۲۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۱۲
کد خبر: 82828764
T T
۰ نفر

طرح توسعه صدرا و اميدها به حل مشكلات مردم

۲۲ بهمن ۱۳۹۶، ۲۱:۱۲
کد خبر: 82828764
طرح توسعه صدرا و اميدها به حل مشكلات مردم

شيراز-ايرنا- شهروندان صدرا در شمال غرب شيراز مي گويند: توسعه زيرساخت ها و خدمات شهري در اين شهر جديد متناسب با رشد شتابان جمعيت اين شهر نبوده است و آنها با مشكلات جدي و كمبود امكانات اوليه در حوزه هاي مختلف شهري، فرهنگي، درماني و ... روبرو هستند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، رشد جمعيتي و توسعه صدرا به گونه اي بوده است كه شهرداري اين شهر در اقدامي كم سابقه در ميان شهرهاي كشور از درجه 2 به درجه 8 ارتقا يافته است.
شهر جديد صدرا در دهه هفتاد با هدف اسكان سرريز جمعيت كلانشهر شيراز احداث شد، ولي رشد جمعيت اين شهر در دهه اخير همه و خصوصا مسولان صدرا را غافلگير كرد به گونه‌اي كه زيرساخت‌هاي اين شهر جوابگوي جمعيت ساكن در اين شهر نيست و بر اساس پيش بيني كارشناسان، اين شهر در سه تا چهار سال آينده بيشترين جمعيت استان فارس را بعد از كلانشهر شيراز در خود جاي خواهد داد و اين درحالي است كه از نظر امكانات كم برخوردار محسوب مي شود.
آنچه اهميت توجه بيش از پيش مسئولان را به شهر صدرا مي طلبد اين است كه شماري از شهروندان آن به‌دليل درآمد كم، ناگزير به زندگي در اين شهر هستند چرا كه مخارج زندگي و سكونت در كلانشهر مجاور در توان آنها نيست.
اهالي صدرا به دليل نزديكي به كلانشهر شيراز و اينكه بيشتر در شيراز شاغل هستند توقع خدمات رساني و امكاناتي همسطح اين كلانشهر را در شهرشان دارند كه توقع بحقي هم هست، ولي متأسفانه از ابتدايي‌ترين امكانات شهري هم بي‌بهره اند.
وجود تنها يك راه مواصلاتي به سمت شيراز و عبور و مرور مداوم اهالي صدرا به دليل شاغل بودن در شيراز، باعث شده در طول شبانه روز اين مسير چندين بار در ساعات اوج ترافيك كاملاً مسدود شود و تردد به سختي در آن جريان داشته باشد كه در مواقع بحران مي‌تواند فاجعه آفرين باشد.
اين شهر جديد با بيش از 12هزار و 500 دانش آموز تنها با 16 مدرسه به‌صورت دو شيفت و در كلاس‌هاي 40 نفره داير مي شود و تعداد قابل توجهي دانش آموز نيز به شيراز و شهرك‌هاي اطراف براي تحصيل مي‌روند كه با بهره برداري كامل مسكن‌هاي مهر، كمبود كلاس درس در شهر صدرا به مشكلي بزرگتر تبديل خواهد شد.
شهر صدرا با اين تعداد دانش آموز هنوز آموزش و پرورشي مستقلي ندارد و زير مجموعه ناحيه دو شيراز محسوب مي شود، در صورتي كه در استان فارس ناحيه هاي مستقل آموزشي با وجود برخورداري از يك پنجم اين جمعيت نيز وجود دارد.
اين شهر جديد با مشكلات زيادي نظير كمبود كلاس درس ، عدم وجود شعبات ادارات و دستگاههاي مختلف و بانك، عدم وجود پياده رو در بيشتر خيابانهاي صدرا،وجود زمين هاي راكد بسيار و حيوانات موذي و سگ، عدم وجود ناوگان حمل و نقل درون شهري مثل تاكسي و اتوبوس ، بوي فاضلاب، نبود سينما، كتابخانه و اماكن فرهنگي عام المنفعه وبسياري مشكلات ديگر روبه رو است.
علي عباس منش يكي از اهالي صدرا در گفتگو با خبرنگار ايرنا، گفت: 18سال در اين شهر ساكن هستم و در اين مدت با مشكلات زيادي مواجه بوده ام، اين شهر درمانگاه شبانه روزي ندارد و همچنين ادارات دولتي نيز در اين شهر نمايندگي ندارند و صدرا بر خلاف تقسيمات كشوري يك شهر مستقل نيست و كاملاً به شيراز وابسته است.
عباس منش افزود: تنها يك جاده به سمت شيراز وجود دارد كه بين ساعت چهار تا هشت عصر و همچنين در روزهاي پايان هفته ترافيك بسيار سنگيني بر آن حاكم است و اين شرايط در حالي است كه صدرا به دليل نداشتن زمينه شغلي و اقتصادي كافي به شيراز وابسته و شهروندان اين شهر اغلب بصورت روزانه به شيراز سفر مي كنند.
علي نجفي يكي از اعضاي تشكل هاي مردم نهاد شهر صدرا با اشاره به لزوم جذب سرمايه گذار براي اين شهر به خبرنگار اين رسانه گفت: سرمايه گذار ظرفيت ايجاد اشتغال را دارد و براي مستقل كردن صدرا و قطع وابستگي از شيراز بايد در اين شهر شغل ايجاد كرد هرچند كه در سالهاي اخير اقداماتي در اين خصوص توسط دولت انجام شده كه بايد گسترش و ادامه يابد.
