۲۵ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۴۷
کد خبر: 82796878
T T
۰ نفر
تلاش نتانیاهو برای گسترش روابط با دولت هنددر میان اعتراض های گسترده مردم

دهلی نو - ایرنا - هند و رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته به تدریج روابط خود را گسترش داده اند اما این روابط با محدودیت های جدی و مخالفت های مردمی روبرو است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، سفر جاری بنیامین نتانیاهو به هند در حالی صورت می گیرد كه مردم، فعالان سیاسی و روزنامه نگاران زیادی در سرتاسر این كشور مخالفت خود را با این دیدار اعلام كرده و طی تظاهرات اعتراضی خشم خود را نسبت به وی بیان كرده اند.
نتانیاهو از دیروز (یكشنبه) به دعوت رسمی نارندرا مودی نخست وزیر هند برای یك سفر شش روزه وارد هند شده است .
هزاران تن در دهها شهر این كشور به خیابانها آمده یا بیانیه صادر كرده اند تا به وی بفهمانند كه میهمان شایسته ای برای هند نیست. اما برغم همه این اعتراض ها نارندا مودی نخست وزیر هند چنان مشتاق دیدار با همتای صهیونیست خود بود كه در استقبال از وی حتی تشریفات مرسوم سیاستمداران را كنار گذاشت و تا پای پله های هواپیما رفت كه ارادات خود را اثبات كند. اما این ارادت از كجا ناشی می شود و ریشه و نتیجه آن چیست؟
در اوایل همین ماه بود كه رژیم صهیونیستی لغوتوافق خرید موشك های ضد تانك به ارزش 500 میلیون دلار از سوی هند را تایید كرد. پیش از آن نیز هند به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر محكومیت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در انتقال سفارت این كشور به قدس رای مثبت داد. با وجود همه اینها، نتانیاهو در دیدار با مودی اعلام كرد كه یك رای منفی در سازمان ملل نمی تواند به رابطه ای كه به گفته وی سراسر اعتماد و دوستی است خدشه ای وارد كند.
باید دید برای نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیمی كه هیچگونه مخالفتی را بر نمی تابد، رابطه با هند چه در بر دارد كه رای منفی در سازمان ملل و لغو قرارداد را هیچ می انگارد؟
در ورای تلاش برای گسترش روابط اقتصادی با هند كه هدف اصلی دیدار نتانیاهو عنوان شده است ، انگیزه اصلی همانا یافتن جای پایی محكم در منطقه ای است كه به طور تاریخی ارزش چندانی برای رژیم اشغالگر قدس قایل نبوده است.
درست است كه رژیم صهیونیستی برای گسترش اقتصاد وابسته به صادرات خود به بازار هند - با توان بالقوه ای برابر با 1.3 میلیارد نفر - نیاز مبرمی دارد اما در واقع می خواهد در سرزمینی كه بین چین، روسیه ، پاكستان و افعانستان كه روابط گرمی با رژیم صهیونیستی ندارند و به شكل سنتی دشمن آن محسوب می شوند جایی برای خود بیابد.
حضور در این منطقه به هر شكل ممكن از حضور در بالیوود گرفته تا انجام رزمایش های دفاعی و یا فروش تسلیحات دفاعی بهانه است تا تل آویو خود را در منطقه دشمن كه در بین مسكو، پكن، اسلام آباد و كمی آنطرف تر تهران محصور است جای دهد.
رژیم صهیونیستی می داند كه اولین دروازه به سوی این هدف برای آن اقتصاد و تجارت است. هند یك بازار بزرگ است كه به تكنولوژی رژیم صهیونیستی حتی در بخش آب و كشاورزی احتیاج دارد.
روابط دو جانبه اقتصادی هند و رژیم صهیونیستی بدون در نظر گرفتن بخش دفاعی، در سال 2016 به ارزش چهار میلیارد دلار رسیده است در حالیكه تجارت دو جانبه میان دو كشور در سال 1992 تنها 200 میلیون دلار براورد شده بود.
نارندرا مودی به اولین نخست وزیر هند كه طی یك سفر رسمی به سرزمین های اشغالی سفر كرد نام خود را در تاریخ سیاسی معاصر این كشور ثبت كرد. حزب وی سعی دارد باور تاریخی در هند مبنی بر اینكه روابط نزدیك تر با رژیم صهیونیستی سبب آشفته شدن مسلمانان این كشور می شود را به چالش بكشد.
نخست وزیر هند در طول سفر سال گذشته خود به رژیم صهیونیستی به فلسطین جهت دیدار با محمود عباس رییس تشكیلات خودگردان فلسطین سفر نكرد.
پیاده روی پابرهنه مودی با نتانیاهو در سواحل دریای مدیترانه به دقت از سوی رسانه های دو كشور منتشر شد.
آرتور لنك یك دیپلمات اسبق رژیم صهیونیستی در هند در مصاحبه ای با روزنامه پرتیراژ هندو در همین رابطه گفت: هند بیش از هر كشوری اثبات كرده است كه می تواند روابط خود را با رژیم صهیونیستی بدون مرتبط كردن آن با مساله فلسطین گسترش دهد.
تحلیلگران بر این عقیده اند كه روابط نزدیك مودی و نتانیاهو و همكاری آنها سبب ایجاد تنش و نارضایتی بیشتر در میان بخش بزرگی از جامعه هند از جمله 300 میلیون نفر اقلیت مسلمان در این كشور خواهد شد.
«ام كی بهادر كومار» یك دیپلمات اسبق هند در مصاحبه با ضمن منطقی خواندن گسترش روابط دفاعی و امنیتی هند با رژیم صهیونیستی اخطار داد نزدیك شدن بیش از حد مودی به نتانیاهو و روابط تقریبا 'عاشقانه' دو كشور خطرناك است. علاوه بر مساله فلسطین، هند و رژیم صهیونیستی در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی دارای تفاوت های عمده ای هستند.
به نوشته كشمیر آبزور، با توجه به موقعیت ژئوپلیتیك هند و روابط تاریخی و ریشه دار آن با كشورهای منطقه، به نظر نمی رسد دهلی نو در خصوص بسیاری از مسایل منطقه ای نظری مشابه با تل آویو داشته باشد.
تلمیز احمد یك دیپلمات اسبق هند بر این عقیده است كه این مسائل، وجود محدودیت های مهم در روابط هند و رژیم صهیونیستی را تایید می كند. این روابط با وجود تبلیغات فعال جناح راست در هند و رژیم صهیونیستی به صورت سطحی باقی خواهند ماند و به یك همكار جدی راهبردی تبدیل نخواهند شد.
آساق**267**وحیده دینداری**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی