مهدی عباسی روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با ساماندهی تمام مراحل تولید زیتون، ایران می تواند در حد كشورهای توسعه یافته در این محصول دارای شناسنامه باشد.
مسئول شورای عالی زیتون خاطرنشان كرد: برندسازی به معنای شناسایی و هویت بخشی به باغداران و فعالان بخش فرآوری از مرحله تولید تا عرضه است كه تمام مراحل كشاورزی، صنعت، نگهداری، فرآوری، بستهبندی و نگهداری را شامل می شود كه قابلیت پیگیری در تمام مراحل را دارد.
وی با تاكید بر اینكه در استان های مختلف دارای محصول زیتون اكنون دو مشكل خشكسالی و سرمازدگی وجود دارد، گفت: در برخی استان ها مانند فارس و زنجان، كمبود آب مساله اصلی زیتون كاران است و بیشترین آسیب زیتون از خشكسالی است تا جایی كه در استان فارس حدود 2 هزار هكتار باغ ها به طور كامل خشك شده و در استان هایی مانند سمنان و گلستان سرمازدگی مشكل اصلی باغداران زیتون است.
مسئول شورای عالی زیتون ایران با بیان اینكه دلیل اصلی همه این مشكلات سبقت اجرا از تحقیقات در بخش زیتون كاری است، بیان كرد: ابتدا باید تحقیق انجام می شد كه آیا استانی قابلیت كشت زیتون را دارد یا خیر، اگر این ظرفیت بود، چه میزان آب نیاز بوده است و چه ارقامی باید كشت می شد.
عباسی، با بیان اینكه در بخش های مختلف كشت و فرآوری زیتون آمار دقیق در كشور وجود ندارد، گفت: شناسنامهداركردن فعالان زیتون از باغدار تا صنعتگر این حوزه یكی از راهكارهای به دست آوردن آمارهای دقیق است كه در دستور كار قرار دارد.
وی تاكید كرد: ردیابی میزان كشت، ارقام مختلف كشتشده، نوع بیماریهای درختان و محصول، نوع آبیاری سنتی یا نوین، نوع خسارت های وارده و میزان بهره مندی بهره بردارای از حمایت های دولت، از جمله مواردی است كه با شناسنامه داركردن فعالان زیتون كشور قابل ردیابی است.
وی گفت: بر اساس برخی آمارها بین 30 تا 40 درصد باغ های زیتون كشور تحت آبیاری نوین است و كسب آمارهای دقیق نیازمند بررسی های دقیق تر برای رونق بیشتر صنعت زیتون كشور است.
مسئول شورای عالی زیتون ایران با اشاره به راه اندازی انجمن زیتون دراستان سمنان، افزود: شورای عالی زیتون سال 1387 با هدف ساماندهی تولید، تجارت و مصرف در كشور راه اندازی شد ولی این شورای به سمت تجارت تمایل پیداكرد كه نیاز بود اساسنامه آن اصلاح شود، در سال 1394 با حمایت های اتاق بازرگانی اساسنامه اصلاح شد و انجمن های استانی زیتون راه اندازی شد.
وی گفت: در چهار استان قزوین، زنجان، گلستان و فارس، انجمن زیتون فعال است و سمنان پنجمین استان صاحب این انجمن است، در مجموع، ساماندهی مسایل باغداران، زیتون كاران و صنعت این محصول از اهداف این انجمن است.
مسئول شورای عالی زیتون ایران با اشاره به مشكل زیست محیطی در بخش فرآوری زیتون در كشور، گفت: هنوز مشكل پساب فرآوری زیتون برطرف نشده، عملیات مدیریت پساب زیتون از طریق جداسازی و تهنشینی از نظر زیست محیطی مورد قبول نیست و باید تصفیه شود تا به چرخه بازگردد، اكنون تصفیه خانه زیتون در كشور وجود ندارد و باید با برندسازی و هویت بخشی به صنعت زیتون استان ها این تصفیه خانه ها ایجاد شود.
باغ های زیتون كشور 85 و توسعه این باغ ها در استان سمنان حدود 6 هزار هكتار است، در استان سمنان حدود 45 هزار نفر بهره بردار بخش كشاورزی هستند.
در انتخابات انجمن زیتون استان سمنان با حضور زیتونكاران، محمدعلی عرب پناهان، حسین گیلوری، حسین سعیدی، نصرالله حسنی، اسماعیل قباخلو، محمد احمدی و غلامرضا شهسواری به عنوان اعضای هیت مدیره انجمن زیتون استان سمنان انتخاب شدند.
6103 تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازهترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ كانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه كنید.
مسئول شورای عالی زیتون:
شناسنامهدار كردن زیتون از تولید تا عرضه نیاز اصلی این صنعت است
۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۲۹
کد خبر:
82802992
سمنان - ایرنا- مسئول شورای عالی زیتون ایران گفت: ساماندهی صنعت زیتون كشور به برندسازی و شناسنامهداركردن این محصول در مراحل تولید تا عرضه نیاز دارد.