به گزارش خبرنگار ايرنا، براساس يافته هاي علمي و مباني فلسفه تعليم و تربيت اسلامي، دوره پيش دبستاني در رشد همه جانبه كودكان و آماده سازي آنان براي ورود به دبستان بويژه در مناطق 2 زبانه بسيار تاثيرگذار است.
آموزش دوران كودكي در ايجاد بستر نگرشي، ارزش و رشد مهارت هاي زباني موثر است و زمينه رشد عقلاني، اجتماعي، كلامي، عاطفي، جسماني و هوشي كودكان را فراهم مي كند.
**بيشترين افت تحصيلي دانش آموزان در پايه اول ابتدايي است
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان با بيان اينكه افت تحصيلي در پايه اول مقطع ابتدايي زياد است، مي گويد: اگر جلوي اين افت گرفته نشود زمينه ترك تحصيل دانش آموزان در مقاطع بعدي فراهم خواهد شد.
صديقه عبداللهي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اولويت اصلي ما در استان تعميم دوره پيش دبستاني است چرا كه اين دوره كودكان را براي ورود به دبستان آماده كرده و افت تحصيلي را كاهش مي دهد.
وي با بيان اينكه در اين زمينه مناطق محروم نيازمند توجه بيشتري هستند، گفت: وقتي محيط خانوادگي غني نباشد از لحاظ پرورشي و آموزشي، آسيب هايي به كودك وارد مي شود لذا اگر بتوانيم زمينه آموزش پيش دبستاني را براي همه فراهم كنيم اين فاصله از بين مي رود.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان افزود: با از بين رفتن اين فاصله، كودكان اين مناطق همسطح ساير كودكان قرار خواهند گرفت و عدالت آموزشي بر قرار مي شود.
عبداللهي يادآور شد: با توجه به نقشي كه آموزش هاي پيش دبستاني در سرنوشت و آينده كودكان و جلوگيري از بسياري آسيب هايي كه آنان را تهديد مي كند، دارد، لازم است همه دستگاه ها و نهادهاي اجرايي در جذب و حضور حداكثري نوآموزان در مراكز پيش دبستاني با آموزش و پرورش همكاري كنند.
**پوشش پنج هزار نوآموز كردستاني نيازمند 15 ميليارد ريال اعتبار
وي با بيان اينكه تحت پوشش قرار دادن پنج هزار نوآموز در مناطق حاشيه شهرها و روستاهاي استان هدف گذاري شد، گفت: براي فعاليت هاي آموزشي اين نوآموزان 15 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي تاكيد كرد: براي جذب اين ميزان اعتبار از سوي وزارت آموزش و پرورش مكاتبات لازم انجام شده اما با توجه به اينكه شايد بصورت 100 درصدي محقق نشود از مسئولان استان انتظار مي رود در اين زمينه آموزش و پرورش را حمايت كنند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان يادآور شد: در بخش غير دولتي نيز 17 هزار و 500 نفر هدف گذاري شده كه تحت پوشش آموزش هاي پيش دبستاني قرار گيرند.
**شناسايي 320 دانش آموز تارك و بازمانده از تحصيل در سال تحصيلي جاري
عبداللهي در ادامه به فعاليت هاي انجام شده در زمينه انسداد مبادي بيسوادي نيز اشاره كرد و گفت: يكي از برنامه ها رشد 18 صدم درصد پوشش واقعي كودكان لازم تعليم است كه امسال 320 تارك و بازمانده از تحصيل در استان شناسايي شدند.
وي اظهار كرد: از اين تعداد، 137 پسر و 183 دختر هستند كه با تلاش هاي انجام شده 133 نفر از دختران و 101 نفر از پسران جذب مدارس شدند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان ادامه داد: از 86 نفر باقيمانده كه موفق به جذب آنان نشديم پنج نفر فوت شدند، اما هنوز شناسنامه آنان باطل نشده و همچنان در ميان آمار تاركان و بازمانده هاي از تحصيل قرار دارند.
به گفته وي، حدود 25 نفر از اين تعداد نيز به ساير شهرها و استان ها مهاجرت كرده اند، 26 نفر مهاجرت به خارج از كشور داشتند، 2 نفر دانش آموز استثنايي، سه نفر دچار بيماري صعب العلاج و 6 نفر نيز بد سرپرست بودند كه با وجود تلاش هاي زياد موفق به جذب آنان نشديم.
**كودكان ديرآموز و مرزي يكي ديگر از مشكلات دوره ابتدايي
وي افزود: يكي ديگر از مشكلاتي كه در دوره ابتدايي وجود دارد كودكان ديرآموز و مرزي است به اين معني كه بهره هوشي آنان بين 70 تا 85 است و در مرز بين دانش آموز عادي و استثنايي قرار دارند.
عبداللهي اضافه كرد: اگر آموزش غني براي اين دانش آموزان فراهم شود به بخش استثنايي ورود پيدا نمي كنند اما اگر آموزش ها به گونه اي نباشد كه زمينه جذب آنان فراهم شود از گردونه آموزش خارج و يا به مدارس استثنايي ارجاع مي شوند.
به گفته وي، امسال براي يك هزار و 114 نفر برنامه ريزي شده كه تحت آموزش هاي لازم و كلاس هاي تقويتي و جبراني قرار گيرند تا از گردونه آموزش خارج نشوند.
وي گفت: يكي از راه ها براي ريشه كني بيسوادي در جامعه انسداد مبادي بيسوادي است يعني راه هاي گريز كودكان به بيسوادي و مشكلات پيش روي تحصيل آنان از بين برود تا در آينده و بزرگسالي بيسواد نشوند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش كردستان افزود: برنامه انسداد مبادي بيسوادي از سال 93 آغاز شده و با جديت خاصي در استان دنبال مي شود تا زمينه جذب حداكثري كودكان لازم تعليم به آموزش هاي رسمي در دوره ابتدايي فراهم شود.
وي تاكيد كرد: اگر در دوره ابتدايي راه هاي ورود به بيسوادي بسته شود در بزرگسالي با مشكل مواجه نخواهيم شد بر همين اساس سرمايه گذاري در دوره ابتدايي اهميت و جايگاه خاصي براي يادگيري كودكان دارد.
در سال تحصيلي جديد (97 - 96) 285 هزار دانش آموز كردستاني در سه هزار و 700 مدرسه شهري و روستايي مشغول تحصيل هستند كه 151 هزار نفر از اين تعداد را دانش آموزان دوره ابتدايي تشكيل مي دهند.
خبرنگار: افسانه گلباغي**انتشار: مجيد سليماني
7348/9102
سنندج - ايرنا - تعليم و تربيت در سنين قبل از دبستان به عنوان زير ساخت شكل گيري شخصيت و انتقال ارزش هاي فرهنگي، پايه و مبناي توسعه پايدار دوره مهم و طلايي زندگي تلقي مي شود و كودكان در اين دوران بيشترين آمادگي را براي آموزش و يادگيري دارند.