۲۴ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82795112
T T
۰ نفر
رهاسازي 6 بال قو در تالاب بين المللي 'كاني برازان' مهاباد

مهاباد- ايرنا- 6 بال قو(Cygnus) از گونه پرندگان حمايت شده و حفاظت شده جهاني توسط مسئولان محيط زيست در تالاب بين المللي ' كاني برازان' مهاباد رهاسازي شد.

رئيس اداره نظارت بر امور حيات وحش اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي روز يكشنبه در حاشيه اين رهاسازي به خبرنگار ايرنا گفت: پنج بال از قوهاي آزاد شده از نوع ' گنگ /Cygnus olor' و يك بال از نوع فريادكش/Cygnus Cygnus/ هستند.
' اميد يوسفي' با اشاره به كمياب بودن اين گونه ها، اظهار كرد: اين قوها از شكارچيان متخلف در سطح كشور كشف و ضبط شده و به سازمان محيط زيست كشور منتقل شده بودند.
وي افزود: اين پرندگان كه بيمار و ضعيف شده بودند، پس از رسيدگي توسط سازمان و رفع نقاهت به مهاباد منتقل و در تالاب بين المللي كاني برازان آزادسازي شدند.
يوسفي با اشاره به اينكه اين تالاب از مهمترين زيستگاه هاي پرندگان در سطح كشور محسوب مي شود، بيان كرد: تالاب كاني برازان سالانه شاهد فرود هزاران قطعه پرنده مهاجر از جمله قو مي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه امسال به طور متوسط طي هر هفته چهار تا پنج پرنده در آذربايجان غربي رهاسازي شده است، ادامه داد: حدود 70 درصد پرندگان رهاسازي شده شكاري و بقيه كبك و پرندگان زينتي مثل' سهره طلايي' بوده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد نيز به ايرنا گفت: تالاب بين المللي 'كاني برازان' جزو مسير مهاجرت قوهاست و امسال 20 بال قو در اين تالاب فرود آمده است.
'فاروق سخنور' اظهار كرد: به علت كم آب بودن درياچه اروميه و تالاب هاي ديگر آذربايجان غربي، پرندگان مهاجر بيش از پيش در تالاب 'كاني برازان' فرود مي آيند.
وي افزود: گونه هاي ديگر حفاظت شده مثل اردك 'سرسفيد' و حمايت شده جهاني مثل اردك ' مرمري' نيز در اين تالاب زيست مي كنند.
وي بيان كرد: در طول فصل مهاجرت، پرندگان متنوعي وارد اين تالاب مي شوند و امسال حدود 30 هزار قطعه پرنده در كاني برازان و ساير تالاب ها و رودخانه هاي مهاباد لانه گزيني كرده اند كه 15 اسفند /در مهاجرت معكوس/ به محل قبلي خود در سيبري، اروپا، آفريقا و هندوستان بازمي گردند.
وي يادآور شد: تالاب كاني برازان سالانه ميزبان حدود 6 هزار قطعه پرنده مختلف بومي و مهاجر است و 75 گونه آبزي و كنارآبزي و 180 گونه خشك زي در اين تالاب لانه دارند.
** قوها بزرگترين پرندگان داراي توانايي پرواز
قوها از لحاظ بدني بزرگ‌ جثه‌ترين عضو خانوادهٔ اردكيان هستند و جزو بزرگترين پرندگان داراي توانايي پرواز به ‌شمار مي‌ روند؛ جثهٔ قوهاي 'گنگ' و 'فريادكش' مي‌تواند به ۱.۵ متر طول و ۱۵ كيلوگرم وزن برسد و طول بال‌هاي بازشدهٔ آنها به سه متر مي‌رسد.
قوها در مقايسه با غازها، اندازهٔ بزرگتري دارند و داراي پاهاي بزرگتر و گردن درازتر هستند؛ پوشش پر روي بدن هر 2 جنس نر و ماده يك شكل است و با اين حال نرها از لحاظ جثه و وزن بزرگتر از ماده‌ها هستند.
قوهاي 'گنگ' از جمله بزرگ ‌جثه‌ترين قوها هستند؛ طول بدنشان ميان ۱.۴۵ تا ۱.۶ متر بوده، طول بال‌هاي باز شده آنها به ۲ متر مي‌رسد و رنگ همه پرهايش سفيد است.
جثه قوي گنگ به اندازه قوي فريادكش ولي بزرگ تر از قوي كوچك است و نشانه تشخيص آن، منقار نارنجي با قاعده برآمده و سياه است؛ قوي 'گنگ' چون نسبت به ساير گونه ها صداي كمتري توليد مي كنند به اين نام موسوم شده است.
قوي ' فرياد كش' هم ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتي متر طول دارد و از لحاظ جثه به اندازه قوي گنگ اما از لحاظ چهره همانند قوي كوچك است؛ با اين تفاوت كه گردن و منقارش بزرگ‌تر و زردي روي منقارش بيشتر است.
منقار اين پرنده داراي قاعده زردرنگ و سر منقارش به رنگ سياه است؛ اين نوع قو به علت نداشتن برآمدگي روي پيشاني به راحتي از گونه‌هاي ديگري چون قوي گنگ تشخيص‌ پذير است.
گردن را راست نگه مي‌دارد و در پائين گردن خميدگي ويژه‌اي دارد؛ آواز توليدي توسط آن پرطنين‌تر از قوي كوچك است؛ بدن اين قو حالتي مربع شكل دارد، پروازش آرام و بي صداست اما مانند قوي گنگ بال زدن محكمي دارد.
اين نوع قو در كشورهايي چون ايسلند، نروژ، سوئد، فنلاند، روسيه، سيبري، كانادا، آلاسكا، و نيز جزاير ژاپن و برخي از نواحي آسياي مركزي زندگي كرده و در زمستان به سوي مناطق جنوبي كوچ مي كند.
** تالاب ' كاني برازان'، نخستين سايت پرنده نگري ايران
تالاب بين المللي 'كاني برازان' مهاباد از مهمترين قطب هاي صنعت اكوتوريسم در كشور محسوب مي شود كه همه ساله در ايام مختلف سال شمار زيادي از علاقه مندان به طبيعت بويژه دوستداران پرندگان را به سوي خود جذب مي كند.
اين تالاب كه در زبان كردي به معني چشمه گرازهاست با 927 هكتار وسعت در 30 كيلومتري شمال مهاباد و در شمال و شرق روستاي قره داغ واقع شده كه به دليل گوناگوني و فراواني گونه هاي زيستي از سوي كميته ملي طبيعت گردي كشور به عنوان نخستين سايت پرنده نگري در ايران معرفي شده است.
تالاب كاني برازان در تمام فصول سال امكان مشاهده پرندگان وحشي و كمياب را به علاقه مندان مي دهد و اين موضوع از منحصر بفردترين ويژگي هاي اين زيستگاه آبي در كشور است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع بوده و داراي ظرفيت هاي گردشگري متعدد طبيعي و تجاري است.
3093 /3072
** خبرنگار: پيمان پاكزاد ** انتشار: عليرضا فولادي