۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸
کد خبر: 82785606
T T
۰ نفر

طرحي براي پاسداشت سرمايه هاي كارگري

۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸
کد خبر: 82785606
طرحي براي پاسداشت سرمايه هاي كارگري

تبريز- ايرنا - طرح ملي پيشگيري از مصرف مواد مخدر در جامعه كار و توليد كه به صورت اختصار با عنوان ' كاج ' شناخته مي شود گامي در جهت حفظ نيروي كار و پاسداشت سرمايه هاي انساني است.

به گزارش ايرنا، از اعتياد با عنوان بلاي خانمان سوز ياد مي شود و علاوه بر آسيب هاي شخصي و جسمي تبعات اجتماعي از بعد خانوار تا جامعه داشته و از اين رو پيشگيري از ابتلاي به اين بيماري از برنامه هاي اساسي دولت است و در بخش كارگري هم با توجه به اهميت نيروي كار با اجراي طرحي درصدد حفظ سلامت روحي و رواني اين نيروهاست.
معاون اجتماعي اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه اين طرح از سال 1393 اجرا مي شود، گفت: اين طرح ابتدا در واحدهاي 50 تا 500 نفر و سپس براي تمامي واحدها پياده شد.
پرويز پناهي خاطرنشان كرد: طرح كاج به صورت نمونه گيري تصادفي بود و در 30 واحد توليدي 628 پرسشنامه پر و از 25 درصد افرادي كه پرسشنامه برايشان پر شده بود تست اعتياد گرفته شد.
وي با يادآوري اينكه براي مديران عامل و همچنين نيروهاي بهداشتي واحدهاي توليدي دوره هاي آموزشي با موضوع پيشگري از اعتياد برگزار شد، گفت: پس از ارائه آموزش ها تنها مديران 30 شركت استان براي اجراي اين طرح اعلام آمادگي كردند.
پناهي در عين حال گفت: مديران تعدادي از شركت ها همراهي قابل توجهي داشتند به طوري كه هزينه درمان و رسيدگي به خانواده كارگران را هم متقبل شدند.
وي با اشاره به برگزاري دوره هاي آموزشي طرح كاج براي 710 نفر از كارگران استان در سال گذشته، گفت: اين طرح حساسيت لازم را در واحدهاي توليدي ايجاد كرده است.
كارشناس مسئول امور اجتماعي اين اداره كل هم با اشاره به اينكه هدف راهبردي اين طرح كاهش 25 درصدي شيوع اعتياد در جامعه كار و توليد در مدت 5 سال نسبت به سال شروع طرح است، گفت: انتظار مي رود با ارزيابي نتايج برنامه در انتهاي سال شاهد افزايش انگيزه كارفرمايان در محيط هاي كاري براي استفاده از روش هاي پيشگيري باشيم.
قادر احمدي شربياني افزود: در اين طرح مداخلات لازم براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر در جامعه كار و توليد در قالب بسته هاي ' آموزش و ترويج سبك زندگي' و سپس 'استقرار تسهيلات مراقبت جسمي، رواني و اجتماعي با الگوي هميار كاركنان در خانه هاي بهداشت' و ' كارفرماي سلامت محور ' طراحي شده است.
وي با اشاره به اينكه در مرحله توانمندسازي اين طرح، داده هاي پايه جمع آوري و آموزش هاي لازم به كارفرمايان، مديران و بهداشت ياران خانه بهداشت ارائه شد، اظهاركرد: آموزش خانواده كارگران و فعال سازي خانه هاي بهداشت در واحدهاي توليدي مي تواند به موفقيت اين طرح كمك كند.
به هر حال برخلاف تفكر گذشته كه اعتياد به مواد مخدر بيشتر گريبانگير افراد بيكار مي شود، به دليل مشكلات اجتماعي خانوادگي كارگران يا زياده خواهي مديران برخي واحدها به واحدهاي كارگري راه يافته و استان آذربايجان شرقي هم با دارا بودن 600 كارگر زير پوشش تامين اجتماعي در معرض اين بلاي خانمان سوز قرار دارد.
البته كارگران علاوه بر اعتياد در معرض ديگر آسيب هاي روحي و بدني قرار دارند و به نظر مي رسد در كنار بهبود وضعيت محيط كار و كاهش عوامل استرس زا، بيمه كردن خدمات مشاوره نيز گام بزرگي است كه مي توان در راستاي بهبود وضعيت مشاوره و رفع مشكلات سلامت روان كارگران به كار برد.
گزارش از پرويز انصاري ** انتشار: رستگار
3071/6183