كومار در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در حاشيه نشست تجاري دو كشور كه چهارشنبه عصر در دهلي نو برگزار شد ، گفت: روند همكاري بين ايران و هند در بندر چابهار بسيار خوب است و پروژه به خوبي در حال پيشرفت است.
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كشورمان نيز در اين نشست كه هدف اصلي آن ارتقاي تلاشهاي دو كشور در راستاي بازاريابي براي بندر چابهار بود شركت كرد.
وي با اشاره به اينكه، حسن روحاني رئيس جمهوري ايران فاز اول بندر چابهار كه با سرمايه گذاري هند انجام شده است را در تاريخ 3 ماه دسامبر 2017 افتتاح كرد، گفت : هند اخيرا از طريق بندر چابهار يك محموله بزرگ گندم به افغانستان صادر كرد كه نشان دهنده تاثير مثبت اين بندر بر همكاري هاي حمل و نقلي دو كشور است .
اين مقام هندي با اظهار رضايت از روند توسعه بندر چابهار خاطرنشان كرد كه تمام فرآيندهاي مربوط به تهيه ماشين آلات، كه بايد از سوي هند براي اين پروژه انجام شود به خوبي در حال پيشرفت است.
سفير هند در ادامه تاكيد كرد: ما علاقه مند به آغاز پروژه خط آهن چابهار- زاهدان و ساير پروژه هاي زيرساختي در ايران هستيم و اميدواريم بتوانيم در اين پروژه ها نيز پيشرفت لازمه را بدست آوريم.
كومار در مورد اهميت سفر عباس احمد آخوندي وزير راه و شهر سازي كشورمان به هند گفت: سفر وزير راه و شهر سازي ايران به هند بسيار مهم است. وي تقريبا تمام پروژه هاي زيرساختي كه به حمل و نقل و ريل آهن مربوط مي شود را مديريت مي كند. به گفته وي، هدف اصلي آخوندي از اين سفر ديدار و مذاكره با نيتين گادكاري همتاي هندي خود در ارتباط با همكاري هند و ايران در ساير پروژه هاي زيرساختي است.
اين ديپلمات هندي در خصوص روابط آينده هند و ايران گفت: من كاملا معتقدم كه روابط هند و ايران در آينده گسترش خواهد يافت.
آخوندي روز چهارشنبه در راس هياتي متشكل از معاونان و فعالان بخش خصوصي براي ارتقاي همكاري هاي دوجانبه در حوزه حمل و نقل و در راس آن ايجاد تحول در بازاريابي بندر چابهار وارد دهلي نو شد.
بر اساس توافق امضا شده ميان ايران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمايه گذاري 85 ميليون دلاري كنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به عنوان منطقه راهبردي و با موقعيت عالي جغرافيايي از ظرفيت هاي سرمايه گذاري، تجاري، اقتصادي، ترانزيتي، گردشگري و صنعتي بالايي برخوردار است.
اين بندر پس از بهره برداري، قابليت هرگونه عمليات بندري در حوزه هاي ترمينال كانتينري را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفيت سالانه تخليه و بارگيري هشت ونيم ميليون تن با آماده شدن پسكرانه آن تا 15 ميليون تن ظرفيت ايجاد خواهد شد.
بندر چابهار با برخورداري از مزايا و ظرفيت هاي بالقوه در مسير توسعه ترانزيتي قرار دارد و اين بندر اقيانوسي به عنوان پل دسترسي به كشورهاي آسياي ميانه و مستقل مشترك المنافع مورد توجه ترانزيتي و ترانشيپي كشورهاي منطقه قرار دارد.
جذب سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي در سيستان و بلوچستان از اولويت هاي دولت است و به همين دليل ترانزيت محموله 100 هزار تني كالاي كشور هند از طريق بندر چابهار به افغانستان در همين راستاست.
توافقنامه چابهار يكي از نمودهاي عيني فصل جديد روابط ايران و هند بر محور توسعه است.
در حال حاضر هند از راه تجاري موجود در اين بندر براي حمل و انتقال بيش از 1.1 ميليون تن گندم به افغانستان استفاده مي كند. اولين محموله 15 هزار تني گندم هند در يازده نوامبر امسال (نهم آبان ماه) از بندر كاندلا و از طريق بندر چابهار به زرنج در افغانستان ارسال شد.
اين بندر مي تواند زمينه دسترسي هند به افغانستان و آسياي ميانه بدون نياز به عبور از پاكستان را براي هند فراهم كند.
آساق**267**وحيده دينداري**انتشاردهنده: عزيز موسوي
سفير هند :چابهار يك پروژه بسيار مهم براي اتصال هند به آسياي ميانه است
۲۱ دی ۱۳۹۶، ۶:۴۰
کد خبر:
82792221
دهلي نو-ايرنا- سوراب كومار سفير هند در ايران با تاكيد بر اينكه توسعه بندر چابهار يك پروژه بسيار مهم براي هند است ، آمادگي كشورش براي ساخت خط ريلي چابهار به زاهدان را اعلام كرد.