۸ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82779041
T T
۰ نفر
میزگرد ایرنا / آموزش های نهضت سواد آموزی مبتنی بر نیازهای بزرگسالان باشد

سنندج - ایرنا - آموزش های سواد آموزان در كلاس های نهضت سواد آموزی مبتنی بر مهارت آموزی و نیازهای بزرگسالان باشد.

به گزارش ایرنا، 38 سال از صدور فرمان تاریخی امام راحل برای تاسیس نهضت سوادآموزی، نهضتی كه بی سوادی را نشانه گرفته بود و جامعه هدف آن بازماندگان از تحصیل بود، گذشته است.
این نهضت وظیفه خطیری را بر 2 قشر باسواد و بی سواد جامعه نهاده بود كه باسوادان تمام تلاش خود را برای باسواد كردن، بی سوادان به كار بگیرند و بی سوادان نیز عزم خود را جزم كنند و با همت و پشتكار خود با سواد شوند.
این نهضت تاكنون قدم های بسیار خوبی را برای كاهش میزان بی سوادی در جامعه برداشته و بی سوادی را از 38 درصد طبق سرشماری سال 1355 را به بیش از 95 درصد در سرشماری سال 1390 برساند اما تا رسیدن به جشن باسوادی باز هم گام ها و راهكارهای دیگری مورد نیاز است.
سودآموزی در استان كردستان با توجه به ویژگی های فرهنگی و ساختاری این استان شاید با بسیاری از مناطق دیگر كشورمان متفاوت تر باشد و فعالان این عرصه باید تلاش های بیشتر و مضاعف تری را برای حضور بی سوادان در میادین فراگیری خواندن و نوشتن متحمل شوند.
در كردستان میانگین سطح سواد استان از 29 درصد اوایل پیروزی انقلاب اسلامی هم اكنون به بیش از 93 درصد رسیده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سنندج به منظور بررسی وضعیت نهضت سوادآموزی كردستان و ارایه راهكار برای افزایش توانایی های اجتماعی و فردی در قالب سایر سوادها با حضور رمضان یوسفی معاون سوادآموزی اداره كل آموزش و پرورش كردستان، فراگیس مرادی و شراره عنایتی آموزش دهندگان سواد آموزی كردستان اقدام به برگزاری میزگردی كرده است.

** نقش جنگ تحمیلی در آموزش و سواد آموزی
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش كردستان گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، موضوعی كه برای كشور ما مانع ایجاد كرد، جنگ هشت ساله ایران و عراق بود كه ضربه كلی به استان های مرزی همانند كردستان وارد كرد.
رمضان یوسفی افزود: عواملی دست بدست هم می دهند كه یك كشور دچار چالش شود و وجود جنگ داخلی و جنگ تحمیلی در كشور ما موجب شد بخشی از جامعه بدلایل مختلف وارد جرگه آموزش نشوند و چالشی با عنوان بیسوادی در كشور ایجاد شود.
وی با بیان اینكه مهاجرت و جابجایی یكی از موانع ورود برخی افراد به جرگه آموزش بود، ادامه داد: مهاجرت به شهرها و سكونت در حواشی شهری دستاورد ناامنی روستاها در زمان جنگ است و این موضوع موجب شد كه اولویت این افراد آموزش سواد نباشد و تامین معیشت برای آنان در اولویت قرار داشته باشد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش كردستان اظهار كرد: این مهاجرت ها و جابجایی ها برنامه ریزی یك كشور را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه ای برهم می زند كشور را با چالش هایی مواجه می كند كه سال ها درگیر آن باشند.
وی بیسوادی را یكی از این چالش ها اعلام كرد و گفت: حضرت امام خمینی(ره) با زمان شناسی، دستور به تشكیل نهضت سواد آموزی دادند آحاد مردم را برای ریشه كنی بی سوادی بسیج كرد و در طول چهار دهه گذشته اقدامات خوبی در راستای سواد آموزی صورت گرفته است.
یكی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی كردستان نیز گفت: علاوه بر مهارت سوادآموزی لازم است كه با برگزاری دوره های تحكیم، این آموزش ها را ماندگار كنیم و آنها را از كم سوادی به باسوادی سوق دهیم.
شراره عنایتی افزود: با فعالیت های نهضت سوادآموزی بی سواد كم شده اما هنوز كم سوادی یكی از دغدغه ها بوده و باید با راهكارهایی این مشكل حل شود.

**81.5 درصد كردستانی ها از نعمت سواد برخوردارند
معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش ادامه داد: در سرشماری سال 55 فقط 47.5 درصد مردم ایران از نعمت سواد برخوردار بودند و كمتر از 30 درصد مردم استان كردستان نیز باسواد بودند.
وی گفت: امروز و با تلاش های انجام شده در راستای ریشه كنی بیسوادی و براساس سرشماری نفوس و مسكن سال گذشته، 81.5 درصد مردم این استان باسواد هستند و براساس این آمار از هر 100 نفر 18.5 درصد افراد جامعه ما از نعمت سواد بی بهره اند.
وی با بیان اینكه رشد شاخص سواد استان در سال ۹۰ تنها ۲ درصد بوده است، افزود: این آمار از سال ۹۰ تا ۹۵ در استان كردستان 3.5 درصد بود و كردستان دومین استان كشور در رشد شاخص سواد است.
به گفته وی، در سرشماری سال ۹۰ تعداد ۱۱۸ هزار نفر مردم استان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی سواد بودند كه در سال ۹۵ این مقدار به ۸۰ هزار كاهش پیدا كرده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش كردستان با بیان اینكه هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم، ریشه كنی بی سوادی را نیازمند عزم همگانی دانست و گفت: در شان مردم ایران اسلامی و كردستان نیست كه بیسواد داشته باشیم.

