۱۸ بهمن ۱۳۹۶، ۲۲:۵۰
کد خبر: 82824356
T T
۰ نفر
روسیه پایگاه های نظامی خود در تاجیكستان و قرقیزستان را تقویت كرد

باكو- ایرنا – مسئول اداره سوم كشورهای همسود وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه پایگاه های نظامی خود در تاجیكستان و قرقیزستان را برای مقابله با تهدیدات ناشی از حضور عناصر تروریستی در افغانستان، تقویت كرد .

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری 'ریا نووستی'، آلكساندر استرنیك افزود: روسیه اقدامات تقویت سیستم امنیت مرزی را در محدوده اتحادیه كشورهای مستقل همسود انجام می دهد.
اتحادیه كشورهای مستقل همسود شامل روسیه ،تاجیكستان ، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، ازبكستان،بلاروس ، مولداوی و جمهوری آذربایجان است .
وی افزود: مسیر جنوب روسیه و كشورهای آسیای مركزی مدتها است كه به علت اوضاع افغانستان، در كانون توجه مسكو قرار دارد و نقل مكان جنگجویان از جمله عناصر تروریستی داعش از سوریه و عراق به افغانستان تحت نظر روسیه است .
به گفته استرنیك ، روسیه و متحدان آن در اتحادیه كشورهای مستقل همسود و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در رابطه با این تهدیدات، بطور مرتب اقدامات لازم پیشگیرانه انجام می دهند .
وی افزود: در قالب تقویت سیستم امنیتی، مدرن سازی و آموزش نیروهای نظامی كشورهای شریك روسیه اجرا می شود و امكانات پایگاه نظامی 201 روسیه مستقر در تاجیكستان با هدف كمك به نیروهای دولتی این كشور در خطرناك ترین مناطق مرزی به روز شده است .
این مقام روس همچنین خاطر نشان كرد : ظرفیت های پایگاه نیروی هوایی روسیه مستقر در قرقیزستان نیز تقویت شده و در قالب اتحادیه كشورهای مستقل همسود اقدامات برای تحكیم سیستم امنیت مرزی اجرا شده است تا بر اثر همه این اقدامات متحدان ما خود را راحت تر احساس كنند .
مسئول اداره سوم كشورهای همسود وزارت امور خارجه روسیه همچنین خاطر نشان كرد : بهبود روابط كشورهای آسیای مركزی از جمله تاجیكستان ، قرقیزستان و ازبكستان نیز در شرایط جاری این منطقه تاثیر مثبت دارد .
استرنیك افزود : مدتی پیش بروز اختلاف میان این سه كشور تنش در میان اقوام ساكن در این منطقه كه در همسایگی یكدیگر بسر می بردند ، را در پی داشت كه افراط گرایان می توانستند از این وضعیت برای اهداف خرابكاری خود استفاده كنند .
وی اضافه كرد : در حال حاضر بر اثر بهبود روابط و همكاری های تاشكند با بیشكك و دوشنبه این تهدیدات كاهش یافته است .
آساق **337*1579*انتشار:مرضیه فاتحی