۹ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۴۸
کد خبر: 82780816
T T
۰ نفر
پوتين بر توسعه مشاركت راهبردي با چين تاكيد كرد

مسكو - ايرنا - ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه در پيامي به شي جين پينگ رئيس جمهوري چين بر توسعه مشاركت راهبردي بين روسيه و چين تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا، پوتين روز شنبه در پيام تبريك سال نو به رئيس جمهوري چين خاطرنشان كرد: سال 2017 در روابط روسيه و چين موفقيت هاي جديد در توسعه همكاري هاي دوجانبه به دست آمد.
پوتين در پيام خود كه در پايگاه اينترنتي دفتر مطبوعاتي كاخ كرملين منتشر شده است، افزود: حجم مبادلات بازرگاني بين دو كشور رشد قابل توجه يافته و تبادلات علمي و تكنولوژيكي و فرهنگي و انساني بين دو كشور سرعت گرفته است.
رئيس جمهوري روسيه همچنين به همكاري كشورش با چين در امور جهاني اشاره و اضافه كرد: مسكو و پكن در عرصه بين المللي همكاري موثري دارند و سهم مهمي در حل مسائل مهم بين المللي داشته و روابط بين مناطق خود را گسترش مي دهند. در سال هاي 2018 و 2019 سال همكاري هاي بين مناطق دو كشور برگزار مي شود.
پوتين همچنين بر آمادگي طرف روسي براي گسترش همكاري ها با چين و مشاركت راهبردي همه جانبه دو كشور به نفع دو طرف تاكيد كرد.
روسيه و چين روابط راهبردي گسترده اي دارند و در عرصه هاي مهمي همچون سياسي، اقتصادي، صنعتي و فني -نظامي همكاري مي كنند.
حجم مبادلات بازرگاني روسيه و چين در سال 2017 به حدود 80 ميليارد دلار رسيد.
دو كشور در چارچوب سازمان هاي بين المللي همچون سازمان ملل و جامعه اقتصادي آسيا و اقيانوس آرام و سازمان هاي منطقه اي ازجمله سازمان همكاري شانگهاي و بريكس همكاري مي كنند و در موضوعات مهم بين المللي همچون برجام و بحران شبه جزيره كره و مساله سوريه مواضع مشترك دارند كه در نقطه مقابل مواضع آمريكا و غرب قرار گرفته است.
شبك**اروپام*391**1392**انتشار: ابوالفضل بابايي