۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82810715
T T
۰ نفر
دامداريهاي فاقد مجوز تهديدي براي شيوع تب برفكي در گناباد

گناباد- ايرنا- معاون شبكه دامپزشكي گناباد گفت: دامداريهاي فاقد مجوز به دليل رعايت نكردن موازين بهداشتي و نبود نظارت بر عملكرد آنها، تهديد جدي و عامل اصلي شيوع تب برفكي در اين شهرستان هستند.

مهدي يعقوبي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پراكندگي بسيار و نبود آمار مشخص از دامداريها و مكانهاي غير مجاز نگهداري دام در مناطق روستايي خطر شيوع اين بيماري را افزايش داده است.
وي رعايت قرنطينه و امنيت زيستي، توجه به بهداشت دامداريها و ضدعفوني كردن واحدهاي دامداري با موادي همچون فرمالين را از عوامل كنترل بيماري تب برفكي ذكر كرد.
وي اظهار كرد: بيماري تب برفكي در گناباد امسال از گاوداريهاي روستاهاي بيلند و قوژد اين شهرستان آغاز شد و تاكنون هفت دامداري درگير اين بيماري شده اند.
وي با اشاره به انجام واكسيناسيون حدود 15 هزار راس دام سنگين طي 2 مرحله براي مقابله با تب برفكي در گناباد گفت: مشكلي از نظر كمبود واكسن وجود ندارد.
وي با تاكيد بر ضرورت انجام به موقع واكسيناسيون افزود: شيوع اين بيماري مشكلاتي همچون افت توليد شير و گوشت و هزينه بسيار درمان را به دنبال دارد.
يعقوبي از انجام واكسيناسيون بيش از 102 هزار راس دام سبك در اين شهرستان طي سال جاري خبر داد و اظهار كرد: تاكنون گزارشي از ابتلاي تب برفكي در دام هاي سبك ارائه نشده است.
تب برفكي يك بيماري ويروسي و داراي واگيري بسيار در دام هاست كه نشخواركنندگان اهلي مانند گاو، گاو ميش، گوسفند و بز و نيز نشخواركنندگان وحشي از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا مي كند.
گناباد داراي 16 هزار و 500 راس دام سنگين و حدود 155 هزار راس دام سبك است.
اين شهرستان در 287 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
7545/2095/ 6053