51 درصد مبتلايان به سرطان در سيستان و بلوچستان مرد هستند

زاهدان- ايرنا- مدير گروه بيماري هاي غيرواگير دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان گفت: 51 درصد مبتلايان به سرطان در حوزه زير پوشش اين دانشگاه در سيستان و بلوچستان را مردان و 49 درصد زنان تشكيل مي دهند.

دكتر مجيد سرتيپي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: سرطان پستان، معده، روده بزرگ و مري شايع ترين نوع سرطان از گروه بيماري هاي غيرواگير در سيستان و بلوچستان است.
وي تصريح كرد: در سيستان و بلوچستان سه سرطان معده، روده بزرگ و پوست در مردان و سه سرطان پستان، روده بزرگ و مري در زنان شايع است به طوري كه در مردان هفت در 100 هزار نفر به سرطان معده، 4،4 در 100 هزار نفر به سرطان روده بزرگ و 3،3 در 100 هزار نفر به سرطان پوست و در زنان 10،8 در 100 هزار نفر به سرطان پستان، 3،5 در 100 هزار نفر به سرطان روده بزرگ و 3،3 در 100 هزار نفر به سرطان مري مبتلا مي شوند.
وي افزود: شايع ترين سرطان ها در ايران سرطان پروستات، ريه، پستان، معده و مري است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: با توجه به اينكه بسياري از سرطان ها با تشخيص به موقع قابل درمان است ضروريست در قالب برنامه اي مشخص سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و پستان با هدف تشخيص زود هنگام در جامعه هدف غربالگري قرار گيرند.
دكتر سرتيپي اظهار داشت: پديده شهرنشيني و صنعتي شدن جوامع سبب افزايش اميد به زندگي (طول عمر بيشتر افراد جامعه) و در كنار آن افزايش بيماري هاي غيرواگير شده كه بيش از 76 درصد بار بيماري ها در ايران مربوط به بيماري هاي غيرواگير است.
وي افزود: برخي از اين بيماري ها درمان قطعي ندارند و تنها راه مبارزه با آنها شناسايي عوامل خطر اوليه، پيشگيري و كنترل است.
وي ادامه داد: ماهيت مزمن، پيش رونده و ناتوان كننده بيماري هاي غيرواگير سبب مشكلات فراواني مي شود و نيروي مولد جوامع را به طور مستقيم در معرض خطر مرگ و مير، معلوليت و ناتواني قرار مي دهد و نتيجه مدت طولاني درمان اين بيماري ها، هزينه هاي كمر شكن و فقر است.
وي تصريح كرد: چهار بيماري ديابت، فشارخون بالا، سرطان و بيماري هاي مزمن تنفسي به همراه كم تحركي، تغذيه ناسالم، مصرف الكل و دخانيات مهمترين علل مرگ و مير ناشي از بيماري هاي غيرواگير است.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: سرطان به دليل مرگ و مير و هزينه هاي بالا و ترسي كه مردم از آن دارند از مهمترين بيماري هاي غيرواگير محسوب مي شود.
دكتر سرتيپي افزود: به دليل آگاهي كم جامعه در مورد سرطان، متاسفانه شاهد ايجاد و رشد خرافات و باورهاي نادرست در مورد اين بيماري هستيم كه براي كنترل، پيشگيري و درمان آن لازم است با اين گونه تفكرات مقابله شود.
وي ادامه داد: از باورهاي نادرست در مورد سرطان «مسري بودن» آن است، اين تفكر غلط سبب دوري از بيمار مبتلا به سرطان شده و منجر به تنها گذاشتن وي در مبارزه با بيماري، توسط خانواده و اطرافيان مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه سرطان مسري نيست گفت: باور نادرست ديگر اين است كه انسان هاي خوب و درستكار به سرطان مبتلا نمي شود و سرطان را عقوبت گناهان گذشته مي دانند در صورتيكه اگر اين چنين بود كودكان نبايد سرطان مي گرفتند.
وي خاطرنشان كرد: ديگر عقيده نادرست اين است كه بيمار مبتلا به آن سرنوشت غم انگيزي دارد در صورتي كه سرطان بيماري پيچيده اي است اما با پيشرفت هاي علم پزشكي، بسياري از بيماران مبتلا به شرط تشخيص به موقع درمان مي شوند.
وي افزود: با تغذيه سالم، تحرك كافي و ورزش، مصرف نكردن دخانيات و الكل، دوري از استرس و اضطراب و آلودگي هوا و ساير عوامل خطر سرطان زا، مي توان از ابتلا به اين بيماري پيشگيري كرد.
به گزارش ايرنا استان سيستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسيم شده كه شهرستان هاي شمالي شامل زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي زابل و شهرستان هاي زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، چابهار و كنارك با يك ميليون و 620 هزار و 518 نفر جمعيت زير نظر دانشگاه علوم پزشكي زاهدان و شهرستان هاي ايرانشهر، سرباز، نيكشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زير پوشش دانشكده علوم پزشكي ايرانشهر قرار دارند.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حيدري گرجي ** انتشار دهنده: حيدر سراياني