۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82791565
T T
۰ نفر

جای خالی محتوای معنوی در فضای مجازی

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82791565
جای خالی محتوای معنوی در فضای مجازی

ارومیه- ایرنا- گسترش سریع فضای مجازی در دهه های اخیر علاوه بر تاثیر در سبك زندگی كاربران، موجب شد تا بسیاری از بخش ها از جمله تبلیغ آموزه های معنوی نتوانند با سرعت رشد شبكه های اجتماعی همگام شوند و جای خالی محتوای معنوی در این فضا احساس شود.

به گزارش ایرنا از حدود یك دهه پیش فضای گسترده وب وارد فضای زندگی مردم ایران شد و با وجود دشواری هایی كه در ابتدا در خصوص ایجاد ارتباط با فضای مجازی وجود داشت، ورود این فضا به زندگی مردم به سرعت شكل گرفت و بخش غیرقابل اغماضی را از زندگی خانواده ها به ویژه جوانان تصاحب كرد.
روند تطبیق مردم به ویژه نسل جوان با فضای گسترده وب با محوریت رایانه در حال تكامل بود كه ورود گوشی های هوشمند نیز شتاب بیشتری به حضور فضای مجازی در زندگی میلیاردها نفر از مردم جهان و میلیون ها نفر از مردم ایران داد تا سهم فضای مجازی در زندگی روز به روز بیشتر شود.
شتاب حضور فضای مجازی و توسعه این فضا به قدری زیاد و در برخی موارد غیرقابل تصور بود كه بخش های مختلفی از آن غافل شدند و نتوانستند از مزیت های آن استفاده بهینه را ببرند كه یكی از این بخش ها، بخش تولید محتوای معنوی در این فضا و با استفاده از ظرفیت های آن است.
وجود شبكه ها و صفحات مختلف سرگرمی، خبری، اطلاعات عمومی و صفحات شخصی با آشنا شدن روزافزون مردم با فضای مجازی گسترش یافت ولی تولید محتوای معنوی و صفحات معنوی به ویژه با استفاده از آموزه های اسلام ناب محمدی نتوانست در این خصوص پا به پای دیگر بخش ها حركت كند؛ هرچند در سال ها و ماه های اخیر در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام شده و با محوریت جشنواره ها، برنامه ریزی های خوبی شروع شده است.
در آذربایجان غربی نیز به تبع دیگر استان های كشور، موضوع تولید محتوای معنوی پس از غفلتی قابل توجه در ماه های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با محوریت شبكه های اجتماعی، تلاش ها با قدرت و قوت تداوم یافته است.
بسیاری از مسئولان فرهنگی، صاحب نظران و كارشناسان بر این عقیده هستند كه باید به فضای مجازی به عنوان فرصتی برای فعالیت بیشتر و حضور بهتر در راستای توسعه معنویت نگار كرد تا از این طریق، اثرگذاری بخش های دیگر از جمله تبلیغات ضد دین و محتوای مستهجن روز به روز كم رنگ تر شود.
مقام معظم رهبری نیز از جمله تاكیدكنندگان بر توسعه فعالیت های معنوی در فضای مجازی هستند و در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1394 با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأكید كردند: 'باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان كشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حركت كنیم.'
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است كه فضای مجازی همزمان یك تهدید بزرگ و یك فرصت مناسب به شمار می رود كه اگر بتوانیم درست از آن استفاده كنیم، فرصت های تاثیرگذاری مثبت در جامعه افزایش می یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی كه عضویت گروه معارف دانشگاه ارومیه را نیز بر عهده دارد، افزود: تبلیغ برخی مسائل دنیوی و گمراه كننده در فضای مجازی حاكم است و ما می توانیم در این فضا تبلیغ مباحث معنوی و دینی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم یك فضای عرفانی و منطقی را در فضای مجازی گسترش دهیم، می توانیم بر جنبه های منفی این فضای گسترده غلبه كنیم.
وی یكی از مهمترین مباحث دارای ظرفیت قابل توجه تبلیغ در فضای مجازی را موضوع نماز دانست و بیان كرد: نماز عمود دین است و اگر عمود دین مستحكم باشد، سایر زوایای دین نیز مستحكم می شود و باید سعی كنیم كیفیت و ارزش تاثیر نماز را در جامعه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی افزایش دهیم.
