۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۴۱
کد خبر: 82818357
T T
۰ نفر
واشنگتن: چين با قراردادهاي مبهم به دولت ونزوئلا كمك مي كند

تهران - ايرنا - يك مقام بلندپايه دولت آمريكا روز گذشته (جمعه)، چين را به كمك به دولت ونزوئلا از طريق رشته سرمايه گذاري هاي مبهم در صنعت نفت اين كشور به عنوان پرداخت وام، متهم كرد.

به گزارش خبرگزاري رويترز، 'ديويد مالپاس' معاون وزارت خزانه داري (دارايي) آمريكا در امور بين الملل، دولت چين را به توانمند كردن روند اداره ونزوئلا با حمايت از دولت نيكلاس مادورو رئيس جمهوري اين كشور، متهم كرد.
مالپاس، در سخناني در مركز مطالعات بين الملل و استراتژيك، خاطرنشان كرد: بحران اقتصادي ونزوئلا و نبود حكومت دمكراتيك از بزرگ ترين نااميدي ها و فجايع منطقه آمريكاي لاتين است. عامل اصل اين فروپاشي اقتصادي و بحران انساني در ونزوئلا، حاكمان اين كشور هستند اين در حالي است كه چين بزرگ ترين وام دهنده به ونزوئلا، از دولت مادورو حمايت مي كند.
اظهارات اين مقام بلندپايه ايالات متحده، در حالي مطرح شده است كه چين در سال هاي اخير سرمايه گذاري هاي گسترده اي در آمريكاي لاتين كرده است و ونزوئلا از شركاي مهم تجاري پكن در اين منطقه مي باشد.
وزارت امور خارجه چين اخيرا در بيانيه اي اعلام كرده بود كه همكاري ها ميان اين كشور و كشورهاي آمريكاي لاتين براساس منافع مشترك و نيازهاي دوجانبه است.
پكن همچنين اعلام كرد كه به توانايي ونزوئلا در مديريت مناسب پرداخت بدهي هاي خود مطمئن است. كاراكاس ميلياردها دلار از روسيه و چين، تحت قراردادهاي نفت در برابر وام، قرض دريافت كرده است. پكن از سال 2007 بيش از 50 ميليارد دلار به ونزوئلا وام داده كه به كاهش وابستگي كاراكاس به بازار انرژي آمريكا، كمك كرده است.
به گزارش ايرنا، ونزوئلا در حالي ماه هاي اخير را با شرايط نامساعد اقتصادي و سياسي سپري كرده كه دولت مادورو، واشنگتن را عامل ايجاد تنش در اين كشور آمريكاي جنوبي معرفي كرده است.
اروپام*9234**1486**