۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82791690
T T
۰ نفر

گردشگري زيارتي ظرفيت پنهان گردشگري استان

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۱۰
کد خبر: 82791690
گردشگري زيارتي ظرفيت پنهان گردشگري استان

روزنامه سيستان و بلوچستان روز چهارشنبه /20 دي 96 مطلبي با عنوان «گردشگري زيارتي ظرفيت پنهان گردشگري استان» منتشر كرده است.

در اين مطلب آمده است: تفاوتي نمي كند بهار باشد يا تابستان، پاييز باشد يا زمستان، دل كه هواي زيارت كند كوله بار سفر مي بنديم و به زيارت مي رويم. دوري راه و خطرهاي سفر را به جان مي خريم و براي زيارت به مكان هاي مقدس مشرف مي شويم. سيستان و بلوچستان اگر چه بر خلاف بسياري از استان هاي ديگر، مكان هاي زيارتي كمتري دارد، اما در مسير حركت گردشگراني قرار گرفته است كه از كشورهاي همسايه با جان و دل براي زيارت به مشهد مقدس و قم مي روند و حتي راه طولاني تا كربلاي معلي را طي مي كنند. جاذبه هاي مذهبي، زيارتگاه ها و مكان هاي مقدس هر سال تعداد زيادي از گردشگران را به سوي خود جذب مي كند. سيستان و بلوچستان هم اين توفيق را يافته است تا در مسير زائران حسيني كه گردشگران زيارتي محسوب مي شوند قرار گيرد و با خدمات دهي به آن ها اين وجهه گردشگري را پر رنگ تر كند. قرارگيري استان در مسير زائران كشورهاي همسايه، موقعيت خوبي براي گسترش گردشگري زيارتي و سرمايه گذاري ها در اين مسير است.
3محور براي گردشگران زيارتي كشورهاي همسايه
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين باره مي گويد: سيستان و بلوچستان داراي چندين بقعه متبركه است كه گردشگران مي توانند براي زيارت مشرف شوند كه البته بيشتر مورد توجه گردشگران داخلي است و آن ها هم به دليل حكايت هاي تاريخي و آشنايي با بقعه از آن بازديد مي كنند. نگاه آنان تاريخي است و با رويكرد مذهبي براي بازديد از بقاع متبركه گردشگر وارد استان نمي شوند.دكتر «مجتبي ميرحسيني» مي افزايد: بيشتر گردشگران داخلي هم درباره سرگذشت شخصيت هاي بقاع متبركه حماسه هايي شنيده اند و از اين حيث براي بازديد به آرامگاه هاي آن ها مي روند. كوه خواجه و آرامگاه سيد غلام رسول و بي بي دوست، جزو آثار تاريخي ارزشمندي است كه گردشگران داخلي از آن ها بازديد مي كنند.وي تصريح مي كند: اما صرف نظر از گردشگران داخلي كه به بازديد از بقاع متبركه مي روند، گردشگري زيارتي ظرفيتي براي استان است، زيرا هر سال زائران زيادي از كشورهاي همسايه براي ورود به ايران و زيارت حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و سفر به عتبات عاليات از سيستان و بلوچستان عبور مي كنند كه تلاش مي شود مسير ورود زائران از ميرجاوه به بندر كراچي و چابهار گسترش يابد تا از حجم زياد گردشگران در ميرجاوه كم شود.وي ادامه مي دهد: بايد مسافران از كشورهاي همسايه در مرز توزيع شوند. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با امور بين الملل مذاكراتي را آغاز كرده است، استانداري هم پيگير است كه گردشگران زيارتي از كشورهاي همسايه در سه محور يعني مرز ميرجاوه، مرز ريمدان و بندر كراچي وارد استان شوند تا از حجم گردشگر در ميرجاوه كاسته شود و خدمات رساني به گردشگران دچار مشكل نشود.
گردش مالي 500 ميليون توماني
وي مي گويد: در جلسه ستاد اجرايي خدمات سفر استان در استانداري مطرح شد كه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري متولي سامان دهي گردشگران زيارتي كشورهاي همسايه باشد كه اين كار در اختيار اداره كل اوقاف و امور خيريه و برخي ديگر از دستگاه هاست. اگر اين اداره كل متولي شود ساماندهي گردشگران آسان تر و حساسيت ها هم كمتر مي شود.وي بيان مي كند: در اين صورت، دفترها و آژانس هاي مسافرتي استان مي توانند ورود كنند، بخش خصوصي اقامتگاه هاي خاصي را براي گردشگران زيارتي كشورهاي همسايه مشخص كند كه سامان دهي گردشگران خارجي در استان را انجام دهد و خدمات تخصصي و مطلوب تري ارائه شود و رضايت بيشتري به همراه داشته باشد.وي ادامه مي دهد: پيگيري هاي لازم در حال انجام است تا سال آينده از مرز ريمدان و بندر كراچي علاوه بر مرز ميرجاوه گردشگران زيارتي پاكستاني وارد استان شوند. در صورتي كه اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري متولي باشد سرمايه گذاري و گردش مالي در اين قسمت افزايش مي يابد و كار با دقت بيشتر و تخصصي تر انجام مي شود. بيش از 40 دستگاه استان به صورت مستقيم و غيرمستقيم با گردشگري و خدمات به مسافران در ارتباط هستند.وي اظهار مي كند: از طرفي بخش خصوصي مي تواند با افزايش گردش مالي در اين حوزه، سازمان دهي تخصصي تورهاي گردشگري زيارتي از مبدا حركت تا مقصد را انجام دهد كه نا هماهنگي هاي ايجاد شده در گذشته كاهش يابد و زائران اربعين حسيني در قالب تور گردشگري وارد استان شوند و با همان محوريت و با حضور بخش خصوصي گردشگري خدمات خود را دريافت كنند. ميرحسيني مي گويد: سال گذشته 500 ميليون تومان گردش مالي در توريسم زيارتي عايد استان شد، در حالي كه تعداد زائران اربعين سال قبل كمتر از امسال بود و اين اداره كل هم متولي اين كار نبود اما خدمات ارائه داد.
ورود 53 هزار زائر پاكستاني به كشور
مديركل اوقاف و امور خيريه نيز در اين باره مي گويد: 53 هزار زائر پاكستاني از ابتداي محرم امسال براي مشرف شدن به زيارت حرم مطهر امام حسين (ع) از طريق مرز ميرجاوه وارد ايران شدند كه 20 هزار نفر آن ها در ماه محرم و 33 هزار نفر نيز از آبان و همزمان با ماه صفر در استان حضور پيدا كردند و خدماتي به آن ها ارائه شد.حجت الاسلام «اسماعيل تديني» مي افزايد: در صورتي كه همكاري دولت پاكستان براي خروج زائران از اين كشور روند بهتري داشت، به طور قطع زائران بيشتري وارد استان مي شدند. اسكان و پذيرايي زائران پاكستاني امام حسين (ع) با همكاري اين اداره كل، آستان قدس رضوي، سپاه و جبهه مردمي انجام شد و مردم محلي نيز پاي كار بودند و خدمات خوبي را ارائه دادند.وي تصريح مي كند: چند سالي است كه شيعيان پاكستان براي زيارت عتبات عاليات از مرزهاي سيستان و بلوچستان وارد كشور مي شوند و اين توفيقي براي استان است كه مي توان در اين زمينه خدمات رساني بهتري به آن ها انجام داد.
8006**3213 دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: اكبر نوري