۳ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۰۵
کد خبر: 82806053
T T
۰ نفر
صعود زمستاني كوهنوردان 6 شهر كشور به قله بلقيس تكاب

مهاباد- ايرنا- 20 نفر از كوهنوردان شهرستان هاي ايلام، اراك، قروه، كرج، شاهيندژ و تكاب به مناسبت هفته هواي پاك به قله كوه سه هزار و 350 متري بلقيس در بخش تخت سليمان تكاب صعود كردند.

سرپرست يك گروه كوهنوردي از تكاب كه راهنماي كوهنوردان مهمان است، روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين كوهنوردان براي بازديد از مجموعه تخت سليمان و تعداد ديگري نيز در قالب اجراي طرح 'سيمرغ' براي فتح 31 قله مرتفع در 31 استان به شهرستان تكاب آمدند و به قله كوه بلقيس صعود كردند.
'سالار نصراللهي' افزود: اين كوهنوردان براي نخستين بار به قله كوه بلقيس صعود كردند و از اين كوه به عنوان مقصدي منحصر به فرد و جذاب براي كوهنوردان ياد كردند.
مسئول روابط عمومي هيات كوهنوردي تكاب نيز به ايرنا گفت: صعود زمستاني به كوه بلقيس در هواي سرد و با وجود وزش باد پنج ساعت طول كشيد.
'حميد بحري' كه سابقه 10 سال كوهنوردي حرفه اي دارد، هدف از صعود زمستاني به كوه بلقيس تكاب را توجه به لزوم هواي پاك و حفظ طبيعت بكر اعلام كرد و افزود: اين صعود به دليل هواي سرد و وزش باد شديد با سختي هاي فراواني در مسير همراه بود اما لذت كوهنوردي و استشمام هواي پاك و تميز اين سختي را شيرين مي كرد.
وي با بيان اينكه اين صعود در صبحگاه از روستاي 'قراولخانه' در 55 كيلومتري تكاب آغاز شد، افزود: كوهنوردان پس از عبور از مسيرهاي سخت گذر و مرتفع و پس از پنج ساعت به قله كوه زيباي بقليس صعود كردند.
بحري گفت: هر ساله در فصل زمستان كوهنوردان شهرهاي مختلف قله مرتفع بلقيس تكاب را براي صعود جذاب و مفرح و دلپذير انتخاب مي كنند.
وي افزود: صعود زمستاني به كوه بلقيس تكاب علاوه بر اينكه يكي از مهمترين علاقه مندي هاي كوهنوردان به شمار مي رود، به عنوان جاذبه گردشگري زمستاني نيز مورد توجه قرار مي گيرد.
كوهنورد اراكي نيز كه براي نخستين بار به قله بلقيس صعود كرده است گفت: كوه بلقيس تكاب در ميان آثار متعدد تاريخي و طبيعي اين شهرستان به عنوان جاذبه اي جذاب توجه كوهنوردان را به خود جلب مي كند.
احسان انصاري با بيان اينكه تمامي منطقه همانند عروسي سپيد پوش غمزه مي كرد، افزود: در طي مسير و در ارتفاعات بالاتر كوه بلقيس از ديواره هاي سنگ چين كوه بالا مي رفتيم و اين ديواره ها بخشي از آثار باستاني و معماري دژ بلقيس بود.
وي بيان كرد: پس از عبور از چشمه ها و قلعه باستاني، به قله كوهي كه روزگاري به عنوان ديده بان و محافظ شهر باستاني تخت سليمان بود، رسيديم.
كوهنورد اراكي با اشاره به مسير جذاب صعود به قله بلقيس تكاب و عبور از مجموعه تخت سليمان ادامه داد: نقطه عطف اين منطقه وجود مردماني مهمان نواز و آثار باستاني كم نظيري چون مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان و همچنين زندان سليمان، زندان برنجه و جاذبه هاي تاريخي و طبيعي بي نظير ديگر است.
انصاري اضافه كرد: پيش از صعود به كوه بلقيس در خانه كوهنورد آن منطقه واقع در روستاي قراولخانه گرد هم آمديم كه بخشي از ساختمان مدرسه آن روستاست و دانش آموزان اين مدرسه نقاشي هاي خود را به رسم ادب به كوهنواردان پيش كش كردند.
به گزارش ايرنا، كوه بلقيس با نام محلي ' بالقز' يا 'هاچاداغي' در هشت كيلومتري مجموعه ميراث جهاني تخت سليمان و آتشكده آذرگشنسب و در 60 كيلومتري شمال شرقي مركز شهرستان تكاب / جنوب آذربايجان غربي/ قرار دارد و با 2 قله به ارتفاع هاي 3350 و3655 متر از سلسله كوه هاي شرق درياچه اروميه است.
در صورت صاف و آفتابي بودن هوا از فراز قله اين كوه، قلل مرتفع سهند و سبلان نيز قابل مشاهده است.
روي قله جنوبي استحكامات و قلعه تخت بلقيس قرار دارد؛ ساختمان قلعه مدور و از سنگ بنا شده و مي‌توان تصور كرد كه از اين بنا به عنوان برج ديده‌باني استفاده مي‌شده است.
بين 2 قله كوه درياچه بسيار زيبايي كه از ذوب شدن برف كوه‌ها بوجود آمده در بيشتر ماه‌هاي سال قابل مشاهده است؛ هر چند در سال هاي اخير به جهت كمي بارش تابستان‌ها آب درياچه خشك مي‌شود.
آثار معماري قله كوه معروف به دژ بلقيس مربوط به دوره ساسانيان بوده و به ‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
شهرستان تكاب با 80 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
مهمترين اخبار ايرناي كشور، آذربايجان غربي و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبري تلگرام اين رسانه به آدرسirnamahabad@ دريافت كنيد.
7514/3093/3072
** خبرنگار: امير خالق نژاد ** تنظيم كننده: پيمان پاكزاد ** انتشار: عليرضا فولادي