۳ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۴۹
کد خبر: 82804961
T T
۰ نفر
حضرت زینب، قهرمان كربلا و پیام رسان عاشورا/بانویی فراتر از تاریخ

قم- ایرنا- پنجم جمادی الاول مصادف با ولادت باسعادت حضرت زینب كبری(س) عقیله بنی هاشم، فرزند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و نوه نبی مكرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می باشد، بانوی بزرگی كه حماسه سازی های شجاعانه، نطق های عارفانه و پیام رسانی های مبلغانه اش، ایشان را به قهرمان كربلا بدل كرده است.

به گزارش ایرنا، حضرت زینب كبری(س) خواهر حضرت امام حسین(ع) سومین امام شیعیان جهان و سرور جوانان اهل بهشت و شهید دشت كربلاست، خواهری كه بعد از قرن ها امروز نیز در بین دوستداران و محبان مكتب اهل بیت عصمت وطهارت(ع) به الگوی صبر، استقامت، ایثار، آزادگی و پایداری مشهور است.
این بانوی بزرگ اسلام عمه سادات بویژه حضرت امام سجاد(ع) چهارمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت است كه در هنگام اسارت نقش مهمی در حفاظت از جان ایشان و سایر اسرای كربلا را بر دوش داشته است، بر همین اساس روز میلاد ایشان را روز پرستار نیز نام نهادند.
حضرت زینب كبری در پنجمین روز سال پنجم هجرت، مطابق با 627 میلادی یا در سال ششم هجرت در مدینه به دنیا آمد. ایشان پس از صلح حدیبیه و 2 سال بعد از تولد حسین بن علی(ع) متولد شد، ایشان با عبدالله جعفر ابوطالب ازدواج كرد كه نتیجه این ازدواج، چهار پسر به نام‌های علی، عون، عباس، محمد و یك دختر به نام ام كلثوم بود. براساس روایات، عون و محمد در واقعه كربلا به شهادت رسیدند.

** قهرمان كربلا
حضرت زینب كبری قهرمان قیام عاشوراست، قیام عاشورا در روز دهم محرم سال 61 هجری قمری در سرزمین كربلا به وقوع پیوست و در آن قیام حضرت امام حسین(ع) و 72 از یاران باوفایش به شهادت رسیدند و اهل بیت پیامبر اسلام(ص) نیز به اسارت درآمدند، حضرت زینب در این قیام حضور داشت و در زمره اسرای كربلا نقش بسیار مهمی در تبیین قیام عاشورا و افشای چهره ظلم و جنایات حاكمان جور و یزدیان ایفا كرد.

** توصیف حضرت زینب در كتاب معالی السبطین
در وصف حضرت زینب در قیام عاشورا در كتاب معالی السبطین، ج 2، ص 55 آمده است: بعد از شهادت امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) خم شد و بدن پاره پاره برادر را در آغوش گرفت و دهانش را روی حلقوم بریده برادر نهاد و می بوسید و می گفت: «اخی! لو خیرت بین الرحیل و المقام عندك لاخترت المقام عندك و لو ان السباع تأكل من لحمی»؛ ای برادرم، اگر مرا بین سكونت در كنار تو (در كربلا) و بین رفتن به سوی مدینه، مخیر می نمودند، سكونت همراه تو را بر می گزیدم، گرچه درندگان بیابان گوشت بدنم را بخورند، سپس گفت: «یابن امی لقد كللت عن المدافعة لهؤلاء و الاطفال و هذا متنی قد اسود من الضرب»؛ ای پسر مادرم، از نگهداری این كودكان و بانوان، در برابر دشمن، كوفته و درمانده شده ام و این كمر (یا چهره) من است كه بر اثر ضربه دشمن، سیاه شده است.

** خطبه آتشین در مجلس یزید
خطبه آتشین حضرت زینب كبری در مجلس یزد نیز این بانوی بزرگ اسلام را در شجاعت، بصیرت و جسارت به مادرش حضرت فاطمه(س) تشبیه كردند، حضرت پس از قیام عاشورا وقتی كه به همراه سرهای بریده شهدای كربلا به اسارت در مجلس یزید برده شد در حضور یزید سخنرانی مشهور و آتشینی كرد كه یكی از مهم‌ترین و مؤثرترین خطبه‌ها در دفاع از حقانیت امام حسین(ع) می باشد.
ایشان در مجلس یزید برخاست و گفت: «... ای یزید آیا گمان می‌بری این كه اطراف زمین و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی كه ما را به مانند كنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده‌ای؟... زود باشد كه به اجداد خود ملحق شوی و آرزو كنی كاش شل و گنگ بودی و نمی‌گفتی آنچه را كه گفتی و نمی‌كردی آنچه را كردی... به خدا سوگند نشكافتی مگر پوست خود را و نبریدی مگر گوشت خود را ... ای یزید! هر كید و مكر كه داری بكن، هر كوشش كه خواهی بنمای، هر جهد كه داری به كار گیر، به خدا سوگند هرگز نتوانی نام و یاد ما را محو كنی ... هرگز ننگ این ستم را از خود نتوانی زدود... روزهای قدرت تو اندك و جمعیت تو رو به پراكندگی است، در روزی كه منادی حق ندا كند كه لعنت خدا بر ستمكاران باد.

** القاب و كینه های حضرت
حضرت زینب كبری به كینه هایی مانند ام المصائب، ام الرَّزایا و ام النوائب و القاب عقیله بنی هاشم، صدّیقة الصغری، عالمه غیر معلّمه، سر ابیها، معصومه، ام كلثوم، عصمة الصغری، ولیة الله العظمی، ناموس الكبری، عارفه، كامله، عامله، مخبره، محدثه، محبوب مصطفی، شریكة الحسین، باكیه، البلیغه و فاضله نیز شهرت دارد.

** گفت وگو با اساتید حوزه علمیه قم
حجت الاسلام والمسلمین احمد عظیمی زاده استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جانفشانی ها و ایثارگری های حضرت زینب كبری گفت: حضرت زینب كبری(س) شخصیتی بی نظیر در تاریح اسلام است و مانند ستاره ای در آسمان ایمان، شجاعت، اخلاص، صبر و پایداری و سایر جنبه های مختلف شخصیتی، می درخشد.
وی ادامه داد: حضرت زینب كبری(س) از پدر خود شجاعت و خطبه خوانی و از مادرشان نیز دفاع از ولایت را به ارث برده بود.
عظیمی زاده بیان داشت: حضرت یك ویژگی بارز منحصر به فردی در بین بانوان دارد و آن ای نكه نائب خاص حضرت امام سجاد(ع) بوده و كاروان كربلا را نیز به خوبی مدیریت و رهبری كرد.
وی حماسه آفرینی زینب كبری در قیام عاشورا را نیز مورد تاكید قرار داد و تصریح كرد: اسلام به وسیله پیامبر گرامی اسلام(ص) ایجاد شد و با خون امام حسین(ع) بقا پیدا كرد و این بقا و استمرار در گروه ماموریت حضرت زینب كبری(س) بود و ایشان به بهترین حالت ممكن ماموریت خود را به انجام رساند.
وی با اشاره به نوع مدیریت حضرت زینب كبری(س) خاطرنشان كرد: ما شاید بحرانی شدیدتر از واقعه كربلا نداشته باشیم و حضرت زینب آن را به بهترین شكل ممكن مدیریت كرد تا جایی كه یزید ابراز ندامت و پشیمانی كرده بود، حضرت با بصیرت و بینش علوی خویش، نتیجه قیام كربلا را به پیروزی برای اهل بیت(ع) تبدیل كرد.
عظیمی زاده ادامه داد: دشمنان در چند مقطع دنبال به شهادت رساندن اسرای كربلا بودند، ولی مدیریت حضرت زینب(س) و نوع اداره كردن صحنه، وضعیت را به گونه ای دیگر رقم زد.
وی گفت: عشق و دلدادگی زینب كبری(س) نسبت به حضرت امام حسین(ع) در كنار عشق برادر و خواهری، یك عشق امام و معموم و مراد و مریدی بود و لحظه لحظه های زندگی حضرت زینب كبری برای همه جامعه بشریت بویژه زنان و مردان ما باید الگو باشد.

** آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: حضرت زینب كبری(س) فراتر از تاریخ نقش خود را در قیام عاشورا ایفا كرد و در حقیقت تربیت شده واقعی دستگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وپیامبر عظیم الشان اسلام(ص) بود.
وی ادامه داد: وجود شخصیت هایی مانند حضرت زینب(س) در مكتب اسلام كه از شاگردان حضرت صدیقه طاهره(س) بود خود بیانگر نقش و جایگاه زن در مكتب الهام بخش اسلام است و دین اسلام می تواند چنین شخصیت ها و زنانی را تربیت كند.
ممدوحی بیان داشت: كسانی كه به دنبال دفاع از حقوق زنان هستند باید از حضرت زینب كبری الگو بگیرند، ایشان همه كمالات یك زن بزرگ را در خود جمع كرده بود.
وی گفت: حضرت زینب كبری(س) آنچنان بود كه در كربلا پا به پای امام معصوم(ص) حركت می كرد، از كربلا تا شام، پناه زنان، كودكان و اسرای دشت كربلا بود، وقتی تمام گرفتاری ها بر اسرا غالب می شد، آنها به حضرت زینب كبری(س) پناه می آوردند و حضرت نیز به همه استحكام می بخشید.
ممدوحی بیان داشت: نقش حضرت زینب كبری در بقای اسلام و امتداد قیام عاشورا بسیار پررنگ و قوی است و هیچ الگویی مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب كبری و حضرت معصومه(س) برای زنان ما نیست.

*حجت الاسلام والمسلمین محمود صلواتی از مدرسان حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: حضرت زینب كبری(س) علاوه بر این كه بانوی قهرمان كربلا و پیام رسان قیام عاشورا بود، بعد از این قیام نیز فداكاری های زیادی برای زنده نگه داشتن واقعه عاشورا انجام داد.
وی ادامه داد: سخنرانی معروف ایشان در كوفه، مردم را به یاد خطبه های حضرت علی(ع) می انداخت، ایشان در زمان اسارت، پشت پناه كودكان و خانواده بویژه فرزندان حضرت امام حسین(ع) بود.
صلواتی خاطرنشان كرد: در زمان ورود در شام، متاسفانه مردمی كه تحت تاثیر تبلیغات مسموم حكومت بنی امیه قرار گرفته بودند، برای استقبال از اسرای كربلا تحت عنوان این كه آنها خارجی هستند و اسیر شدند، جمع شده بودند، ولی حضرت زینب با نطق خود، نقشه های یزید و بنی امیه را خنثی كرد.
وی گفت: بعد از قیام عاشورا، حضرت زینب(س) در مجالس مختلف بویژه در بین بانوان حاضر می شد و به عنوان شاهدعینی واقعیت های این قیام را به گوش مردم می رساند.
وی ادامه داد: یكی از دلایل سفر حضرت زینب(س) از مدینه به شام بعد از واقعه عاشورا، روشنگری بیشتر در مورد قیام عاشورا بود، زیرا در مدینه مردم نسبت به عمق ماجرا آگاه شدند ولی مردم شام نیاز به روشنگری داشتند، به همین دلیل حضرت به شام سفر كرد.
صلواتی خاطرنشان كرد: حضرت زینب الگوی بزرگی برای همه بشریت و مردم ایران است، ما نباید نسبت به حوادث و مسائل اطراف خود بی توجه باشیم، امروز رسالت پیام رسانی برعهده ماست و باید مبلغ حقیقی برای اسلام باشیم.
وی ادامه داد: حضرت زینب كبری برای رساندن پیام عاشورا به گوش مردم، سختی های زیادی را تحمل كرد و امروز ما چنین وظیفه ای داریم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: متاسفانه در جوامع اسلامی كمتر به نقش بانوان توجه می شود و فكر می كنند بانوان تنها باید در خانه كار كنند، در حالی كه حضرت زینب(س)، با شركت در مسائل اجتماعی به هدایت مردم و تبلیغ دین مبین اسلام می پرداخت.
7401 / 1175 گزارش: بهمن اطمینان ** انتشار: رضا علیمحمدی