۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82791890
T T
۰ نفر

كاهش پرندگان زمستان گذران در تالاب ميانكاله

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۳۹
کد خبر: 82791890
كاهش  پرندگان زمستان گذران در تالاب ميانكاله

ساري-ايرنا- در حالي حدود 3 ماه از شروع كوچ پرندگان زمستان گذران به تالاب و آبگيرهاي مازندران، مي گذرد، موج كاهشي جمعيت پرندگان مهاجر به ميانكاله حال روز ناخوشي را براي يكي از 600 ذخيرگاه زيست كره جهان در شمال كشور رقم زد.

به گزارش خبرنگارايرنا، طبق اظهار برخي كارشناسان زيست محيطي روند كاهشي كوچ پرندگان زمستان گذر در ميانكاله از يك دهه گذشته به دليل آلايندگي صوتي ومحيطي ناشي از استقرار واحدهاي صنعتي و خودروهاي سبك و سنگين در بندراميرآباد شروع و همچنان نيز ادامه دارد.
اين كارشناسان كاهش بارش ها وخشكسالي چندين ساله درمنطقه كه خشك شدن 10 تا 15 درصد تالاب ميانكاله و كم شدن مواد غذايي مورد نياز پرندگان زمستان گذران را به دنبال داشت را از ديگر دلايل اين روزهاي ناخوش حاكم بر تالاب بين المللي ميانكاله مي دانند كه روزگاري نه چندان دور حدود 60 تا 70 درصد جمعيت يك ميليون و 500 هزار بال پرندگان مهاجر زمستاني به مازندران را ميزباني مي كرد.
عضو يكي از تشكل هاي زيست محيطي روستاي زاغمرزمي گويد كه از چند سال گذشته به دنبال كاهش ميزان بارندگي و دست اندازي به طبيعت منطقه با بهانه توسعه باعث شد تا با افزايش ميزان آلايندگي و كاهش مواد غذايي كم كم جمعيت پرندگان مهاجر نيز به تالاب كاهش يابد.
محسن بهرامي درگفت و گوبا خبرنگارايرنا گفت كه با استقرارواحدهاي صنعتي بزرگ و كوچك آرامش منطقه براي كوچ پرندگان زمستان گذر براي تخم گذاري از بين رفت و كم شدن مواد مغذي مورد نياز ( ماهي، وزغ و ساير جانداران كوچك ) نيز اين امر را شدت بخشيد.
وي افزود : زمستان گذراني پرندگان به مناطق معتدل از جمله تالاب ميانكاله و ساير آبگيرهاي مازندران براي تخم گذاري است و آلودگي صوتي ناشي از تردد خودروهاي بزرگ و آلايندگي هوا با فعال شدن واحدهاي صنعتي اين آرامش را بر هم زد و آنها ترجيح مي دهند كه به ساير تالاب هاي استان كوچ كنند.
بهرامي افزود : از سال گذشته براي افزايش مواد غذايي پرندگان زمستان گذر ، تشكل هاي زيست محيطي در روستاهاي اطراف تالاب ميانكاله دست به كار شدند و با خريد دان براي پرندگان تا حدودي غذاي آنها را تامين مي كنند.
به گفته وي اگرچه آمار جمعيت پرندگان افزايش نيافته، ولي توانست تا حد زيادي از روند كاهشي آن جلوگيري كند.
كارشناس مسوول محيط زيست شهرستان بهشهر نيز با تاييد كاهش جمعيت پرندگان مهاجر به تالاب ميانكاله خشك شدن 15 درصد از وسعت اين تالاب و كم شدن آب ورودي به تالاب به علت ساخت آببندان ها در بالادست و كاهش ميزان تغذيه را از علل اصلي اين كار مي داند.
علي ابوطالبي برهم خوردن آرامش پرندگان به وسيله شكارچيان، واحدهاي صنعتي الاينده و سرو صداي ناشي از تردد خودروهاي سنگين را از ديگر دلايل روزهاي ناخوش بزرگترين ذخيرگاه زيستكره جهان در ايران مي داند.
