۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82781125
T T
۰ نفر

مدارس تیزهوشان و عدالت تحصیلی

۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82781125
مدارس تیزهوشان و عدالت تحصیلی

شیراز-ایرنا- مدتی است بحث عدالت تحصیلی مرتبط با مدارس تیزهوشان یا استعدادهای درخشان درفارس مطرح و گفته شده چنین مدارسی موجب طبقه بندی دانش آموزان می شود و با عدالت تحصیلی سازگاری ندارد.

چندی پیش پدر پیوند كبد ایران خطاب به مدیركل آموزش و پرورش استان فارس گفت: مدارس تیزهوشان را جمع كنید چون طبقه بندی دانش آموزان در مدارس امری اشتباه است.
این سخن با واكنش حمیدرضا آذری مواجه شد و گفت: تصمیم گیری برای تعطیلی مدارس استعدادهای درخشان در حوزه اختیارات استان نیست.
دكتر سیدعلی ملك حسینی پدر پیوند كبد ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز درحاشیه بازدید مدیران نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز از روند ساخت بیمارستان تخصصی سرطان جنوب كشور در شیراز افزود: طبقه بندی دانش آموزان در مدارس، معیار اشتباهی است، خود دانش آموزان باید سختی بكشند و خودشان را بسازند و معلم فقط و فقط راهنما باشد.
در سال های اخیر مباحث متعددی از سوی برخی نخبگان كشور، برخی كارشناسان و مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر آسیب زا بودن مدارس تیزهوشان یا به قول متولیان استعدادهای درخشان وهمچنین تعطیلی و یا كاهش تعداد این گونه مدارس برای دستیابی به عدالت تحصیلی و افزایش كیفیت آموزش مطرح شده است.

** تعطیلی در دستور كار نیست
مدیر كل آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به درخواست پدر پیوند كبد ایران مبنی برتعطیل كردن مدارس تیزهوشان مجددا همان جمله را گفت كه تصمیم گیری درمورد تعطیل كردن مدارس تیزهوشان در حوزه اختیارات اداره كل آموزش و پرورش استان نیست و باید در وزارتخانه در این خصوص تصمیم گیری شود.
حمیدرضا آذری این را نیز گفت كه در حال حاضر تعطیلی این مدارس در دستور كار اداره كل آموزش و پرورش فارس نیست.
وی بیان كرد:درزمینه تعداد مدارس تیزهوشان در استان به دنبال رعایت استاندارد هستیم، طبق قوانین و استانداردهای موجود سه درصد جامعه آماری دانش آموزی كه افراد تیز هوشی هستند باید در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل شوند.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مدارس تیزهوشان فارس از معیار بیشتر است و هدف گذاری در این زمینه كاهش تعداد این مدارس با شیب ملایم و منطقی در این استان و حركت به سمت استاندارد سازی است.
آذری با اشاره به اینكه اگر در منطقه ای تعداد دانش آموزان تیز هوش و واجد شرایط تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان به حدنصاب و سه درصد استاندارد نرسد طبیعی است كه در آن منطقه نمی شود مدرسه تیزهوشان دایر كرد و اگر این كار انجام گرفته باشد خلاف قانون و هدف گذاری تعیین شده است.
آذری اضافه كرد:بیش از 40 مدرسه تیزهوشان در سراسر استان فارس وجود دارد كه در حال حاضر برخی از این مدارس پشتوانه دانش آموزی ندارند كه تعطیل و ادغام خواهند شد.
وی بیان كرد: وجود مدرسه تیزهوشان در مقطع متوسطه اول باعث می شود دانش آموزان ابتدایی برای ورود به این مدارس به سمت روش های تستی پیش بروند كه این روش به درك تحصیلی دانش آموز آسیب می زند و یكی از مشكلات مدارس تیزهوشان است.

** جدا سازی داریم
رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش فارس فلسفه ایجاد مدارس تیزهوشان را نمودار ضریب هوش دانست.
كرامت الله شرفی به ایرنا گفت: طبق این نمودار سه درصد جامعه افراد تیز هوش و سه درصد نیز بهره هوشی پایین تر از نرمال دارند و همانطور كه دانش آموزان با بهره هوشی پایین تردر مدارس استثنایی مشغول به تحصیل می شوند،سه درصد دانش آموزان تیزهوش نیز به دلیل داشتن استعداد برتر نمی توانند در مدارس عادی دوام آورند بنابر این باید تفكیك و برای آنها آموزش جداگانه در نظر گرفته شود.

