۱۷ بهمن ۱۳۹۶، ۲۳:۰۱
کد خبر: 82822858
T T
۰ نفر
ساليانه بيش از پنج هزار شغل در كهگيلويه و بويراحمد ايجاد خواهد شد

ياسوج - ايرنا - استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: براساس يك برنامه سه ساله ساليانه پنج تا 6 هزار شغل در اين استان ايجاد خواهد شد.

به گزارش ايرنا، علي محمد احمدي سه شنبه شب در نخستين گفت و گوي تلويزيوني خود در برنامه زنده فرمول يك از شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي افزود: حوزه‌هاي انرژي، كشاورزي و گردشگري از ظرفيت‌هاي اصلي ايجاد فرصت‌هاي شغلي در كهگيلويه و بويراحمد است.
وي بيان كرد: سالانه بين پنج تا 6 هزار ميليارد ريال تسهيلات در بخش صنعت اين استان پرداخت مي‌شود كه نقش مهمي در ايجاد شغل هاي جديد خواهد داشت.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: با توجه به سهم خوب كهگيلويه و بويراحمد از محل تسهيلات رونق توليد و تسهيلات فراگير اشتغال روستايي مي‌توان با مديريت بهينه نرخ بيكاري را در اين استان به ميزان چشمگيري كاهش داد.
احمدي با اشاره به زيرساخت‌هاي ايجاد شده در آبياري نوين در دشت‌هاي جنوبي كهگيلويه و بويراحمد ابراز اميدواري كرد كه با تكميل اين طرح‌ها بتوان ضمن ايجاد اشتغال پايدار، توليد محصولات كشاورزي را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش داد.
استاندار بيان كرد: هم اكنون كهگيلويه و بويراحمد در توليد محصولات كشاورزي در چندين محصول رتبه چهارم تا دهم كشور را دارد.
احمدي عنوان كرد: در توليد محصول باغي مانند مركبات و سيب، توسعه فراوري و صنايع تبديلي و حفظ توليد از برنامه‌هاي حوزه كشاورزي است.
براساس آمار سازمان جهاد كشاورزي ،ميزان توليد محصولات كشاورزي استان از 650هزار تن در سال زراعي 91-92 به 800هزار تن در سال زراعي 94-95 رسيده است.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت: گردشگري مردم محور با توجه به ظرفيت‌هاي موجود طبيعي از برنامه‌هاي دولت دوازدهم براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي در اين استان است.
احمدي عنوان كرد: تاكنون بخشي از زيرساخت‌هاي گردشگري كهگيلويه و بويراحمد با مشاركت بخش خصوصي و حمايت دولت در پرداخت تسهيلات انجام شده و اين روند ادامه خواهد داشت.
وي حوزه انرژي را از ديگر قابليت‌هاي مهم استان كهگيلويه و بويراحمد دانست و افزود: تلاش مي‌شود از اين پتانسيل نيز استفاده‌هاي بهتري شود.
افزون بر 20درصد نفت و گاز كشور در جنوب استان كهگيلويه و بويراحمد و در منطقه نفتي گچساران توليد مي شود.با احتساب بيش از 20درصد توليد نفت ،ميانگين درآمد سرانه استان در كشور در رتبه اول قرار دارد.بدون احتساب توليد نفت ، سرانه درآمد مردم كهگيلويه وبويراحمد 65 درصد متوسط سرانه درآمد كشور است و اين استان جزء استان‌هاي با درآمد پايين كشور است.
وي گفت: با توجه به اينكه برخي از مشاغل فصلي در زمستان تعطيل است هم اكنون نرخ بيكاري در كهگيلويه و بويراحمد 15 تا 16 درصد است.
به گفته مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي كهگيلويه و بويراحمد براساس آخرين امارها نرخ بيكاري استان درتابستان سال ۹۶ به ۱۰.۸ درصد رسيد.
براساس نتايج طرح آمارگيري نيروي كار در تابستان 96 ميانگين نرخ بيكاري كشور در فصل بهار 12.6 و در تابستان 11.7 درصد اعلام شد.
نرخ بيكاري در فصل بهارامسال در اين استان به 12 درصد و درفصل تابستان به 10.8 درصد رسيد كه نسبت به ميانگين كشوري نرخ بيكاري در استان كاهش يافته است.
نرخ بيكاري در تابستان سال 95 در استان 13درصد بود.
اين استان با حدود 16 هزار و 249 كيلومترمربع وسعت و 713 هزار نفر جمعيت، داراي يك درصد مساحت و يك درصد جمعيت كشور است.
كهگيلويه و بويراحمد داراي هشت شهرستان، 17 شهر و يك هزار و 676 روستاي داراي سكنه است.
كهگيلويه و بويراحمد با 713 هزار نفر جمعيت در جنوب غربي ايران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: عليزاده
/1662/8143/6110
۰ نفر