۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82813626
T T
۰ نفر
مدیركل دامپزشكی گیلان: مردم از مصرف گوشت پرندگان مشكوك خودداری كنند

رشت - ایرنا - مدیركل دامپزشكی استان گیلان گفت: بیماری آنفلوانزای پرندگان در كمین است، مردم باید از مصرف گوشت پرندگان مشكوك بویژه پرندگان وحشی مهاجر كه توسط شكارچیان غیرمجاز در بازار عرضه می شود، خودداری كنند.

سهراب عاقبتی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با پایش های بهداشتی دقیق و مستمر، اوضاع مرغداری های استان تحت كنترل است اما رعایت توصیه های بهداشتی برای مرغداران و مردم الزامی و آنچه مایه نگرانی است؛ عرضه لاشه برخی پرندگان مشكوك وحشی و غیروحشی در بازار توسط شكارچیان و عرضه كنندگان متخلف به رغم ممنوعیت صید و شكار در سال جاری است.
وی گفت: دامپزشكی گیلان به عنوان نهاد متولی تامین سلامت جامعه از عموم شهروندان و روستاییان می خواهد از شكار، صید، زنده گیری و مصرف و عرضه پرندگان مهاجر در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای مرغی خودداری كنند.
عاقبتی ادامه داد: به همه مردم اطمینان می دهیم كه گوشت مرغ های كشتاری عرضه شده از كانال های بهداشتی و تحت نظارت، كاملاً سالم است.
وی افزود: امسال سه كانون شیوع این بیماری در روستاهای استان شناسایی و تایید شد كه عملیات معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی قرنطینه ای براساس دستورالعمل های سازمانی درمورد آنها اجرا شده و نتیجه آن كنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور استان بوده است.
عاقبتی با اشاره به حضور زیاد پرندگان مهاجر در استان در این فصل، انتشار این ویروس را غیر قابل اجتناب دانست و همچنین به تلفات پرندگان مهاجر در تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش اشاره كرد و از شهروندان و روستاییان استان خواست ضمن محصوركردن جایگاه های طیور خود، از تماس مستقیم با پرندگان مهاجر خودداری كنند.
مدیركل دامپزشكی استان گیلان در ادامه افزود: شكار پرندگان مهاجر و عرضه پرندگان زنده برای مقابله با شیوع این بیماری كماكان ممنوع است و مصرف فراورده های طیور (گوشت مرغ) كه تحت نظارت اداره كل دامپزشكی تولید، كشتار و بسته بندی می شود؛ هیچگونه خطری از لحاظ انتقال بیماری به همراه ندارد.
وی همچنین از تداوم برنامه مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: موردی از ابتلای گله های طیور صنعتی استان به این بیماری مشاهده نشده است.
به گفته دبیر ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گیلان، از ابتدای سال جاری تاكنون برای امكان شناسایی سریع، انجام بررسی های اپیدمولوژیك و كنترل موارد احتمالی بروز بیماری، بیش از 13 هزار نمونه خون و سه هزار و 600 نمونه سواب كلواك از طیور روستاها، باغ های پرندگان، بازارچه های عرضه طیور، تالاب ها و زیستگاه های حیات وحش و طیور موجود در واحدهای صنعتی اخذ و در آزمایشگاه اداره كل دامپزشكی گیلان و مركز تشخیص سازمان دامپزشكی مورد بررسی قرار گرفت.
بنا به اعلام اداره كل حفاظت محیط زیست استان گیلان، با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری واگیر آنفلوانزای پرندگان، شكار هرگونه پرنده آبزی و كنارآبزی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
بیماری آنفلوانزای پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) بوسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و احتمالاً سایر موارد در جمعیت حیوانات بخصوص ماكیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده كرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد كه خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یك عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی تركیب شده و موجب پدیدار شدن یك عامل بیماریزای جدید ‌شود.
تهیه گزارش: نصرالله ابراهیمی**انتشاردهنده:كبیری
6070/2007
۰ نفر