۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 82796271
T T
۰ نفر
بازنگری آیین نامه هیات نظارت و ارزیابی استانی علوم، تحقیقات و فناوری ضروری است

اصفهان- ایرنا- رئیس دانشگاه اصفهان با تاكید بر بازنگری آیین نامه هیات نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت استانی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: لازم است توجه بیشتری به پایش و رصد دانشگاه و تقویت ساختار و نیروی انسانی هیات نظارت شود.

هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت استانی علوم، تحقیقات و فناوری به هدایت و اجرای نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت و ارائه گزارش از وضعیت آموزشی، پژوهشی، فناوری، دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی و اداری و پشتیبانی دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی در استان ‬‬‬‬‬می پردازد.
این هیات در استان اصفهان در دانشگاه اصفهان مستقر و فعال است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه اصفهان روز دوشنبه به نقل از هوشنگ طالبی اعلام كرد: نظارت كیفی مبتنی بر درك متقابل با موسسه های علمی استان در این راستا نیز ضروری است.
وی كه در جلسه معارفه دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت عتف استان اصفهان سخن می گفت، اظهار كرد: همكاری در ارزیابی عملكرد، استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی و كارمندان، تمركز زدایی و تفویض اختیار، گزارش دهی نظام مند، اتكای بیشتر به برنامه محوری و توجه به فرهنگ سازی موسسه ها و ملاحظه گزارش های نظارتی در نظام تصمیم گیری، بخشی از دستور كار دفتر نظارت است.
طالبی با بیان اینكه رسالت دانشگاه اصفهان مبتنی بر نظارت كیفی موسسه های علمی است، افزود: اتخاذ تمهیدات لازم برای تبدیل نشدن این موسسه ها به بنگاه های اقتصادی ضروری است.
وی همچنین خواهان شناسایی نقاط قوت، ضعف و چالش های موسسه های آموزش عالی استان و نهادینه سازی فرهنگ نظارت و ارزیابی و ارتقای كیفیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری و پشتیبانی این موسسه ها شد.
دبیر سابق هیات نظارت و ارزیابی علوم، تحقیقات و فناوری استان اصفهان در این جلسه گفت: استان اصفهان حدود 300 هزار دانشجو دارد.
اسكندر قلی پور افزود: در بحث تضمین كیفیت و خروجی دانشگاه های اصفهان، دانش آموختگان باسواد بسیار مورد توجه هیات نظارت عتف ( علوم، تحقیقات و فناوری) استان قرار دارد.
وی افزود: ما با یك نگرش سیستمی، بحث تضمین كیفیت در هیات نظارت عتف استان اصفهان را جلو بردیم و پیرو آن به دلیل انجام بازدید های بیشتر از دانشگاه ها، بحث افزایش كمیت و ناظران را نیز در دستور كار خود قرار دادیم .
دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت عتف استان اصفهان نیز گفت: برای نظارت اثر بخش باید برداشت مجریان نظارتی به هم نزدیك تر باشد.
حمید رضا شاوران با بیان اینكه تغییر قوانین و مقررات و دستورالعمل ها و توزیع دانشجویان بسیار متنوع است، افزود: این امر تلاطم زیادی در سیستم آموزش عالی ایجاد كرده است.
وی همچنین با اشاره به فرآیند نظارتی تنش زا و تفسیر جنگ سرد بین مجریان نظارت و موسسه های آموزش عالی، این موارد را از سختی ها و مشكلات هیات نظارت قلمداد كرد.
در این جلسه حكم دبیر هیأت نظارت، ارزیابی و تضمین كیفیت عتف استان اصفهان كه از سوی دكتر سعدان زكائی رئیس مركز نظارت و ارزیابی آموزش عالی صادر شده است، قرائت و شاوران به عنوان دبیر این هیات معرفی و از زحمات قلی پور قدردانی شد.
اصفهان به عنوان دومین استان دانشگاهی كشور پس از تهران، دارای حدود 180 دانشگاه، دانشكده و موسسه آموزش عالی با حدود 300 هزار دانشجوست.
مراكز آموزش عالی در استان اصفهان شامل 9 دانشگاه و مركز آموزش عالی، 12 دانشكده و آموزشكده فنی و حرفه ای، پنج پردیس و مركز آموزشی وابسته به دانشگاه فرهنگیان، 44 مركز و واحد پیام نور، 44 واحد علمی كاربردی، 31 دانشگاه و مركز غیر انتفاعی، 25 واحد و مركز آزاد، هفت موسسه آموزش عالی آزاد و 2 دانشگاه پزشكی است.
بیشترین تعداد دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در شهرستان اصفهان با 72 واحد ( 38 درصد از مجموع موسسه ها) است.
پس از اصفهان، بیشترین تعداد واحدهای آموزش عالی در شهرستان كاشان مستقر است.
ت/3011 /6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی