يك سوم دانش آموزان هرمزگان زير سقف هاي لرزان تحصيل مي كنند

بندرعباس - ايرنا - مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان گفت: يك سوم دانش آموزان اين استان برابر با 100 هزار نفر در مدرسه هاي غير استاندارد و زير سقف هاي لرزان درس مي خوانند كه اين امر به عنوان چالشي بزرگ در بحث فضاهاي آموزشي مطرح است.

نويد احمدي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 919 مدرسه غير استاندارد و نا امن در قالب يكهزار و 600 كلاس درس تخريبي و 2 هزار و 427 كلاس درس نا امن در هرمزگان وجود دارد كه براي بازسازي و مقام سازي نياز به 4 هزار ميليارد ريال اعتبار است.
وي بيان داشت: اينگونه فضاي آموزشي كه قدمت برخي از آن ها به 40 يا 50 سال مي رسد، در برابر شرايط آب و هوايي و رطوبت بالا در اين استان و هم چنين حادثه طبيعي احتمالي همچون زلزله و بارندگي هاي شديد آسيب پذير بوده و نياز اساسي به بازسازي و تعمير دارند.
مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان اظهار كرد: در سال هاي گذشته شاهد ريزش سقف هاي چند مدرسه تخريبي در اين استان بوديم كه اگر بازسازي و نوسازي نشود، به يك بحران تبديل مي شود.
احمدي خاطرنشان كرد: بازتاب ريزش سقف هاي مدرسه هاي تخريبي بر روي دانش آموزان به مراتب وسيع تر از حادثه واژگوني اتوبوس دانش آموزان هرمزگان در جاده داراب فارس است چرا كه جامعه حساسيت ويژه اي نسبت به خبرهاي دانش آموزان دارند.
وي ياد آورشد: مشكل مدرسه هاي تخريبي هرمزگان بويژه در شهرستان ميناب در دي ماه امسال طي نشستي با حضور رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور و اعضاي كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي مطرح شد، كه اميدواريم هر چه سريع تر حل شود.
احمدي اضافه كرد: بازسازي مدرسه هاي تخريبي در هرمزگان نياز به كار جهادي از سوي مسئولان و خيران دارد كه با حساسيت ويژه اي به ياري و حمايت مدرسه ها بشتابند و در اين راستا مي طلبد كه رسانه ها نيز با اطلاع رساني به موقع كمك كنند.

**2هزارو120 ميليارد ريال براي بازسازي مدرسه هاي هرمزگان مصوب شد
مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان بيان داشت: امسال 2 هزار و 120 ميليارد ريال اعتبار ملي براي بازسازي مدرسه هاي اين استان مصوب شد كه از اين ميزان تاكنون 380 ميليارد ريال آن اختصاص يافته است.
احمدي گفت: استاندارد سازي مدرسه هاي ناامن از سال 85 در كشور كليد خورد كه در آن زمان 50 درصد مدرسه ها تخريبي بود و اكنون به يك سوم رسيده است.
اين مسئول اظهار كرد: در طول سه ساله گذشته دولت تدبير و اميد نيز از 2 هزار و 500 كلاس تخريبي در استان، تعداد 900 كلاس درس با كمك نيكوكاران و اعتبارهاي دولتي بازسازي شده است.
احمدي گفت: براي بازسازي يكهزار و 600 كلاس درس باقي مانده در هرمزگان نيز به 2 هزار و 400 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي اضافه كرد: تغيير كاربري فضاهاي آموزشي بهترين راهكار براي ساماندهي فضاي فرسوده و ارتقاي كيفيت برنامه هاي آموزشي و تربيتي آموزش و پرورش است كه مي توان از محل ارزش افزوده ساختمان ها مازاد و داراي موقعيت تجاري، بسياري از مدرسه ها در هرمزگان را استاندارد سازي كرد.

**211طرح نيمه تمام آموزشي در هرمزگان وجود دارد
مدير كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان اظهار كرد: هم اكنون 211 طرح نيمه تمام آموزشي در اين استان وجود دارد كه براي ساخت اين طرح ها به يك هزار و 470 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
احمدي اضافه كرد: از اين تعداد، 12 طرح جزو شاخص ترين و بزرگ ترين طرح ها است كه با تكميل و بهره برداري از آن، مشكل عمده فضاي آموزشي هرمزگان رفع مي شود.
وي هم چنين به برگزاري جشنواره خيران مدرسه ساز در 14 اسفند ماه در هرمزگان خبر داد و گفت: خيران سهم بسزايي در نهضت مدرسه سازي دارند و در اين رابطه استان هرمزگان جزو 5 استان برتر كشور است.
استان هرمزگان 340 هزار دانش آموز، 14 هزار معلم و 15 هزار و 500 كلاس درس دارد.
7195/ 6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده **انتشار دهنده: خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com