۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۰۷
کد خبر: 82806021
T T
۰ نفر
وقوع آلودگي نفتي در سواحل چابهار و كنارك صحت ندارد

چابهار- ايرنا- معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: وقوع آلودگي نفتي در محدوده دريايي بنادر چابهار و كنارك در جنوب اين استان صحت ندارد و تكذيب مي شود.

سيدحسن ابراهيمي سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: امروز برخي كانال هاي تلگرامي و شبكه هاي اجتماعي خبري نادرست در خصوص آلودگي نفتي در چابهار و كنارك منتشر كرده اند كه صحت ندارد.
وي افزود: پديده قابل مشاهده در محدوده درياي عمان لكه نفتي نبوده بلكه پديده 'شكوفايي جلبك سبز' يا بلوم پلانكتوني رخ داده است كه مردم محلي به اين پديده 'مريضي دريا' مي گويند.
وي بيان كرد: با بررسي سوابق وقوع پديده پلانكتوني در سنوات قبل به نظر مي‌ رسد اين پديده اغلب هر ساله بعد از مونسون در فصول پاييز و زمستان (در فصل سرد) و به خاطر سرماي هوا در كنارك و چابهار رخ مي دهد كه بعضا در فصل بهار و تابستان نيز مشاهده شده است.
وي ادامه داد: اين موضوع قبلا توسط كارشناسان اداره حفاظت محيط زيست دريايي بندر چابهار مورد بررسي دقيق قرار گرفته و اين پديده را بي خطر دانستند.
معاون دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: انتشار هرگونه خبر غير تأييد شده مبني بر آلودگي دريا، عواقب حقوقي سنگيني خواهد داشت و مي تواند اقتصاد منطقه را با چالش مواجه كند.
وي از رسانه ها خواست از انتشار هرگونه اخبار نادرست و تأييد نشده خودداري كنند در غير اين صورت اين مجموعه برخورد قانوني با افراد متخلف را براي خود محفوظ مي دارد.
ابراهيمي خاطر نشان كرد: كارشناسان اداره كل بنادر و دريانوردي استان به صورت روزانه از اسكله هاي تحت مديريت بازديد كرده و در صورت وقوع هرگونه آلودگي احتمالي، تيم مقابله با آلودگي اين بندر با تجهيزات مدرن و كارآمد و با توان عملياتي بالا اين قابليت را دارد كه در كمترين زمان ممكن، با آلودگي مربوطه مقابله كند.
وي تصريح كرد: هميشه با استفاده از تجهيزات جمع آوري لكه هاي نفتي موجود در بندر، مواد نفتي ريخته شده به دريا جمع آوري و از محيط زيست دريايي محافظت مي شود.
وي از مردم به ويژه صيادان خواست در صورت وقوع هرگونه حادثه يا مشاهده آلودگي از طريق شماره تلفن 1550 (مركز هماهنگي جستجو و نجات بندر چابهار) به اين اداره كل اطلاع رساني كنند.
چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران و سرزمين موج و مرجان در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم كريمي **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي