۹ بهمن ۱۳۹۶، ۱۸:۵۶
کد خبر: 82812783
T T
۰ نفر
حذف كاغذ از همه فرآیندهای مالیاتی با اجرای كامل طرح جامع مالیاتی

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پس از تكمیل زنجیره اطلاعات و استقرار كامل طرح جامع مالیاتی، كاغذ از همه فرایندهای مالیاتی حذف می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت اقتصاد، مسعود كرباسیان در بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه دستاوردهای طرح جامع مالیاتی، از نزدیك در جریان قابلیت‌های عملیاتی و فنی بخش های اصلی طرح جامع مالیاتی شامل سامانه نرم‌افزاری یكپارچه مالیاتی، پورتال اینترنتی خدمات الكترونیكی مودیان مالیاتی و داشبورد گزارشات مدیریتی سامانه یكپارچه مالیاتی قرار گرفت.
سامانه نقل‌ و انتقال املاك، واحدهای (E- Tax) ایجاد شده در ادارات امور مالیاتی و چگونگی انتقال دانش فنی سامانه نرم‌افزاری یكپارچه مالیاتی از دیگر بخش‌های نمایشگاه دستاوردهای تحقق‌ یافته طرح جامع مالیاتی بودند كه وزیر امور اقتصادی و دارایی از آن بازدید كرد.
كرباسیان در جریان بازدید از این نمایشگاه، ضمن بررسی فرایند رسیدگی به یك پرونده مالیاتی از مرحله ثبت‌نام، پردازش، رسیدگی، صدور قبوض مالیاتی و پرداخت آن، به صورت عملیاتی دستورات ویژه ای را به منظور ارتقای سیستم صادر كرد.
كرباسیان در این بازدید، اقدامات و دستاوردهای طرح جامع مالیاتی را مناسب ارزیابی و تاكید كرد: پس از تكمیل زنجیره اطلاعات و استقرار كامل طرح جامع مالیاتی، كاغذ از همه فرایندهای مالیاتی حذف می شود.
وی حذف كاغذ از تمامی فرآیندهای مالیاتی را شاخص اصلی نظام مالیات الكترونیكی بیان كرد و گفت: با الكترونیكی شدن تمام خدمات مالیاتی ضمن صرفه‌جویی در هزینه و وقت مودیان و همكاران مالیاتی، دیگر نیازی به حضور فیزیكی مودیان برای دسترسی به اطلاعات و انجام امورشان نخواهد بود و این امر درنهایت موجب رضایتمندی آنان خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خواستار تكمیل زنجیره اطلاعات و پیاده‌سازی كامل طرح جامع مالیاتی شد و گفت: طرح جامع مالیاتی ‌باید تمام خدمات الكترونیكی قابل ارائه نظام مالیاتی به مودیان اعم از مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده را در قالب یك «پنجره واحد» ارائه دهد.

* كاغذ بزودی از نظام مالیاتی حذف می‌شود
رییس كل سازمان امور مالیاتی نیز در این بازدید با بیان اینكه اكنون تكمیل نظام اطلاعات مالیاتی از اولویت‌های كلیدی سازمان به شمار می‌رود، گفت: قابلیت حذف كاغذ را از سیستم اداری داریم و این كار بزودی انجام می‌شود.
سیدكامل تقوی‌نژاد با بیان اینكه اكنون تكمیل نظام اطلاعات مالیاتی از اولویت های كلیدی سازمان به شمار می رود، گفت: طرح جامع مالیاتی 32 پروژه دارد كه همگی اجرایی شده و مهم ترین و اصلی ترین پروژه این طرح نرم افزار یكپارچه مالیاتی است كه این نرم افزار نهایی شده و در ادارات مالیاتی در حال اجراست.
معاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: اگر بخواهیم بین تحقق درآمدهای مالیاتی و عدم فشار به تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی یكی را انتخاب كنیم، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست های حمایتی از تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی، انتخاب نظام مالیاتی قطعا عدم فشار به تولیدكنندگان و فعالان اقتصادی است.
تقوی‌نژاد همچنین در خصوص الكترونیكی شدن سیستم مالیاتی گفت: اكنون فرآیند ثبت نام و ارائه اظهارنامه مودیان به صورت 100 درصد الكترونیكی و بالغ بر 99 درصد اظهارنامه‌ها نیز به صورت الكترونیكی دریافت می‌شود؛ همچنین اكنون قابلیت حذف كاغذ را از سیستم اداری داریم و این كار به زودی انجام خواهد شد كه در صورت عملیاتی شدن، تحول بزرگی در نظام مالیاتی رخ خواهد داد.
سامانه جامع مالیاتی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد مقاومتی به شمار می رود كه قصد دارد با الكترونیكی كردن امور مالیاتی، دخالت انسانی را در مالیات ستانی از مودیان مالیاتی به حداقل رسانده و فرار مالیاتی را نیز از بین ببرد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9123*2025
خبرنگار: زهره دریغ گفتار*انتشار دهنده: لیلا جودی
۰ نفر