نماینده عراقی: توجیهی برای بقای پایگاه های آمریكایی در عراق وجود ندارد

بغداد – ایرنا – نماینده پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالكی معاون رییس جمهوری عراق گفت كه توجیهی برای بقای پایگاه های نظامی آمریكا در عراق وجود ندارد.

'ناظم كاطع الساعدی' روز یكشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود كه بعد از پیروزی و طرد گروه تروریستی داعش از عراق دیگر برای بقای پایگاه های نظامی آمریكا در عراق هیچ گونه توجیهی وجود ندارد.
وی اضافه كرد كه دولت عراق پیش تر در جریان جنگ با گروه تروریستی داعش كه تعدادی از مناطق عراق را اشغال كرده بود، از مشاوران آمریكایی و ائتلاف بین المللی به رهبری آمریكا برای كمك به نیروهای امنیتی عراق، كمك درخواست كرده بود و اكنون بعد از پیروزی كامل نظامی بر داعش، این نیاز و درخواست منتفی شده است.
این نماینده از فراكسیون ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالكی معاون رییس جمهوری عراق گفت كه مشاوران آمریكایی به محض رسیدن به عراق اقدام به ساختن پایگاه های ثابت نظامی برای خود كرده اند، امری كه نقض آشكار حاكمیت ملی عراق به شمار می رود و باید همه این پایگاه به طور كامل برچیده شوند.
وی ابراز امیدواری كرد كه نیروهای امریكایی همانطور كه چند سال قبل خاك عراق را ترك كردند، اكنون نیز خاك عراق را ترك كنند تا شرایط در عراق به وضعیت طبیعی بر گردد و جلوی دخالت های خارجی در امور داخلی عراق گرفته شود.
سایت آمریكایی 'گلوبل ریسرج' اخیرا فاش ساخته است كه 800 پایگاه نظامی آمریكایی در سراسر دنیا وجود دارد كه سهم عراق از آن شش پایگاه است.
این اولین درخواست یك نماینده برای برچیده شدن پایگاه های نظامی آمریكا و خروج نیروهای آمریكایی از عراق نیست بلكه در طول ماه های اخیر نمایندگان پارلمان و شخصیت های مختلف سیاسی چنین درخواست هایی كرده و از دولت عراق خواسته اند، در این خصوص گام های عملی بردارد.
درحالی كه آمار رسمی از تعداد سربازان آمریكایی و پایگاه های نظامی آمریكا در خاك عراق وجود ندارد، هرچند برخی گزارش ها تعداد مشاوران نظامی امریكایی در این كشور را 9 هزار و مجموع نظامیان آمریكایی مستقر در عراق را بالغ بر 20 هزار نفر ذكر كرده است.
انتقاد از حضور نظامی آمریكا در عراق در پی عملیات روز گذشته آمریكایی ها در استان الانبار (غرب) افزایش یافته است.
به گزارش منابع محلی؛ نیروهای آمریكایی روز شنبه در یك اقدام با بمباران تعدادی نیروهای پلیس و الحشد الشعبی در بخش البغدادی در 90 كیلومتری غرب الرمادی مركز استان الانبار در غرب عراق تعدادی از آنها را كشته و زخمی كرد.
براساس گزارش های منتشر شده در بین كشته و زخمی ها تعدادی زن و كودك وجود دارد و بخشدار البغدادی یكی از آسیب دیدگان این حادثه است.
ائتلاف بین المللی به رهبری امریكا مدعی شده است كه به درخواست طرف عراقی اقدام به بمباران كرده است، ستاد تبلیغات جنگ نیروهای مشترك عراق نیز در بیانیه اعلام كرد كه این عملیات علیه تروریست ها انجام شده است
درهمین حال نیروهای امنیتی در حال تحقیق و تفحص درباره جزییات حادثه و صحت و سقم ادعاهای مطرح شده هستند.
این اولین بار نیست كه نیروهای امریكایی با ادعای وجود تهدیدات امنیتی، تجمعات انسانی و غیر نظامی را در عراق مورد هدف قرار می دهند.
گزارش های رسانه ای حاكیست كه نیروهای آمریكایی از 2003 تا به امروز مسوول قتل بیش از یكصد هزار غیر نظامی عراقی هستند.
خاورم *353*380*