به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، دو اجراي ويژه بانوان با حضور اعضاي گروه هاي كيدي از هرمزگان و ژن دنگ از اصفهان، شامگاه پنجشبه و همزمان با دومين شب از سي و سومين جشنواره موسيقي فجر در فرهنگسراي نياوران ارائه شد.
نخستين بخش اجراي گروه ژن دنگ، قطعه كوردي حزن انگيز با سوال و جواب عود و آواز بود كه توانست با وجود انتظار مخاطبان كه اجراهاي سرزنده جشنواره اي را مي طلبيدند، آنها را راضي كند.
قطعات هاي گلمي، آسيه خانم، دريا طوفان، خوم كرمانشاهي، ننه گل ممد، حيران، آها بوگو، هوي نازي و دستمال، شيرين سوزه، جومه نارنجي، قاسم خان كه حضار را به گيلان، خراسان، بوشهر، سرزمين هاي بختياري و بندرهاي جنوب برد و در پايان با حركات موزون ملهم از نقاشي جشنها در عالي قاپوي اصفهان به وجد آورد.
دختر ني نواز به خوبي از عهده اين ساز سهل و ممتنع برآمد و تنبك، در شعبده انگشتان زن جوان حضار را به تشويق وا داشت و آن را از ضرب دستان مردانه بيرون كشيد.
يكي ديگر از بخشهاي خيلي مقبول اجراي ديشب، ژن دنگ ني انبان نوازي بود.
در اين ميان، مشكل هميشگي كيفيت نامطلوب صدا در سالنها اينجا نيز آزار دهنده بود چنانكه نواي دو تا از سازها چنان تفوقي بر سايرين مي يافت كه حتي صداي ني انبان در جلوي صحنه را نيز به سايه مي برد كه البته اين مشكل به نداشتن سالن هاي مخصوص اجراي كنسرت در كشور باز مي گردد.
دو گروه كيدي هرمزگان و ژن دنگ تنها گروه هاي ويژه بانوان جشنواره امسال بودند كه توانستند خود را از موانع بسيار بگذرانند و در ميان يكصد اجراي جشنواره سي و سوم، جايي براي خود باز كنند.
هدا جابري، سنتورنواز و خواننده، وجيهه منصوري عودنواز و خواننده، مريم حاجي ماليان، تار، ديوان و رباب نواز، الناز حسيني ني نواز، مهسا نساج پور تنبك و دهل نواز، اسرين كريم پور خواننده كورد، نگار اعزازي ، دف، دايره و تمپونواز، ساناز يوسفي ني انبان نواز به سرپرستي آرزو بابايي كمانچه نواز، برنامه هنري ويژه بانوان را شكل دادند.
سي و سومين جشنواره موسيقي فجر از 20 دي آغاز شده و به مدت 10 شب در تالار وحدت، تالار رودكي، برج آزادي، فرهنگسراي نياوران، سالن تازه تاسيس ايرانيان و برج ميلاد ادامه دارد.
فراهنگ **1823**1540**1055
خبرنگار: طاهره نبي اللهي *انتشار: زينب كارگر
تهران- ايرنا- دومين و آخرين اجراي ويژه بانوان در سي و سومين جشنواره موسيقي فجر اختصاص داشت به گروه ژن دنگ كه به موسيقي نواحي از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ايران پرداخت اگرچه بيشترين سهم به آوازهاي كرمانشاهي رسيد و دختر كورد نيز از عهده اجراي صحنه اي برآمد.