۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۰۴
کد خبر: 82794335
T T
۰ نفر
سوخت عامل اصلی آلودگی هوای تهران

تهران-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمونه هایی كه از آلودگی هوا در تهران و برخی كلان شهرها جمع آوری شد، نشان می دهد كه علت اصلی آلودگی هوا سوخت است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مسعود تجریشی در نشست خبری با هدف تشریح وظایف دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاك افزود: سوخت موجب ایجاد ذرات معلق در هوا و در نتیجه آلودگی آن می شود.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس در روزهای آلوده اظهار كرد: مواد معلق موجود در هوا به احتراق ناقص و كیفیت سوخت در كلان شهرها مربوط می شود كه ارتقای آن باید مورد توجه مسئولان دستگاه های مربوطه قرار گیرد .
تجریشی به قدیمی بودن خودروها نیز اشاره كرد و گفت:از آنجاكه خودروها نیز قدیمی هستند اگر سوخت مناسبی هم وجود داشته باشد، قابلیت كاهش مواد معلق در هوا را ندارند از این رو همواره شاهد آلودگی هوا هستیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در چهار سال گذشته شاهد افزایش دو درصدی سوخت بطور مستمر بودیم ، از سوی دیگر در فصل سرد سال پدیده وارونگی دما داریم كه این مسئله آلودگی را تشدید می كند.
وی با اشاره به افزایش حجم خودرو در تهران اظهار كرد: روزانه در شهر تهران شاهد 17 میلیون سفر هستیم كه این خود بر میزان آلودگی هوا دامن می زند.
تجریشی با تاكید بر اینكه باید منبع آلودگی هوا مشخص شود، گفت: ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون آن ذراتی است كه از طریق ریه وارد بدن و خون انسان می شود و عوارض زیادی به همراه دارد و ذرات معلق 10 میكرون گرد و خاكی است كه از تردد خودروها ایجاد می شود كه معمولا در 6 ماه اول سال دیده می شود.
وی افزود: ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون از طریق سوخت ایجاد می شود بنابراین این منبع باید در تهران و كلانشهرها كنترل شود.
تجریشی ادامه داد: استاندارد ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون 10 میكروگرم در هر متر مكعب است اما در تهران 32 میكرون یعنی سه برابر حد استاندارد است كه اندازه گیری ها نشان می دهد این افزایش از 11 شب تا پنج صبح به علت تردد خودروهای فرسوده و سنگین رخ می دهد.
وی به علت تردد كامیون های فرسوده در شهر تهران اشاره كرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تردد كامیون ها و اتوبوس ها در جاده ها سن تعیین كرده است بنابراین خودروهایی كه به سن تعیین شده می رسند وارد شهرها از جمله تهران می شوند از این رو شهر تهران با یك ناوگان فرسوده در شب مواجه است.
تجریشی به مطالعه ای كه در سال 1395 انجام شد اشاره كرد و گفت: در این مطالعه مشخص شد سهم خودروهای شخصی، ون و تاكسی در آلودگی هوا سه درصد است به رغم اینكه 80 درصد سم تردد را به خود اختصاص داده اند، همچنین 12 درصد از تولیدات ذرات معلق مربوط به موتورسیكلت ها است و در این میان بیشترین سهم مربوط به اتوبوس ها و كامیون ها با 85 درصد است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در سه هفته اخیر استانداری تهران تردد كامیون های فرسوده را در سطح شهر ممنوع كرد.
وی با تاكید بر داشتن ناوگان حمل و نقل نو گفت: 30 درصد ناوگان وسایل نقلیه سنگین در تهران بالا 20 سال و 60 درصد مینی بوس ها نیز بالای 20 سال عمر دارند.
تجریشی ادامه داد: سال 94 دولت مصوبه را گذراند مبنی بر اینكه اگر بخواهد استاندارد را به یورو 4 برساند باید از فیلتر استفاده شود و گوگرد در سوخت كاهش یابد، وزارت نفت نیز اعلام كرده توان تولید فقط 50 درصد گازوییل مورد نیاز با استاندارد یورو 4 دارد بنابراین اگر كامیون و یا اتوبوس نو هم داشته باشیم اگر فیلتر بر روی آنها نصب شود نمی تواند كاركرد مناسبی داشته باشد چون با یكبار سوختگیری گازوییل با گوگرد 50 PPM از بین می رود.
تجریشی با اشاره به اینكه وزارت نفت باید كریدورهای توزیع سوخت كه به سمت شهرهای بزرگ هستند را شناسایی كند و در این مناطق سوخت استاندارد ارائه دهد، گفت: وزارت نفت اعلام می‌كند كه در شرایط كنونی امكان شناسایی این كریدورها و رساندن سوخت استاندارد را به این مناطق ندارد بنابراین به لحاظ اجرایی به دلیل نبود زیرساخت‌ ها در زمینه تولید گازوییل استاندارد با مشكلاتی روبرو است.
وی ادامه داد: برای تغییر سامانه انتقال گازوئیل و ایجاد شبكه جدید احتیاج به منابع مالی داریم بنابراین وزارت نفت نمی‌تواند در كوتاه مدت نسبت به توزیع گازوئیل استاندارد در همه مناطق اقدام كند.
وی اظهار كرد: گزارش عملكرد دستگاه‌ های مختلف در زمینه عمل به مصوبات و تعهداتشان در زمینه آلودگی هوا را برای ارائه به رئیس جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست آماده كرده‌ایم، بر اساس تصمیمات جدید دبیرخانه كارگروه كاهش آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست منتقل شده است تا بتوانیم اجرای مصوبات كاهش آلودگی هوا را با جدیت پیگیری كنیم، در این شرایط سازمان حفاظت محیط زیست علاوه بر نظارت بر اجرای مصوبات باید راهكار اجرای قوانین و مسیر رفع موانع را نیز مشخص كند همچنین با كنسرسیوم ۱۳ دانشگاه برتر هم توافقنامه‌ای امضاء كرده‌ایم تا این كار با پشتوانه علمی، فنی و سیاسی پیش رود.
وی به لزوم داشتن قانون هوای پاك اشاره كرد و گفت: اكنون كشور داری قانون هوا پاك است و در آن وظایف تمام دستگاه های مرتبط مشخص شد و وظایفی نیز برای سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر تعیین شده است.
تجریشی تاكید كرد: یكی از تصورات این است كه اگر هوا آلوده است بنابراین سازمان محیط زیست نقش دارد در حالیكه محیط زیست یك سازمان نظارتی است و قانون هوای پاك وظایف دستگاه های اجرایی را مشخص كرده است كه باید برای اجرای آن آیین نامه هایی تهیه كنند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال قانون سازمان محیط زیست را موظف كرده هر سه ماه یكبار سوخت را اندازه گیری كند كه از ماه ‌های آذر و دی پایش كیفیت سوخت در كلانشهرها به هفته ‌ای یكبار رسیده است.
تجریشی گفت: سال 90 ، 93 و آخرین بار سال 95 ، سه مصوبه هیات وزیران داشتیم كه در تمام آنها وظیفه دستگاه های اجرایی و اینكه چه تعهداتی باید داشته باشند به صورت تكاملی مشخص شد، در مصوبه ۱۳۹۵ تقسیم بندی بین منابع متحرك و ثابت آلودگی هوا صورت گرفت و وظایف هر یك از دستگاه‌های اجرایی مشخص شد كه سازمان حفاظت محیط زیست نیز وظیفه نظارت بر اجرای این مصوبه را بر عهده دارد.