**دو سوم بی سوادان استان كردستان بانوان هستند
وی در ادامه گزارشی از وضعیت با سوادی مردم استان ارائه داد و گفت: بر اساس سر شماری سال ۹۵، دو سوم بی سوادان استان بانوان هستند و با توجه به توصیه اسلام و ضرورت توانمند سازی مادران ضرورت دارد سوادآموزی بانوان مورد توجه جدی قرار گیرد.
یوسفی با بیان اینكه از نظر درصدی سنندج باسوادترین شهر استان كردستان است، یادآور شد: با توجه به اینكه سنندج پرجمعیت ترین شهر استان بود و نواحی منفصل و حاشیه ای نیز دارد كه از نظر تعداد دارای بیشترین بیسواد است.
وی افزود: سال گذشته ۱۷ هزار كم سواد و بی سواد در استان تحت آموزش های سواد آموزی قرار گرفتند و امسال نیز تاكنون حدود ۱۶ هزار نفر ثبت نام و درحال آموزش هستند.
آموزش دهنده نهضت گفت: خانم ها بی سواد برای سواد آموزی با مشكلاتی مواجه هستند و علاوه بر خانه داری و بچه داری عوامل دیگری هم مانع از حضور آنها در دوره های سواد آموزی می شود.
شراره عنایتی افزود: برخی از این خانم ها با هزاران سخیتی در این دوره ها سركت می كنند و در پایان دوره نمی توانند در آزمون ها شركت كنند.
وی اضافه كرد: اگر قانونی هم باشد و از این امر دفاع كند می توانیم امید بیشتری به ریشه كنی بی سوادی داشته باشیم.

**تلفیق سوادآموزی با انواع مهارت ها و فناوری های نوین
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش كردستان یكی از اقدامات حوزه سواد آموزی در راستای آموزش سوادآموزان با نیازهای روز را تلفیق سواد با انواع مهارت ها فناوری های نوین اعلام كرد.
وی افزود: هم اكنون آموزش ها با فناوری های نوین همراه شده است و براین اساس آموزش مهارت های اساسی زندگی، حقوق شهروندی، آموزش IDSL و آموزش با تبلت در دستور كار قرار گرفته و با استقبال سوادآموزان همراه بوده است.
یوسفی اظهار كرد: تلفیق آموزش های سوادآموزی با فناوری های نوین در دو سه سال اخیر آغاز شده و این اموزش ها بسیار نتیجه بخش بوده است و استان كردستان در سه سال گذسته، استان پایلوت كشور در آموزش idsl بوده است.
یكی از آموزش دهندگان سواد آموزی كردستان نیز گفت: علاوه بر خواندن و نوشتن در این كلاس ها مهارت های زندگی و چیزهایی كه سوادآموز در زندگی به آنها نیازمند است آموزش داده می شود.
فراگیس مرادی افزود: به عنوان مثال یاد دادن چگونگی استفاده از باجه عابر بانك و تلفن های هوشمند برای بی سوادان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی اضافه كرد: برخی از سوادآموزان پس از این دوره ها می توانند به خوبی این مهارت ها را به صورت عملی انجام دهند.

**استخدام آموزش دهندگان سوادآموزی در اولویت باشد
آموزش دهنده سواد آموزی گفت: ما و همكاران مان با هزاران سختی چندین سال است در این حوزه فعالیت می كنیم و امید داریم كه در بحث استخدامی ها ی آموزش و پرورش به این امر توجه شود.
فرانگیس مرادی افزود: در طول این چند سال ما تجربه های بسیار خوبی پیدا كردیم و اگر كارنامه موفقی در بحث آموزش داشته باشیم می توانیم از كسانی كه هیچ تجربه ای در این زمینه ندارند موفق تر عمل كنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش كردستان نیز تاكید كرد: دانشگاه فرهنگیان می تواند تنها بخشی از نیروهای آموزش و پرورش را تامین كند.
رمضان یوسفی افزود: اگر سهمیه هایی برای استخدامی داشته باشیم از آموزش دهندگان هم استفاده می كنیم و آنها در اولویت قرار دارند.
یك سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تدبیر امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی در كشور تشكیل شد و در حال حاضر ریشه كنی بی سوادی و وجود ایرانی عاری از بیسواد یكی از دغدغه های مهم و اولویت دار مسئولان كشور است.
تا به حال آموزش بزرگسالان 6 كنفرانس جهانی را تجربه كرده كه اولین دوره آن در سال 1982 میلادی و آخرین دوره آن نیز در نیمه دوم آگوست سال 2016 (شهریور سال جاری) در پاریس برگزار شده است.
آموزش بزرگسالان در كشورهای مختلف از اهداف سواد آموزی بوده و امروزه با توجه به تحولات جدید و افزایش بهره مندی مردم از سواد خواندن و نوشتن در حوزه های تكنولوژی اهداف 6 گانه سازمان بین المللی یونسكو برای سواد آموزی ورود یافته است.
سازمان نهضت سواد آموزی در راستای پیام تاریخی حضرت امام برای آموزش همگانی وارد عمل شده و در كنار سواد آموزی مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی را به سواد آموزان ارایه می دهد.
خبرنگاران: افسانه گلباخی و عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/ 7348/9102
۰ نفر