۲۴ دی ۱۳۹۶، ۲۲:۳۴
کد خبر: 82795924
T T
۰ نفر
مدیركل سواحل و بنادر كشور:75 درصد سازه های دریایی در خوزستان غیر مجاز است

اهواز- ایرنا- مدیركل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی كشور 25 درصد توزیع سازه های دریایی در خوزستان را مجاز و 75 درصد را غیرمجاز برشمرد و گفت: متأسفانه 68 درصد از این سازه ها متعلق به بخش دولتی و 32 درصد متعلق به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا حمید خلیلی شامگاه یكشنبه در جلسه ستاد ساماندهی سواحل خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان اظهار كرد: اكنون برنامه ریزی برای مطالعات طرح مدیریت یكپارچه سازی مناطق ساحلی خوزستان مطابق با درخواست استانداری در حال انجام است.
وی افزود: خوزستان در پروژه اندازه گیری میدانی، نصب دستگاه ها و دیگر اقدامات لازم در این خصوص 55 درصد پیشرفت فیزیكی داشته كه تاكنون حدود 70 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
مدیركل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی كشور ادامه داد: در حال حاضر بیشترین سازه های دریایی در خوزستان متعلق به نفت و صنعت بوده كه اگر در این خصوص عزم جدی وجود داشته باشد، بیش از 70 درصد سازه های سواحل این استان سازماندهی می شوند.
وی همچنین به الزامات استقرار طرح مدیریت یكچارچه مناطق ساحلی (ICZM) اشاره كرد و گفت: آموزش مدیران و كارشناسان دستگاه های ذی نفع، حضور مستمر استانداری و دستگاه ها در جلسات كمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل استان ها از الزامات این طرح است.
خلیلی الزام قانونی در بكارگیری نتایج تحقیقات، اطلاع رسانی طرح مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی كشور، پایش و ارزیابی برنامه های اقدام مطالعات این طرح از طریق كمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل در شناسایی و آسیب شناسی استقرار طرح و بهبود آن با همكاری دستگاه های ذی نفع را از دیگر الزامات اجرای این طرح برشمرد.
مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی ایران بر پایه الزامات ملی و منطقه‌ای كشور فرآیندی تكاملی، پویا و یكپارچه است كه تلاش دارد با توجه به ظرفیت‌های اكولوژیك سواحل و نیازهای بلندمدت توسعه‌ای، منافع متضاد بخش‌های مختلف در سواحل را سازگار نموده و از طریق كاهش تعارضات ‌مابین بهره‌برداران دولتی و خصوصی، شرایط حفظ منابع موجود در سواحل كشور را در راستای توسعه پایدار فراهم ‌نماید. بر این اساس، حفاظت و توسعه مناطق ساحلی كشور با برنامه مدیریت یكپارچه سواحل كشور، سه رویكرد اساسی را شامل می‌شود كه در تولید برنامه یكپارچه بهره‌برداری از سواحل توجه به آن الزام آور است.
رویكرد حفاظت محور، به معنای صیانت از محیط زیست مناطق ساحلی و توجه به اصل بهره‌برداری پایدار از منابع است، كه سهم نسل‌های آینده را از مواهب طبیعی این مناطق در پرتو مدیریت یكپارچه تضمین ‌نماید.
رویكرد توسعه محور، كه توجه به مقوله رشد اقتصادی- اجتماعی مناطق ساحلی كشور را در فرایند اعمال برنامه ضروری می‌سازد.
در این رویكرد بهره‌برداری عقلایی با هدف تقویت ظرفیت‌های توسعه‌ای مناطق ساحلی، به همراه بهره‌مندی عموم مردم از این منابع، شرط اساسی تلقی می‌شود كه موجب افزایش پایداری طبیعی و استفاده از ظرفیت توسعه‌ای سواحل در چرخه توسعه ملی خواهد شد.
رویكرد یكپارچه گرا در برنامه‌ها و اعمال سیاست‌ها، كه بر همكاری مستمر و تعاملی بخش‌های بهره بردار و ناظر از سواحل كشور تاكید دارد.در این رویكرد استفاده از توان‌های مشاركتی اجتماع محلی در تبیین برنامه‌ها و مشاركت آگاهانه و فعالانه آنها در اجرای برنامه‌ها، شرطی اساسی تلقی می‌شود.
همچنین در این رویكرد تاكید بر این است كه با برقراری یك استراتژی واحد، منسجم و فرابخشی در مناطق ساحلی كشور، ضمن كاهش تضاد موجود (یا آتی) بین فعالیت‌های كاربران مختلف، حداكثر برداشت پایدار و توازن در بهره‌برداری از این منابع، با هماهنگی و همكاری سازمان‌های دولتی، غیردولتی و اجتماعات محلی در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی هماهنگی شود.

**ضرورت جانمایی صنایع آب بر در مناطق ساحلی و دریایی
معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: سواحل و دریاهادر روند توسعه كشور نقش موثری داشته و می توان صنایع آب بر را به جای مركز كشور و یا مناطق كویری، در مناطق ساحلی و دریایی جانمایی كرد.
قدرت الله دهقان اظهار كرد: بی شك زمانی كه با آگاهی و آمادگی به سمت منابع طبیعی برویم، آینده درخشانی را نیز برای مردم به ویژه ساكنان این مناطق به ارمغان آورده و در حفاظت از منابع طبیعی نیز تلاش بیشتری صورت گرفته است.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تفاوت فرورفتگی و درون رفتگی سواحل خوزستان با استان هرمزگان و تفاوت های ماهیتی با حوزه خزر، سعی شده با مشورت دستگاه های ذی ربط تا اندازه ای اقدامات این حوزه را كاربردی تر برنامه ریزی كنیم.
نبی الله خون میرزایی فرماندار اهواز و مدیركل شیلات خوزستان نیز گفت: در مطالعات جامعی كه برای سواحل خوزستان درنظر گرفته و تكمیل می شود باید تلفیق مطالعات صورت گرفته با مطالعات انجام شده شیلات را نیز در نظر گرفت تا در پهنه سواحل از فعالیت های آبزی پروری عقب نمانیم.
احمدرضا لاهیجان زاده مدیركل محیط زیست خوزستان نیز در این جلسه با تاكید بر اجرای پروژه های مختلف با درنظر گرفتن مسائل زیست محیطی گفت: برای اجرای این طرح های مهم جا دارد ضمانت اجرایی طرح یكپارچه سواحل (ICZM) ارائه شده و برای تكمیل اطلاعات و مطالعات جامعی كه در سواحل انجام می شود، تبادل اطلاعاتی نیز با محیط زیست خوزستان صورت گیرد.
7152/6068
خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشار:محمدعلی فریدپناه