۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82811136
T T
۰ نفر
مدل اساسنامه جدید شركت های بیمه هفته آینده ابلاغ می شود

تهران - ایرنا - رئیس كل بیمه مركزی اعلام كرد: مدل جدید اساسنامه شركت های بیمه كه بر اساس مقررات و آیین نامه حاكمیت شركتی تدوین و به تصویب شورای عالی بیمه رسیده است، هفته آینده ابلاغ می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عبدالناصر همتی» روز یكشنبه در آیین بزرگداشت پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران اظهار داشت: با اساسنامه جدید، حقوق سهامداران جزء و بیمه‌گذاران از طریق بیمه‌های حاكمیتی شركتی تامین خواهد شد.
وی همچنین گفت: با وجود فعالیت بازار سرمایه و صنعت بیمه در كشور هنوز بخش قابل توجهی از تامین مالی اقتصاد كشور بر عهده باز پول است.
وی با انتقاد از عملكرد نامناسب بازارهای مالی كشور طی دهه های گذشته اظهار داشت: حل مشكل بازارهای مالی از اهداف دولت تدبیر و امید بوده كه اگرچه اقدام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
همتی با ابراز امیدواری اینكه بازار سرمایه بتواند به تدریج نقش كلیدی خود را از توسعه صنعت مالی كشور ایفا كند، اطمینان داد كه صنعت بیمه می‌تواند واسطه خوبی بین بازار سرمایه و بازار پول باشد.
رئیس كل بیمه مركزی مشكل صنعت بیمه در ایران را توسعه نیافتگی بیمه های عمر عنوان كرد و گفت: این مشكل خود ناشی از شرایط اقتصادی و تمركز سرمایه‌ها روی دارایی‌های غیرمولد و همین‌طور ناكارآمدی سیستم بانكی بوده است.
وی با یادآوری تاكید برنامه ششم برای توسعه بیمه عمر در كشور، از رشد 40 درصدی بیمه عمر در یكسال اخیر در كشور خبر داد و افزود: به نظر می رسد بیمه های عمر مبتنی بر سهام از جمله راهكارهای توسعه صنعت بیمه و نیز بازار سرمایه باشد.
همتی توضیح داد كه در بسیاری از كشورهای جهان، شركت های بیمه برای پوشش ریسك هایی كه از ناحیه بیمه گذاران متقبل می شوند، به انتشار اوراق بهادار بیمه روی می آورند و از این رو می توان با انتشار اوراق بهادار مبتنی بر بیمه‌های حوادث، منابع مالی مناسبی از طریق بازار سرمایه جذب كرد.
وی همچنین از نهایی شدن مقررات راه‌اندازی دستورالعمل صندوق سرمایه‌گذاری بیمه حوادث خبر داد و گفت: با تاسیس این صندوق، نقش مردم، دولت و صنعت بیمه به طور بارزی باعث خواهد شد تا صندوق‌های بیمه به بازار سرمایه متصل و به این ترتیب ریسك بیمه‌ها به سرمایه‌گذاران صندوق‌ها منتقل شود.
رئیس شورای عالی بیمه همچنین خواستار بكارگیری استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) با همكاری سازمان حسابرسی، سازمان بورس و بیمه مركزی شد تا از این طریق شفافیت مالی شركت های بورسی بیش از پیش افزایش یابد.
وی سهم سرمایه گذاری شركت های بیمه در بازار سرمایه ایران را كمتر از 20 درصد از حجم سرمایه گذاری های این شركت ها عنوان كرد و گفت: بخش عمده ای از منابع شركت های بیمه در بانك ها متمركز شده است.
وی با تاكید بر اینكه باید توسعه نیافتگی و ناكارآمدی بازار سرمایه ایران را در مقایسه با سایر بورس های دنیا بپذیریم، گفت: توسعه بیمه عمر در كشور یكی از راه های افزایش همكاری صنعت بیمه و بازار سرمایه است كه می تواند منابع خرد جامعه را به صورت هدفمند به بازار سرمایه هدایت كند.
به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه ایران امروز با حضور مسعود كرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی اله سیف رئیس كل بانك مركزی و مسئولان سابق و كنونی بازار سرمایه ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد.
در این آیین سكه 5 هزار ریالی یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس بازار سرمایه ایران كه از سوی بانك مركزی ضرب شده است، رونمایی شد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025
خبرنگار: لیلا جودی ** انتشاردهنده: فرهاد راستی
۰ نفر