۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۳۹
کد خبر: 82800662
T T
۰ نفر
روهینگیایی ها همچنان از میانمار به بنگلادش فرار می كنند

كوالالامپور- ایرنا- برخی منابع خبری گزارش دادند به رغم اینكه برنامه بازگشت روهینگیایی ها از بنگلادش به میانمار ازهفته آینده آغاز می شود، بیش از 100 نفر از این آوارگان دردو روزگذشته از روستاهای خود فرار كرده و وارد مرزهای بنگلادش شده اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از رسانه های میانماری این فرار این گروه از راخین میانمار پس از شورش اخیر گروههای بودایی افراطی در این منطقه انجام شد.
در روزهای گذشته در پی شلیك پلیس میانمار به تجمع كنندگان بودایی درایالت راخین، هفت تجمع كننده بودایی كشته شدند و 12 نفر دیگر زخمی شدند.حمله نیروهای پلیس به تظاهرات كنندگان زمانی رخ داد كه حدود 5 هزار بودایی در شهر «مرائوك یو» در یك مراسم گردهم آمده بودند.
«مرائوك یو» منطقه ای در ایالت راخین میانمار است كه در حملات ارتش و گروههای بودایی بعد از اوت 2017(شهریور96) شاهد شدیدترین سركوب ها علیه مسلمانان روهینگیایی بود.
سرهنگ «میو سوئی» سخنگوی پلیس میانمار به رسانه ها گفت این افراد با پرتاب سنگ و حمله به یك دفتر دولتی عامل بروز ناآرامی و شورش دراین منطقه بودند.
سخنگوی ارشد سازمان ملل پس از این واقعه نسبت به شروع مجدد خشونت ها در راخین میانمار درآستانه ورود آوارگان روهینگیایی از بنگلادش به این كشور، ابراز نگرانی كرد.
به گزارش شبكه خبرآسیا به رغم شروع برنامه بازگشت روهینگیایی از بنگلادش در روز 23 ژانویه (سوم بهمن) در دو روز اخیر 53 نفر روهینگیایی از طریق رودخانه مرزی نف و 63 نفر دیگر نیزاز طریق خلیج بنگال وارد بنگلادش شدند.
طبق این گزارش این افراد با پرداخت 20 تا 30 دلار به ازای هر فرد به قایقرانان این منطقه شبانه از میانمار گریختند.
اكثر این افراد می گویند از ترس جان خود ، خانه و روستای محل زندگی خود را عمدتا در' سین پین' میانمار رها كرده و به سمت بنگلادش راهی شدند.
این در حالی است كه بنگلادش نیز در آستانه اجرای طرح بازگشت مسلمانان روهینگیا به میانمار شمار این پناهجویان را در اردوگاه های مهاجران منطقه كاگس بازار در نزدیكی مرز با میانمار یك میلیون نفر اعلام كرده است.
داكا و نایپیدائو 25 ماه نوامبر 2017(آذر 96) توافقنامه ای برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا كردند.
اما بسیاری مسلمانان روهینگیا اعلام كرده اند كه حاضر به بازگشت به میانمار نیستند. سازمان ملل نیز اعلام كرده است روند بازگشت مسلمانان روهینگیا باید به صورت داوطلبانه انجام شود.
بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودایی افراط ‌گرا میانمار و قتل و كشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترك خانه‌ و كاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.
پناهجویان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در شهر مرزی كاگس بازار مستقر شده اند درحالی كه پیش از آغاز موج جدید خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا نیز حدود 300 هزار پناهجوی روهینگیا در این منطقه حضور داشتند.
اقلیت نژادی روهینگیا در استان راخین از سال 2012 هدف حمله بودائیان تندرو قرار گرفته اند و با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش میانمار به آنچه نسل كشی و پاكسازی نژادی مسلمانان میانماری گفته می شود ، در چهار ماه اخیر بیش از پیش هدف خشونت ها قرار گرفته اند.
آساق **1599**انتشار: مریم شفیعی