۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82810845
T T
۰ نفر
ملاحظات ميراث فرهنگي در طرح جديد توسعه بقعه قيدار نبي(ع)

زنجان - ايرنا - رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان خدابنده گفت: ملاحظات ميراث فرهنگي در مرحله جديد تهيه طرح جامع و توسعه بقعه قيدار نبي(ع) در نظر گرفته شده است.

معصومه شيري روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: در طرح جامع جديد كه براي بقعه قيدار نبي(ع) تهيه شده است فضاهاي پيرامون بقعه از جمله حجره ها حفظ مي شوند، بنابراين براي توسعه فضاي پيرامون حرم لازم است پلاك هاي مشرف به خيابان اصلي آزاد شوند.
وي ادامه داد: نهادهايي كه برخي بناهاي تاريخي در اختيار آن هاست، موظف هستند قوانين وضع شده براي عرصه ها و حريم هاي تاريخي و ميراثي را در انجام هر گونه مداخله در بنا رعايت كنند.
شيري اظهار كرد: اوقاف و امور خيريه استان با بهره گيري از مشاور معماري سنتي در تهيه طرح توسعه جديد بقعه قيدار نبي(ع) تعامل مناسبي را براي حفظ هويت اين اثر تاريخي با مجموعه ميراث فرهنگي در پيش گرفته است.
وي افزود: بناي بقعه قيدار نبي(ع) بر اساس پلان كعبه ساخته شده است ولي متاسفانه مداخلات صورت گرفته در اين بنا در سال هاي گذشته، پلان آن را به هم زده، تا آنجا كه كم كم عمق تاريخي اين اثر تاريخي را تحت الشعاع قرار داده است.
بناي آرامگاهي قيدار نبي (ع) در شهر قيدار (مركز شهرستان خدابنده) در دامنه ارتفاعات با همين نام قرار دارد.
اين بنا متعلق به قيداربن اسماعيل بن ابراهيم (عليه السلام) از پيامبران الهي است.
قيدار نبي با نام اصلي قيدار بن اسماعيل بن ابراهيم از اجداد پيامبر اسلام است كه او را فرزند اسماعيل و نياي سي ام محمد، پيامبر اسلام دانسته اند.
انتساب اين بقعه به قيدار نبي(ع) با استشهاد 65 نفر از علما مورد تاييد قرار گرفته است.
اين بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان( ازپادشاهان ايخاني) تخريب و در سال 719 قمري احداث شد.
اين بناي آرامگاهي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان خدابنده گفت: علاوه بر بقعه قيدار نبي(ع)، مسجد تاريخي سجاس و حمام تاريخي زرين رود نيز در اين شهرستان در اولويت مرمت قرار دارند ولي به دليل محدوديت اعتبارات عمليات مرمت در آنها متوقف شده است.
7312/6085
خبرنگار: حسن اكبري ** انتشار دهنده: رويا رفيعي