*** حل مشكل گرد و غبار تا پنج سال آینده به شرط تامین منابع
وی به گرد و غبار به عنوان یك عامل دیگر آلودگی هوا اشاره كرد و گفت: در 6 ماه اول سال بحث گرد و غبار است كه بر این اساس دبیرخانه گرد و غبار در سازمان محیط زیست ایجاد شد و تاكنون 13 كانون گرد و غبار را شناسایی كرد و شناسایی این كانون ها در 17 استان در حال انجام است.
وی افزود: امسال برای مقابله با گرد و غبار 100 میلیون دلار و برای سال آینده 150 میلون دلار از صندوق ملی توسعه درخواست كرده ایم كه امیدواریم با تامین آنها تا پنج سال آینده مشكل گرد و غبار را بر طرف شود.
*** آروماتیك سوخت در حد استاندارد است
وی با اشاره به برنامه جامع كاهش آلودگی هوای تهران، گفت: با توجه به مصوبات دولت، شهرداری تهران در زمینه كاهش آلودگی هوا برای تهران برش اقدامات را تدوین و مشخص كردكه طی پنج سال آینده با تامین منابع مالی چه اقداماتی می‌تواند برای كاهش آلودگی هوا انجام دهد همچنین در این برنامه اثربخشی اقدامات نیز به طور كمی تعیین شده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش سوخت توزیعی در كشور اظهار كرد: بر اساس اندازه‌گیری‌ها آروماتیك سوخت در حد استاندارد است، همچنین در صورت افتتاح كامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس امكان توزیع سوخت استاندارد برای همه شهرها ایجاد می ‌شود، در حال حاضر طبق توافقی كه با وزارت نفت داشتیم در تمام كلانشهرها سوخت یورو۴ توزیع می ‌شود اما سوخت سایر شهرها یورو۲ است.
*** ضرورت خروج 12 هزار اتوبوس فرسوده از سامانه حمل و نقل عمومی
وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به عنوان یكی از مواد مصوبه سال ۹۵ قانون هوای پاك گفت: 12 هزار اتوبوس فرسوده داریم كه باید از سامانه حمل و نقل عمومی خارج شوند، در حال حاضر بحث تامین اعتبار به شكل فایننس با سه كشور چین، ایتالیا و كره نهایی شده كه باید تا دو هفته آینده به مرحله قرار داد برسد و بر این اساس طی یك ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس‌ ها به طور دقیق مشخص خواهد شد.
تجریشی گفت: همچنین از 70 هزار تاكسی فرسوده 60 هزار تاكسی نوسازی شد كه این كار با اولویت هشت كلانشهر انجام شده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به تولید،‌واردات موتور و خودروهای برقی به عنوان یكی از مواد مصوبه ۹۵ اظهار كرد: در این زمینه اقدام خاصی صورت نگرفته و این مصوبه اجرایی نشده است.
*** انتشار سیاهه آلودگی هوا
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاهه آلودگی هوا در استان های تهران ، تبریز، ارومیه و اصفهان تهیه شده و با منابع مالی كه برای این كار در نظر گرفته شد امسال شهرهای دیگر نیز سیاهه خود را منتشر خواهند كرد.
*** تعطیلی مدارس در زمستان اجتناب ناپذیر است
تجریشی گفت: با سرد شدن هوا میزان آلودگی هوا افزایش می یابد از این رو تعطیلی مدارس در زمستان در شهرهایی با توپوگرافی خاص در مدت كوتاه اجتناب ناپذیر است.
وی به طرح تعطیلی مدارس در زمستان در شهرهای سردسیری اشاره كرد و افزود: اگر دولت در این زمینه به اجماع برسد به مجلس خواهد رفت كه باید ببینیم از لحاظ حقوقی چگونه از دولت بیرون می آید كه آیا نیاز است به مجلس برود و یا اینكه در هیات وزیران به صورت مصوبه بگذرانند.