** افزونی مدارس تیزهوشان فارس
رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اداره كل آموزش و پرورش استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سابقه تاریخی ایجاد مدارس تیزهوشان اشاره كرد و گفت: اولین مدرسه تیزهوشان كشور در سال 1355 در تهران تاسیس شد و در فارس نیز اولین مدرسه از این نوع در مقطع راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه با نام فرزانگان در سال 1367 در شیراز و بعد از آن در سال 73 در لارستان تاسیس شد.
شرفی افزود: متاسفانه ایجاد مدارس تیزهوشان در سال 86 گسترش بی رویه ای پیدا كرد به گونه ای كه تا این سال حدود 9 مدرسه از این نوع در استان وجود داشت ولی در پی تصمیم به توسعه مدارس تیزهوشان در سال 86 تعداد مدارس استعدادهای درخشان تا سال 93 به 46 مدرسه در فارس افزایش پیدا كرد.
وی استاندارد سازی به لحاظ كمی و كیفی در خصوص این مدارس را از سال 93 در دستور كار عنوان كرد و ادامه داد: در سال تحصیلی 94-95 تعداد هشت هزار و 814 دانش آموز تیز هوش در 46 مدرسه فارس مشغول به تحصیل بودند كه در پی استانداردسازی در این زمینه اكنون هفت هزار و 90 دانش آموز تیزهوش در 36 مدرسه تیزهوشان در سراسر استان مشغول به تحصیل هستند.
شرفی اضافه كرد: پیش بینی می شود در سال تحصیلی آینده تعداد دانش آموزان تیزهوش به شش هزار و 405 نفر با 32 مركزكاهش یابد و با این روند انتظار می رود تا سال تحصیلی 1402-1403 به 18 مركز و حدود سه هزار دانش آموز تیزهوش در سطح استان كاهش یابد.
رئیس اداره پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش فارس تعداد كل دانش آموزان استان را در همه مقاطع تحصیلی حدود 840 هزار نفر عنوان و اضافه كرد: در استان فارس تنها در 15 منطقه و ناحیه از 59 ناحیه و منطقه موجود مدرسه تیزهوشان وجود دارد كه اغلب شهرهای كوچك و روستاها از وجود این مدارس بی بهره هستند.
وی ادامه داد: بر اساس استاندارد باید سه درصد افراد تیزهوش كل استان درمدارس استعدادهای درخشان تحصیل كنند كه اكنون در فارس تنها سه درصد دانش آموزان شهرهایی كه در آنها مدارس تیز هوشان وجود دارد در این مدارس مشغول به تحصیل هستند كه این خلاف عدالت تحصیلی است.
وی به این نكته نیز اشاره كرد كه برای رفع این نقص دبیرستان تیزهوشان عشایری نیز تاسیس شده كه متاسفانه تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل در این مدرسه به حد نصاب نمی رسد چون اغلب ترجیح می دهند در كنار خانواده تحصیل كنند.
شرفی گفت:در سال تحصیلی گذشته و امسال در شش منطقه آباده ،فسا ، داراب، لامرد ، فیروزآباد و نیریز توقف در پذیرش دانش آموز در مدارس تیزهوشان انجام شده است.

** كم خواهند شد
وی گفت: سال گذشته مدارس تیزهوشان نواحی سه و چهار شیراز در مقطع متوسطه اول با یكدیگر ادغام شدند و در سال تحصیلی جاری نیز ادغام مدارس تیزهوشان در این شهر در دستور كار است.
شرفی افزود: در سال تحصیلی آینده تعداد مدارس استعدادهای درخشان در شهر شیراز از 16 مدرسه به هشت مدرسه كاهش خواهد یافت.
گزارشگر: محمد امین افشارپور ** انتشار دهنده: غلامرضا مالك زاده
9873/ 1876
۰ نفر