۱۵ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶
کد خبر: 82786129
T T
۰ نفر
برگزاري بزرگداشت منوچهر اسماعيلي در سي‌ و ششمين جشنواره فيلم فجر

تهران - ايرنا - بزرگداشت منوچهر اسماعيلي صداپيشه باسابقه سينماي ايران در سي و ششمين جشنواره فيلم فجر برگزار مي‌شود.

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگي ايرنا، «منوچهر اسماعيلي» گوينده و صداپيشه 78 ساله ايراني، با گويندگي به‌جاي بازيگران مشهور آثار مطرح تاريخ سينماي ايران، گنجينه باارزشي از خاطرات براي همه علاقه‌مندان به سينماي ملي است.
او مديريت ارشد دوبلاژ بيش از 200 فيلم سينمايي و تلويزيوني، سريال‌هاي تلويزيوني و برنامه‌هاي راديويي، ايفاي نقش به عنوان دوبلور و گوينده در بيش از 1500 اثر و بازيگري در فيلم‌هاي سينمايي را در كارنامه خود دارد و تدريس فنون و تكنيك‌هاي گويندگي و مديريت دوبلاژ و سرپرستي انجمن و رئيس صنف گويندگان ايران در كارنامه‌اش به چشم مي‌خورد.
وي دوبله فيلم را از سال 1336 آغاز كرده و از سال 1342 كه دهه طلايي دوبله فيلم در ايران بود، مدير دوبلاژ بوده و گويندگي بسياري از نقش هاي اول را به عهده داشته است. «گريگوري پك»، «چارلتن هستن»، «لارنس اليويه»، «سيدني پوآتيه»، «لارنس هاروي»، «رد استايگر»، «جيمز كاگني» و «مارچلو ماستروياني» شماري از اين نقش‌هاست.
بخشي از آثار اسماعيلي، در دهه اول برگزاري جشنواره فيلم فجر كه دوبلاژ فيلم‌هاي ايراني همچنان رونق داشت، در اين جشنواره به نمايش درآمد كه از شاخص‌ترين‌ فعاليت‌هاي اسماعيلي به عنوان سرپرست گويندگان فيلم‌هاي شركت‌كننده در جشنواره فيلم فجر مي‌توان به طلسم، ناخداخورشيد و باي‌سيكل‌ران اشاره كرد ضمن آن كه از مهم‌ترين هنرنمايي‌هاي اين استاد مسلم دوبله در فيلم‌هاي شاخص جشنواره فيلم فجر به سال 68 و فيلم مادر (علي حاتمي) مربوط مي‌شود كه در آن فيلم، جاي چهار شخصيت (با بازي محمدعلي كشاورز، اكبر عبدي، جمشيد هاشم‌پورو محمود بصيري) صحبت كرد.
وي هفت سال پيش نيز در نسخه دوبله‌شده فيلم جرم (مسعود كيميايي) بهترين فيلم جشنواره بيست و نهم فيلم فجر، به‌جاي شخصيت اصلي فيلم (رضا سرچشمه- با بازي پولاد كيميايي) صحبت كرد.
پيش‌تر خبر بزرگداشت «محمدعلي نجفي» در جشنواره امسال رسانه‌اي شده بود و خبر ساير بزرگداشت‌هاي سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از سوي روابط عمومي جشنواره اعلام خواهد شد.
سي و ششمين جشنواره فيلم فجر از 12 تا 22 بهمن 1396 به دبيري «ابراهيم داروغه‌زاده» برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246**1569** خبرنگار: عليرضا مرادي ** انتشار: علي حبيبي
۰ نفر