۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82782584
T T
۰ نفر

تلاش براي حل مشكل اختلالات حافظه

۱۱ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 82782584
تلاش براي حل مشكل اختلالات حافظه

تهران-ايرنا-رييس پژوهشكده علوم شناختي گفت: با اجراي طرح هنجاريابي آزمون حافظه 'ريورميد' در سطح كشور و با هدف زمينه سازي مناسب براي ارزيابي حافظه و حل اختلالات آن، تلاش مي شود مشكلات و اختلالات حافظه در افراد به ويژه سالمندان توسط متخصصان تشخيص و راهكار بازتواني حافظه، ارايه شود.

به گزارش روز دوشنبه علمي ايرنا از پژوهشكده علوم شناختي دكتر عليرضا مرادي افزود:طرح آزمون حافظه در نزد سالمندان با توجه به افزايش سن سالمندي در ايران از اهميت ويژه اي برخورد است و اين مركز آموزشي و علمي تلاش مي كند ابزارهاي تشخيص مشكلات و اختلالات حافظه در سالمندان را براساس يافته هاي تحقيقي ارايه و راهكارهاي مقابله با پيآمدهاي سالمندي نظير مشكلات حافظه را تسهيل نمايد.
رييس پژوهشكده علوم شناختي گفت: اين آزمون براي نخستين بار توسط پژوهشكده علوم شناختي با همكاري ستاد توسعه علوم و فن آوري هاي شناختي در سطح ملي هنجاريابي شده و پس از آماده شدن از طريق سيستم رايانه براي استفاده در اختيار همگان قرار خواهد گرفت.
وي اضافه كرد: اين آزمون نخستين بار در دانشگاه كمبريج آماده و ارائه شد و پژوهشكده علوم شناختي با همكاري دانشگاه خوارزمي به هنجاريابي اين آزمون در كشور مبادرت كرد.
رييس پژوهشكده علوم شناختي يادآور شد: در اين مركز آموزشي علاوه بر تربيت نيروهاي متخصص در سطح تحصيلات تكميلي، فعاليت هاي پژوهشي متنوعي نيز به منظور ارتقاي دانش بنيادي و فن آورانه در زمينه آموزش و پرورش شناختي، علوم اعصاب شناختي ،آثار شناختي محروميت از خواب انجام شده است.
دكتر مرادي با اشاره به حدود بيش از يك دهه فعاليت پژوهشكده با هدف توسعه و گسترش علوم شناختي ار طريق ارائه رشته هاي علوم شناختي در مقاطع تحصيلات تكميلي گفت: در حال حاضر دانشجويان در اين پژوهشكده در مقطع دكتري در رشته هاي علوم اعصاب شناختي، مدل سازي شناختي، زبانشناسي شناختي ، رايانه و هوش مصنوعي، فلسفه ذهن، روان شناسي شناختي و شناخت اجتماعي و در مقطع كارشناسي ارشد در رشته هاي توانبخشي شناختي، ذهن، مغز و تربيت، و روان شناسي شناختي مشغول تحصيل هستند.
وي اضافه كرد: تاكنون بيش از يكصد دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري از پژوهشكده فارغ التحصيل شده اند و هم اينك افزون بر يكصد و هشتاد دانشجو نيز در پژوهشكده علوم شناختي در حال تحصيل هستند، وي گفت: در آينده چندين رشته جديد تحصيلي در مقاطع دكتري و كارشناسي ارشد به رشته هاي تحصيلي اين مركز آموزشي افزوده مي شود تا دامنه فعاليت هاي آموزشي و علمي پژوهشكده هرچه بيشتر توسعه يابد.
رييس پژوهشكده علوم شناختي خاطرنشان كرد: در راستاي گسترش و تقويت بنيه علمي اين مركز ، همچنين تلاش مي شود كه رساله هاي دوره دكتري دانشجويان با مشاركت برخي از مراكز آموزشي و دانشگاهي معتبر خارجي و بين المللي راهنمايي و هدايت شود و علاوه بر اين برخي دروس دوره هاي دكتري توسط اساتيد صاحبنظر دانشگاههاي خارجي ارائه مي شود كه اثر به سزايي در تقويت بنيه علمي دانشجويان داشته است.
وي همچنين گفت: برگزاري سخنراني هاي علمي، كارگاههاي آموزشي در پژوهشكده علوم شناختي و كلينك مغز و شناخت (وابسته به پژوهشكده) سبب شده است تا دانشجويان و علاقه مندان بيش از پيش با رشته هاي علوم شناختي آشنا شوند و همچنين با مساعدت هاي ستاد علوم و فن آوري هاي شناختي، دانشجويان واجد شرايط بتوانند از فرصت هاي مطالعاتي در دانشگاههاي معتبر خارج از كشور استفاده كنند.
دكتر مرادي در پايان تاكيد كرد: پژوهشكده در چارچوب فعاليت هاي خود همچنين اجراي طرح هاي پژوهشي را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده و به همين منظور اقداماتي در زمينه اجراي طرحهاي مختلف پژوهشي در بخش هاي گوناگون علوم شناختي را در دستور كار دارد.
علمي**9031**1440
تنظيم: عادل پازيار ** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر