به گزارش روز شنبه ایرنا، خیرالله خادمی افزود: پس از بهرهبرداری از 919 كیلومتر خطوط ریلی، اتصال ریلی مراكز استانهای اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، كردستان و چهارمحال و بختیاری برای سال 97 در دستور كار ما قرار میگیرد.
وی بیان كرد: در سال 96 هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت كه با اتمام این طرحها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان 5 استان كشور شامل همدان، كرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبكه ریلی متصل خواهند شد.
**راهآهن قزوین - رشت
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور در خصوص راهآهن قزوین- رشت اظهارداشت: عملیات اجرایی راهآهن قزوین- رشت به طول 164 كیلومتر با هدف اتصال این استان به شبكه ریلی و سپس تا كشور جمهوری آذربایجان از سال 1383 آغاز شد.
وی گفت: این پروژه كه از شهرهای كوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد و امامزاده هاشم عبور میكند، تاكنون با صرف هزینههای بالغ بر 13 هزار 880 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 80 درصدی برخوردار است و پیشبینی میشود امسال به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار مورد نیاز این پروژه را 6 هزار و 350 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: راهآهن قزوین- رشت یك ابر پروژه عمرانی با 25.4 كیلومتر تونل و گالری و حدود 9 كیلومتر پل بزرگ كه زیباترین و طولانیترین پل ریلی كشور به طول 1430 متر جزو همین پروژه است.
** راهآهن فیروزان- كرمانشاه
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به عملیات اجرایی راهآهن فیروزان- كرمانشاه گفت: این پروژه به طول 110 كیلومتر با هدف اتصال این استان به شبكه ریلی از سال 1380 آغاز شد و از شهرهای زاگرس و بیستون عبور میكند و تاكنون با صرف هزینهای بالغبر 3 هزار و 980 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 80 درصد برخوردار است.
** راهآهن همدان
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به عملیات اجرایی راهآهن همدان اشاره كرد و گفت: عملیات اجرایی راهآهن همدان به طول 270 كیلومتر با هدف اتصال استان به شبكه ریلی از سال 1384 آغاز شد در این پروژه كه از شهرهای رباط كریم-نوبران و فامنین عبور میكند تاكنون بالغبر 5 هزار و 35 میلیارد ریال هزینه شده و هماكنون در حال بهرهبرداری است.
** راهآهن مهاباد - ارومیه
خادمی در ادامه به تشریح وضعیت پروژه ریلی مهاباد- ارومیه پرداخت و در این رابطه گفت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن مهاباد - ارومیه به طول 97 كیلومتر با هدف اتصال استان آذربایجان غربی به شبكه ریلی از سال 1380 آغاز شد.
به گفته وی، این پروژه از مبدأ مهاباد آغاز میشود و پس از عبور از شهر نقده به ارومیه می رسد و تاكنون با هزینهای بالغ بر 4 هزار و 534 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 90 درصد برخوردار است و با اعتباری بیش از 2750 میلیارد ریال این طرح در سال جاری به بهرهبرداری می رسد.
**راهآهن میانه –بستانآباد
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به میزان پیشرفت فیزیكی راهآهن میانه - بستانآباد نیز ابراز داشت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن میانه بستانآباد به طول 133 كیلومتر با هدف كاهش مسیر فعلی تهران - تبریز از سال 1380 آغاز شد كه از شهرهای تركمانچای و تیكمه داش عبور میكند، تاكنون با هزینهای بالغ بر 9 هزار و 500 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 92 درصد برخوردار است.
** راهآهن یزد - مهریز
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عملیات اجرایی راهآهن یزد-مهریز به طول 30 كیلومتر با هدف ارتباط ریلی فلات مركزی با استانهای فارس و بوشهر از سال 1391 آغازشده است. این پروژه در مسیر یزد- بافق از ایستگاه رخش منشعب و به سمت اقلید ادامه مییابد و تاكنون با هزینهای بالغ بر 700 میلیارد ریال از پیشرفت فیزیكی 97 درصد برخوردار است.
** راهآهن خواف - هرات
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص راهآهن خواف - هرات نیز گفت: عملیات اجرایی پروژه راهآهن خواف - هرات به طول 139 كیلومتر با هدف ایجاد كریدور ریلی بین و ایران و افغانستان و سپس اتصال آن به كشور چین از سال 1386 آغاز شد. این پروژه تاكنون با هزینهای بالغبر 2 هزار و 964 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیكی 89 درصد برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان یادآورشد: بر اساس بررسیها پس از بهرهبرداری از 7 پروژه ریلی اقتصاد مقاومتی یاد شده تا پایان سال جاری اتصال مراكز استانهای اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، كردستان و چهارمحال و بختیاری در سال 97 در دستور كار قرار میگیرد تا در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد اتصال 10 استان كشور به شبكه راهآهن باشیم.
به گزارش ایرنا، شبكه ریلی جمهوری اسلامی ایران هماكنون 13 هزار 350 كیلومتر خطوط در دست بهرهبرداری، 3410 كیلومتر خطوط در دست احداث و 4930 كیلومتر در حال مطالعه است كه با اتمام 516 كیلومتر ریلگذاری از پروژههای اقتصاد مقاومتی در سال جاری، 919 كیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهرهبرداری قرار می گیرد.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**1108** 6075
خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار: زهرا هجینی نژاد
معاون وزیرراه: 919 كیلومتر خطوط ریلی جدید تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۴۱
کد خبر:
82789051
تهران - ایرنا - معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با انجام ریل گذاری 516 كیلومتر در پروژه اقتصاد مقاومتی در سال جاری، 919 كیلومتر از خطوط جدید ریلی به بهرهبرداری می رسد.