فعالیت 112 واحد صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ماكو

ارومیه- ایرنا- معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماكو با اشاره به فعال شدن واحدهای صنعتی راكد و نیمه فعال این منطقه، گفت: در حالی كه پیش از آغاز بكار دولت تدبیر و امید حدود 40 واحد صنعتی و تولیدی در منطقه آزاد ماكو فعال بود، امروزه 112 واحد در این منطقه فعالیت می كند.

به گزارش ایرنا اكبر نوبخت روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد معادن فعال در منطقه را نیز 14 معدن برشمرد و افزود: در حال حاضر با فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی منطقه آزاد ماكو، برای 2 هزار و 240 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی میزان سرمایه گذاری در این منطقه را یكهزار و 300 میلیارد ریال عنوان كرد و افزود: 95 میلیون دلار نیز سرمایه گذاری ارزی خارجی در منطقه آزاد ماكو صورت گرفته است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماكو با اشاره به مهمترین سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در این منطقه گفت: سرمایه گذاری هندی ها در تولید فروآلیاژ، سرمایه گذاری چینی ها در احداث نیروگاه 1600 مگاواتی در چند فاز و 2 پروژه ترانسفورماتور توزیع روغنی و سیمان ماكو كه در مرحله احداث بوده از جمله سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی در این منطقه است.
وی با تاكید بر حمایت سازمان منطقه آزاد ماكو از كشاورزان و تولیدات كشاورزی، اظهار كرد: دولت به منظور استفاده كشاورزان از رودخانه های مرزی به این مناطق توجه ویژه دارد و پایاب سد كرم آباد كه از سال آینده مورد بهره برداری كشاورزان قرار می گیرد.
نوبخت با اذعان بر اینكه از سال 1341 و با اجرای قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع بخشی از اراضی كشاورزان در اراضی ملی قرار گرفته و بهره‌برداران این بخش تا این دهه از آن رنج ‌برده‌اند، افزود: در اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی كشور با موضوع رفع تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص، سازمان منطقه آزاد ماكو با همكاری جهادكشاورزی و ثبت احوال با عقد تفاهم نامه ای در مركز استان به ‌منظور ارتقای سطح اراضی كشاورزی و احقاق حقوق از دست ‌رفته كشاورزان و زارعان اقدام كرده است.
** شهرك لجستیك تحولی در صنعت ترانزیت و حمل و نقل در منطقه ایجاد كرد
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماكو گفت: در كنار موقعیت استراتژیك منطقه آزاد ماكو به عنوان یك دروازه ترانزیتی و لجستیكی، احداث شهرك لجستیك ضمن كاهش هزینه و زمان حمل و نقل كالا، فرصت های اقتصادی سودآوری را در توسعه تاسیسات لجستیكی فراهم می آورد.
اكبر نوبخت ارائه خدمات پشتیبانی و حمل و نقل و ترانزیت، تسهیل تجارت و به حداقل رساندن هزینه های حمل و نقل و تمركز خدمات رسانی را از اهداف احداث شهرك لجستیك عنوان كرد و گفت: شهرك لجستیك در 2 فاز و در زمینی به مساحت 120 هكتار انجام می شود.
به گفته وی مراكزی از جمله انبارهای عمومی، سردخانه، انبارهای تخصصی نگهداری روغن و سنگ های معدنی و ساختمانی، انبارهای كانتینری و آزمایشگاه های مورد نیاز و همچنین تاسیسات رفاهی و خدماتی برای استفاده كنندگان در شهرك لجستیك پیش بینی شده است.
** رفع مشكلات ترافیك و تجمع كامیون ها با احداث ترمینال چندمنظوره نوبت دهی
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد ماكو گفت: سرمایه گذار بخص خصوصی با دعوت از مسئولان سازمان منطقه آزاد اقدام به احداث ترمینال چند منظوره نوبت دهی و خدماتی برای رانندگان در مساحت 14 هكتار كرده كه شامل بخش های سیستم مكانیزاسیون نوبت دهی، رستوران مجموعه تعمیرگاهی، پاركینگ وسائط نقلیه سنگین و... است.
اكبر نوبخت حجم سرمایه گذاری در این طرح را 400 میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: این طرح در سال آینده به بهره برداری می رسد.
** زمینه برای جذب سرمایه گذاران خارجی فراهم شده است
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماكو گفت: در سال های گذشته به دلیل نبود زیرساخت و كمبود امكانات نتوانستیم آنچنان در جذب سرمایه گذاری خارجی موفق باشیم ولی اكنون زیرساخت ها اعم از شهرك های صنعتی، منابع انرژی و ... فراهم شده است و در سال های آینده جذب سرمایه گذاری خارجی را در این منطقه شاهد خواهیم بود.
اكبر نوبخت با اشاره به اینكه منابع داخلی جوابگوی اشتغال نیست و باید شرایط مساعد برای حضور سرمایه گذار در منطقه را محیا شود، اظهار كرد: سرمایه گذار در جایی سرمایه گذاری می كند كه جو حاكم مساعد باشد پس باید در زمینه بستر سازی شود و شهروندان و مسئولان از تنش و ایجاد جو ناآرام پرهیز كنند.
توسعه اقتصادی در مناطق آزاد نیازمند سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی و روبنایی است؛ راهبردی كه در منطقه آزاد ماكو با وجود فضاسازی های برخی از منتقدان به بار نشسته و زمینه برای تولید و اشتغال را فراهم كرده است.
منطقه آزاد ماكو به عنوان یكی از هفت منطقه آزاد كشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید راه اندازی و به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار كیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت كشورهای تركیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این كشورها به ترتیب 130 و 140 كیلومتر است.
7125/3072
** انتشار: علیرضا فولادی