مدير آموزش پناهگاه حيات وحش و تالاب ميانكاله افزود : براي كاهش اثرات خشكسالي در تالاب ميانكاله طرح ملي احياء اين زيست كره در دولت يازدهم از سوي محيط زيست در دستور كار قرار گرفت و عمليات اجرايي آن در فاز اول لايروبي آبگيرها و آببندان هاي ورودي به تالاب شروع شد.
ابوطالبي افزود : اين طرح در مرحله اول توانست از روند كاهشي آب تالاب ميانكاله جلوگيري كند و نتيجه مثبت نهايي زماني است كه ساير طرح ها از جمله انتقال آب درياي خزر به تالاب و لايروبي خليج گرگان به عنوان يكي از تامين كنندگان اصلي آب ميانكاله نيز اجرايي شود.
وي حذف آبگير و آببندان هاي پرورش ماهي مزاحم در بالادست را از ديگر برنامه هاي اجرايي براي از سرگيري روزهاي خوش تالاب بين المللي ميانكاله مي داند.
اين كارشناس محيط زيست معتقد است كه اگر برنامه هاي مصوب طرح ملي احياء در ميانكاله به طور كامل اجرايي نشود، اين منطقه در آينده نه چندان دور به مرض درياچه اروميه دچار مي شود و شرق مازندران نيز در معرض ريزگردها قرار خواهد گرفت.
** واحدهاي آلاينده خطر قرمز بندراميرآباد
مديربنادر و دريانوردي و منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد گفت كه فاصله اين بندر و منطقه اميرآباد از تالاب ميانكاله از لحاظ كارشناسي به درستي رعايت شد و طبق نظر كارشناسي زيست محيطي اين گذرگاه راه اندازي شد.
سياوش رضواني به خبرنگارايرنا افزود : رويكرد استقرار صنعت در بندراميرآباد و منطقه ويژه اقتصادي همخواني با محيط زيست و شعار ما نيز استقرار صنعت سبزاست.
وي اختصاص 15 هكتار از اراضي بندر براي فضاي سبز و گردشگري را بهره مندي از موقعيت هاي توريستي تالاب ميانكاله دانست.
** احياء تالاب اولويت اول
مديركل محيط زيست مازندران گفت كه طرح احياء تالاب ميانكاله برنامه اولويت داري است كه از سوي دولت يازدهم با محوريت سازمان محيط زيست به مرحله اجرا رسيد و با قوت نيز ادامه دارد.
حسينعلي ابراهيمي كارنامي افزود : با تكميل طرح احياء تالاب ميانكاله پيش بيني مي شود روزهاي خوش اين تالاب نيز فرا مي رسد و با افزايش ميزان تغذيه و سطح آب ، جمعيت پرندگان زمستان گذران رو به ازدياد مي رود.
وي كاهش آمار جمعيت پرندگان را در سال هاي اخير به تالاب ميانكاله به صورت ضمني تاييد كرد و از شكار بي رويه پرندگان در برخي مناطق اين خطه شمال كشور نيز ابراز نگراني كرد و اين كار را زمينه ساز براي كاهش كوچ پرندگان به طبيعت استان مي داند.
تالاب بين المللي ميانكاله كجاست؟
شبهِ‌جزيرهٔ ميانكاله شبه جزيره‌اي است در منتهي‌اليهِ جنوبِ شرقيِ درياي خزر، در دوازده كيلومتريِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در استان مازندران كه مساحت آن بيش از60هزار هكتار و ارتفاعِ آن بينِ 15 تا 28متر كم‌تر از سطحِ درياي آزاد است.
ميانكاله از سال 1348 به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعيين شد و هم اكنون با عناوين پناهگاه حيات وحش، تالاب بين‌المللي و ذخيره‌گاه طبيعي زيست‌كره تحت حفاظت محيط زيست قرار دارد وارزش زيست‌محيطي اين منطقه بيشتر به دليل حضور حدود 200 گونه پرنده است كه اغلب آنها از پرندگان مهاجرند و پوشش‌ درختچه‌اي و امنيت كافي باعث شده تا محل زيست دائمي قرقاول خزري و دراج باشد.
گزارشگر : حسين فلاحتي ** انتشاردهنده : محسن حسن نيا
6982/1899
۰ نفر