۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82809410
T T
۰ نفر

چین در اندیشه راه ابریشم قطبی

۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶
کد خبر: 82809410
چین در اندیشه راه ابریشم قطبی

پكن - ایرنا - چین پس از اجرای طرح راه ابریشم نوین دریایی و زمینی حالا در اندیشه آن است با استفاده از فرصت گرمایش زمین 'راه ابریشم قطبی' را نیز راه اندازی كند.

به گزارش ایرنا این كشور تصریح كرده است با توجه به گرم شدن زمین این فرصت پدید آمده است كه مسیرهای كشتیرانی از قطب باز شود.
چین بر این باور است گرم شدن زمین موجب شده است تا كشتیرانی در مناطق قطبی نیز كه می تواند منافع تجاری و گردشگری بالایی داشته باشد، مد نظر قرار گیرد.
دولت چین در این اندیشه است كه راه كشتیرانی را از قطب شمال باز كند كه به راه ابریشم قطبی شهرت یافته و در این باره بیانیه ای هم از سوی دولت منتشر شده است.
در بیانیه شورای دولتی چین آمده است این كشور به عنوان یك قدرت مسئول اقتصادی به دنبال همكاری با كشورهای دیگر در این زمینه است.
دولت تاكید كرده است برای اجرای طرح راه ابریشم قطبی شركت های خصوصی و دولتی و كشورهای مختلف می توانند با چین همكاری كنند.
چین می گوید اولویت منتفع شدن و رشد كردن در این برنامه به دولت ها و كشورهایی داده خواهد شد كه در مناطق قطبی هستند.
ارضی قطبی نزدیك به هشت میلیون كیلومتر مربع فضا را در بر می گیرد و كانادا، فنلاند، آمریكا، روسیه، نروژ، ایسلند و سوید از جمله كشورهای ذی نفع در این منطقه محسوب می شوند.
چین ابراز امیدواری كرده است با ایجاد و اجرای طرح های زیرساختی، مناطق قطبی نیز توسعه یافته و مسیرهای كشتیرانی در آنها راه اندازی شود.
جاده ابریشم یا راه ابریشم شبكه راه‌های به ‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود كه شرق و غرب جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری كه تا قرن پانزدهم میلادی به‌ مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبكه بازرگانی دنیا بود.
اما كمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یك' ابتكارهایی هستند كه برای نخستین بار در پاییز 2013 توسط رییس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند.
این 'كمربند' بعنوان شبكه ای طراحی شده از جاده های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله های نفت و گاز و دیگر پروژه های زیرساختی است كه از شهر شیئان در مركز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسكو، روتردام و ونیز می رسد.
پیش از این چین در راستای ایجاد راه نوین ابریشم اعلام كرده بود با روسیه برای ساخت مشترك راه ابریشم قطبی در امتداد مسیر دریای شمال به توافق رسیده است.
مسیرهای دریایی قطبی اكنون شامل دو مسیر است كه عبارتند از اصلی مسیر شمال شرقی كه مسیر دریای شمال توسط روسیه نیز نامیده می‌شود و مسیر شمال‌غرب.
مسیر شمال‌شرقی كه بخش‌های وسیعی از سواحل شمالی روسیه را در بر می‌گیرد، كوتاه‌ترین مسیر برای بسیاری از مناطق در چین است.
این مسیر برای دسترسی بنادر شمال چین به بنادر غرب اروپا، دریای شمال، و دریای بالتیك، نزدیك به 25 تا 55 درصد كوتاه‌تر از مسیرهای دیگر است.
طرح ایجاد جاده ابریشم قطبی بخشی از برنامه‌های توسعه طلبانه چین برای ایجاد مسیرهای دریایی و زمینی جدید از جمله خطوط راه آهن برای ارتباط تجاری بهتر با سایر نقاط جهان است.
مقامات چینی در همین حال نگرانی طرفداران حفظ محیط زیست در مورد آثار منفی زیست محیطی جاده ابریشم قطبی و برنامه‌ریزی برای تاراج منابع قطب شمال را نادرست خوانده‌اند.
در گزارش مقامات چینی آمده است دولت این كشور، مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته تا در احداث زیرساخت ها و استفاده تجاری از این مسیر مشاركت كنند.
جاده ابریشم قطبی كه می‌تواند فرصت‌های بیشماری را برای بنادر واقع در كشورهای این مسیر ایجاد كند، بر اهمیت بنادر شمالی چین مانند دالیان و تیانجین نیز می‌افزاید.
آساق**231**1904**