی ایران را از بعد جامعه شناختی تقسیم بندی كنیم باید در این جغرافیا ایران به تهران و بیابان ایران تقسیم بندی شود.
با این تمركزگرایی هم تهران از ترافیك و آلودگی هوا و ... رنج می برد هم بقیه استان ها در رنج و محرومیت گرفتار شده اند. حال كه تهران و كلانشهرها نمی توانند نفس بكشند زمان حاضر نقطه عطفی است كه مسوولان از شرایط خاص و خطیر استفاده كنند و توسعه همه جانبه را سرلوحه كار خود قرار دهند.
برای اینكه به توسعه پایدار و همه جانبه برسیم باید همه نقاط كشور به صورت مساوی از بودجه بهرمند شوند. قرار نیست نصف بودجه در پایتخت هزینه شود ، 30 درصد در كلانشهرها و كل ایران با 20 درصد بودجه به حیات خود ادامه دهند.
عدم تمركزگرایی و ایجاد مشوق های اقتصادی – اجتماعی باعث می شود كه اولا جلوی مهاجرت از روستاها و شهرهای كوچك به پایتخت و كلانشهرها گرفته شود. دوما سرآغاز بازگشت را استارت می زنید. در این میان در گام اول تهران و بیابان ایران به ایران توسعه یافته تبدیل می شود. در گام دوم آسیب های اجتماعی و زیست محیطی به حداقل میزان كاهش می یابد و در گام سوم دولت - ملت به معنی واقع كلمه شكل می گیرد.
كشور ایران در شرایطی قرار گرفته كه حاكمیت ، دولت و ملت آستین ها را بالا زده اند تا ایران را دوباره بسازند در واقع حاكمیت ، دولت و ملت در شرایط كنونی تشنه توسعه هستند برای اینكه تمركززدایی به صورت عینی در جامعه شكل بگیرد باید نمایندگان مجلس اصلاحات اساسی در بودجه 97 انجام دهند. به عنوان مثال قیمت بنزین و حامل های انرژی را در تهران به 1500 تومان در كلانشهرها به 1200 تومان و در روستاها و شهرهای كوچك به 700 تومان كاهش دهند.
در دیگر موارد اقتصادی و سرمایه گذاری هم اگر اینچنین عمل نمایند و مشوق هایی برای شهرهای كوچك و روستاها در نظر بگیرند ، می توان از شرایط كنونی به عنوان نقطه عطف تاریخ توسعه گرانه ایران یادكرد. ولی اگر همچون گذشته بر تمركزگرایی تاكید ورزند همین آش است و همین كاسه. تهران و بیابان ایران با یك زلزله یا با همین آلودگی هوا و كم آبی در چند ساله آینده فقط به بیابان ایران تبدیل خواهد شد. لذا وظیفه نمایندگان مجلس است كه در بودجه سال 97 تغییرات اساسی انجام دهند تا ایران را از تهدیدهای طبیعی و زیست محیطی نجات دهند'.
انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016