۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴
کد خبر: 82821914
T T
۰ نفر
بيش از چهار هزار ميليارد ريال صرف توسعه زيرساخت هاي گرمي مغان شد

اردبيل - ايرنا - فرماندار گرمي مغان گفت: دولت تدبير و اميد براي توسعه و تقويت زيرساخت هاي اين شهرستان مرزي چهار هزار و 300 ميليارد ريال اختصاص داده كه با تكميل و افتتاح طرح هاي مرتبط ، عمران و آباداني اين منطقه تسريع مي شود.

به گزارش ايرنا ، ابراهيم امامي روز سه شنبه در نشستي با امام جمعه گرمي بمناسبت دهه فجر افزود: با تلاش تمام مسئولان اين شهرستان امسال 52 طرح عمراني ، اقتصادي ، خدماتي ، گردشگري ، بهداشت و درمان اجرا و در گراميداشت دهه فجر افتتاح شده و در اختيار مردم قرار گرفت.
وي گفت: كمپ گردشگري برزند ، فاز اول پاياب سد گيلالو ، افتتاح 2 مدرسه ، گازرساني به 42 روستا ، واحد بوجاري و بسته بندي بذر ، پنج واحد خانه بهداشت ، آبرساني به كارخانه شيرآلات قهرمان و آبرساني به هشت روستا از جمله طرح هاي افتتاحي در اين شهرستان است.
او گفت: در حوزه آب و منابع آبي دولت خدمات ارزشمندي انجام داده و در يك سال گذشته براي سد عمارت يك هزار و 500 ميليارد ريال هزينه كرده و با پيگيري هاي استاندار نيز پاياب سد عمارت انگوت با اختصاص يك هزار و 200 ميليارد ريال در مرحله اجرا مي باشد.
او اظهار كرد: سد تازه كند انگوت نيز با پيشرفت 97 درصدي با اعتبار 700 ميليارد ريال و تامين آب شرب 101 روستا در 6 ماه اول سال 97 به بهره برداري خواهد رسيد.
امامي گفت: در حوزه بالهارود بخش موران با پيگيري هاي نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي براي سد تازه كند موران و سه سد معيشتي 620 ميليارد ريال تصويب شده و به زودي مراحل آغاز عمليات اجرايي شروع خواهد شد.
وي با بيان اينكه براي توسعه راههاي شهرستان بيش از 250 ميليارد ريال هزينه مي شود كه چهار خطه كردن ورودي گرمي به طول 5 كيلومتر ، روكش آسفالت جاده لنگان به طول 15 كيلومتر ، زيرسازي و آسفالت راههاي مراكز بخش موران و انگوت به طول 13 كيلومتر ، جاده گردشگري داشديبي به اوماسلان به طول 10 كيلومتر و آسفالت راههاي روستايي از اقدامات ارزشمند دولت است.
فرماندار شهرستان گرمي همچنين به خدمات دولت تدبير و اميد براي گاز رساني به روستاها اشاره كرد و افزود: در اين دولت 172 روستاي گرمي از نعمت گاز بهره مند شدند كه بيشتر از عمليات گاز رساني در 35 سال گذشته به اين شهرستان است.
امامي گفت: در حوزه كشاورزي اقدامات مهمي در زمينه پاياب سد گيلارود در مساحت 630 هكتار با سرمايه گذاري 160 ميليارد ريال انجام شده است.
به گفته وي ، اين طرح در قالب تعاوني هاي مردمي با 200 نفر عضو در حال اجراست، 85 درصد هزينه هاي اين طرح از سوي دولت و 15 درصد آورده تعاوني مي باشد.
امامي تغيير الگوي كشت در گرمي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: ايجاد باغ در اراضي شيب دار در اين شهرستان شروع شده و بيش از 60 هكتار باغ پسته ايجاد شده و در 30 هكتار زمين كشاورزي گرمي نيز زعفران كشت شده است.
وي ادامه داد : براي توسعه كشاورزي و حوزه هاي آبريز شهرستان هم 30 ميليارد ريال هزينه شده و در زمينه توسعه كشت گلخانه اي و گياهان دارويي نيز اقدامات خوبي در حال انجام است.
فرماندار گرمي با اشاره به طرح هاي برق رساني در اين شهرستان از راه اندازي اولين نيروگاه CHPاستان و شمالغرب كشور در بخش انگوت خبر داد و گفت: اين نيروگاه به ظرفيت 5.6 مگاولت با سرمايه گذاري بخش خصوصي به ميزان 120 ميليارد ريال با هدف توليد برق راه اندازي شده است ضمن اينكه از بخار و گاز سي او 2 ان نيز در كشت گلخانه اي استفاده خواهد شد.
امامي بيان كرد: سرمايه گذار اين واحد قصد سرمايه گذاري در طرح نيروگاهي ديگر در اين شهرستان را دارد و اقدامات ابتدايي در اين زمينه در حال اجراست.
گرمي مغان در شمال اردبيل و در نوار مرزي جمهوري آذربايجان قرار دارد.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016