وی گفت: هفت هزار و 988 اتوبوس در تهران وجود دارد كه با سن فرسودگی هشت سال 97 درصدآنها فرسوده اند، همچنین 29 هزار و 117 كامیون با سن 15 سال 34وجود دارد كه 34 درصد آنها فرسوده هستند ، موتورسیكلت ها با سن پنج سال 80 درصد فرسوده اند و هشت هزار و 335 مینی بوس با سن فرسودگی هشت سال نیز 90 درصد فرسودگی دارند.
*** پرداخت عوارض برای ورود به محدودهای خاص
وی اظهار كرد: در بسیاری از كشورها این عزم وجود دارد برای كاهش آلودگی هوا محدوده هایی در نظر گرفته شود تا افراد برای ورود به آنها به میزان آلودگی كه منتشر می كنند و زمانی كه در آن محدوده هستند عوارض پرداخت كنند كه شهرداری تهران قصد دارد این طرح را در پایتخت اجرا كند.
تجریشی گفت: البته هنوز به عنوان طرح داده نشده است و موضوعی كه بسیاری از مخالفان به آن اشاره می كنند قیمت گذاری ورود به این مناطق است و بر این اساس مثلا باید تهران را با ساوه متفاوت دید و نباید یك قانون كلی با یك قیمت برای تمام كشور تعیین كرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار كرد: این طرح در 20 كشور دنیا اجرا شد كه از این میان در 14 كشور بسیار موفق بوده است.
*** دستور رییس جمهوری به سازمان محیط زیست
وی گفت: رییس جمهوری چندی پیش چهار وظیفه رفع آلودگی هوا در كلانشهرها تا چهار سال آینده، شناسایی و رفع گرد و غبار با منشا داخلی و مدیریت كانون های خارجی، رفع مشكل پسماندها در شمال كشور و كلانشهرها و هماهنگی با وزارت نیرو برای تامین نساز زیست محیطی تالاب ها را به سازمان محیط زیست واگذار كرده است.
تجریشی تاكید كرد: قانون و عزم برای كاهش آلودگی هوا در كشور وجود دارد اما این سوال پیش می آید كه چرا هر سال باز این مشكلات تكرار می شود ، این مساله باید آسیب شناسی شود و شاید علت آن آرمان گرا بودن ما است یعنی می خواهیم تمام مشكلات را حل كنیم بدون اینكه به میزان منابع مالی و زیرساخت ها توجه كنیم.
*** هیچ مجوزی از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 240 پروژه ارزیابی زیست محیطی در سازمان محیط زیست وجود دارد كه از برخی از آنها حدود 13 سال می گذرد كخ در حال تعیین تكلیف آنها هستیم.
وی تاكید كرد: تاكنون هیچ مجوزی در هیچ زمینه ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نشده است و قرار است امروز بعد از پایان این نشست اولین مجوز كه آنهم مربوط به نیروگاه كلاس H در ساوه است.
*** قانون هوای پاك، قانون نفس
وی به شعار امسال روز هوای پاك اشاره كرد و گفت: قانون هوای پاك ، قانون نفس تعیین شده است كه قرار است در این روز وظایف دستگاه های اجرایی در قانون هوای پاك را تبیین كنیم.
تجریشی افزود: از دو هفته گذشته وظیفه سازمان محیط زیست در زمینه كاهش آلودگی هوا تا حدودی سنگین تر شد به این صورت كه علاوه بر نظارت بر دستگاهی اجرایی باید وارد فاز اجرایی هماهنگ كردن دستگاه ها شود بر این اساس دبیرخانه كارگروه رفع آلودگی هوا در سازمان ایجاد شد تا بتوانیم وارد فاز اجرایی شویم.
وی به برخی مفاد قانون هوای پاك اشاره كرد و گفت : استاندارد كردن سوخت و خودرو، آنالیز مستمر سوخت در كلانشهرها، اصلاح ساختار یكپارچه معاینه فنی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برخی از این مفاد است.
علمی**9014**2038**1440
خبرنگار: كیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
۰ نفر