علی برزگر از صاحب نظران حوزه دین و معنویت در آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: ایجاد شكاف میان انقلاب و آرمان های انقلاب، ترویج خرافه گرایی و عرفان های دروغین، تاثیر گذاری فرهنگ صهیونیست بر جوانان، جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار، كاهش تاثیر پذیری فرزندان از والدین و ترویج فرهنگ غربی و ایجاد بحران هویت از اهداف نظام سلطه در فضای مجازی است تا جوانان و جامعه ما را تحت تاثیر قرار دهند.
وی افزود: در حال حاضر 40 هزار سایت و شبكه اجتماعی زیر نظر وهابیت علیه تفكر شیعه تبلیغ می كند در حالی كه تنها 200 پایگاه در زمینه ترویج دین فعال است و باید این تعداد را روز به روز گسترش داد تا از اثرگذاری تبلیغات سوء و نادرست دشمنان جلوگیری كرد.
وی با تاكید بر اهمیت ورود به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی، اظهار كرد: ایجاد وب سایت و وبلاگ، شبكه‎های اجتماعی، آلبوم‌های تصویری با اولویت طرح‌های گرافیكی، استیكرها، پاورپوینت‎سازی و بخش تخصصی شامل كدنویسی قالب سایت و وبلاگ، اینفوگرافی، نرم‎افزارهای تلفن همراه و كلیپ‎های كوتاه شامل پویانمایی و موشن گرافیكی از جمله محورهایی است كه می توان در این خصوص كارهای جدی و گسترده ای را ترتیب داد.
البته طبق گفته مسئولان طرح های خوبی نیز برنامه ریزی شده كه برخی از آنها در آذربایجان غربی به اجرا درآمده و برخی دیگر نیز با همكاری نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی در دست اجراست.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این خصوص از ایجاد ١٢ مجتمع تولید محتوا مربوط به فضای مجازی در استان خبر داد و گفت: این مجتمع ها مورد حمایت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند و می توانند با اجرای طرح های مختلف با محوریت فضای مجازی، زمینه توسعه محتوای معنوی را فراهم كنند.
حجت الاسلام محمدباقر كریمی افزود: برگزاری كارگاه های آموزشی برای تولیدكنندگان محتوای فرهنگی در فضای مجازی بسیار موثر است ولی باید اقدامات تكمیلی نیز در این خصوص صورت گیرد.
وی اظهار كرد: حمایت های مادی دولتی و بخش خصوصی در راستای تولید محتوای معنوی در فضای مجازی بسیار اثرگذار خواهد بود و امیدواریم در آینده شاهد این حمایت ها به ویژه از سوی نهادهای فرهنگی بخش خصوصی باشیم.
قاسم جلیلی نژاد، مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی نیز اظهار كرد: توسعه زیرساخت های ارتباطی و تلاش برای ایجاد بستر فعالیت و حمایت از تولیدات فناورانه داخلی و شركت های دانش بنیان استانی از جمله فعالیت های این اداره كل در راستای تولید محتوای معنوی به شمار می رود.
وی اضافه كرد: اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی در جهت ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات استان با ١٥شركت وارد مرحله تفاهم نامه شده است كه به زودی تاثیرات آن مشهود خواهد بود.
وی بیان كرد: یكی از دلایل توسعه نیافتن قابل قبول حوزه فرهنگی فناوری اطلاعات در استان، عملكرد جزیره ای سازمان ها و دستگاه های مرتبط است كه با تعامل بیشتر این نهادها، موازی كاری در این حوزه كاهش می یابد و روند رسیدن به هدف سرعت می گیرد.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: وزارت ارتباطات از طریق منابع دولتی به افرادی كه در حوزه های مختلف اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی اعم از نرم افزارهای موبایلی می كنند، تسهیلات 150 میلیون ریالی با كارمزد چهار درصدی پرداخت می كند و فعالان این بخش در حوزه محتوای معنوی نیز می توانند از این فرصت برای توسعه فعالیت ها بهره ببرند.
به گفت وی افرادی كه تولیدات فرهنگی و معنوی دارند در اولویت معرفی جهت استفاده از این تسهیلات قرار می گیرند.
به گزارش ایرنا همگان بر لزوم توجه به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی تاكید دارند ولی باید ساز و كار مناسب در این خصوص اندیشیده شده و علاوه بر پرهیز از موازی كاری، زمینه حضور حداكثری نسل جوان در این بخش فراهم شود.
استفاده از ظرفیت مساجد، كانون های فرهنگی هنری مساجد، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج، مجتمع های دیجیتال و ظرفیت روحانیون و طلاب جوان دارای احاطه كامل به فضای مجازی می تواند در این خصوص مفید باشد و عقب ماندگی های موجود را در این بخش جبران كند.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
۰ نفر