وي افزود: راه مواصلاتي جزو اركان اصلي هر شهري براي توسعه ديگر امور نظير درماني سلامت و گردشگري است و لازم است كه شهرداري صدرا طرح جامعي در اين خصوص تهيه كند كه تاكنون عليرغم تاكيد استاندار فارس و ديگر مسولان استان اين مهم انجام نشده است.
نوش آفرين دهقان يكي از شهروندان صدرا در گفت و گو با خبرنگار ما با تأكيد بر حل مشكلات اورژانسي اين شهر گفت: قبل از چشم انداز آينده و سند تحول اين شهر نياز است مشكلاتي نظير فاضلاب و راه هاي مواصلاتي حل شود تا بتوان اسم شهر و محل سكونت به صدرا اطلاق كرد.
وي تاكيد كرد: مردم به دليل فرسودگي، كثيفي و اتلاف وقت از اتوبوس هاي بين شهري صدرا به سمت شيراز استفاده نمي كنند.
علي گودرزي از فعالان فرهنگي ساكن شهر صدرا با اشاره به مهاجرپذير بودن اين شهر به خبرنگار ما گفت: متأسفانه در انتخابات شوراي صدرا از شهرهاي ديگر آمدند و رأي دادند در صورتي كه ساكن اين شهر نبوده و مشكلات را درك نكرده بودند و همچنين بسياري از مديران اين شهر ساكن اين شهر نيستند كه مشكلات مردم و اهالي را درك كرده باشند.
وي با اشاره به بوي فاضلاب در اين شهر ادامه داد: در صدرا ادارات دولتي شعبه ندارند كه اگر يك نانوايي يا واحد صنفي تخلفي مرتكب شد ساكنان به ارگان مربوطه مراجعه و طرح شكايت كنند و به همين دليل تخلفات صنفي فراواني در اين شهر رخ مي دهد.
گودرزي ادامه داد: با توجه به اهميت ورودي شهرها متاسفانه معابر و ورودي صدرا جلوه‌اي نازيبا دارد و لازم است توجه‌اي ويژه به اين قسمت شود هرچند كه بخشي نيز متعلق به شهرداري شيراز باشد.
هومن فرزانفر يكي از سرمايه گذاران صدرا در گفتگويي با خبرنگار اين رسانه به نبود مكان هاي عام المنفعه در شهر صدرا اشاره كرد و گفت: اگر فرزندان ما بخواهند درس بخوانند يا تفريح كنند بايد به شيراز بروند چون هيچ كتابخانه و سينمايي در اين شهر وجود ندارد. وي افزود: متاسفانه آنتن‌دهي اپراتورهاي تلفن همراه در اين شهر بسيار كم و ضعيف است.
فرزانفر تاكيد كرد: ارائه خدمات شهري در صدرا سطح بسيار نازلي دارد به گونه اي كه بسياري از كوچه هاي صدرا خصوصا در فاز دو هنوز شماره گذاري نشده اند و اگر حادثه و بيماري ناگهاني براي ساكنان رخ دهد آتش نشاني و اورژانس نمي توانند خود را به محل رسانده و مديريت بحران كنند و همچنين با وجودي كه حدود 9 ماه از انتخابات شوراي شهر و رياست جمهوري مي گذرد هنوز برخي بنرهاي تبليغاتي كانديدها بر در و ديوار شهر صدرا خودنمايي مي كند.
عطايي يكي از فعالان فرهنگي صدرا مي گويد: مساله اساسي و مهم در شهر صدرا عدم شناخت مخاطب با توجه به سن و قوميت در اين شهر است.
وي با اشاره به خوابگاهي بودن شهر صدرا ادامه داد: جاذبه هايي براي گروه هايي كه اغلب در صدرا حضور دارند نظير خانم ها و نوجوانان وجود ندارد. وي افزود: در صدرا نمايندگي قانوني ادارات و ارگان‌ها وجود ندارد كه امري بسيار مهم است كه اگر باشند رفت و آمد و ترافيك ورودي شهر كه مردم را آزار مي دهد سبك خواهد شد.
عطايي بيان كرد: براي آينده صدرا اگر تصميمات درستي اتخاذ شود مي‌توان به عنوان شهر سبز، هوشمند، ايمن ، قانون مدار ،آموزشي و درماني هدف گذاري شود.
** صدرا به دليل جديد بودن ظرفيت هاي بسياري پيش رو دارد
به گفته كارشناسان شهر صدرا به اين دليل كه شهري جديدي است پتانسيل بالايي در جهت توسعه دارد به شرطي اينكه از تخصص و برنامه ريزي متناسب با ظرفيتهاي اين شهر بهره گرفته و در گام نخست مشكلات اورژانسي اين شهر با اولويت بندي حل شود.
براساس قرارداد منعقد شده بين شركت عمران صدرا و دانشگاه علامه طباطبايي تهران در ارديبهشت سال 1395 طرح مطالعات جامع و برنامه‌هاي راهبردي توسعه صدرا (CDS) شروع شد، راهبرد توسعه شهري، فرآيند چشم‌انداز بلند مدت يك شهر است كه بر اساس آن برنامه‌هاي اجرايي كوتاه مدت و ميان مدت تهيه مي‌شود ، راهبرد توسعه شهري، فرآيندي است پويا كه با مشاركت و توافق اكثريت شهروندان و بر اساس اولويت بندي برنامه‌ها و مشكلات يك شهر ترسيم و منابع را به سمت چشم انداز‌ 20 ساله مشخص شده راهنمايي مي‌كند.
چهارشنبه 18 بهمن ماه جاري جلسه‌اي با حضور مسئولان و ساكنان صدرا برگزار شد كه مدير اجرايي طرح CDS شهر جديد صدرا در اين جلسه خبر از تكميل و اتمام اين طرح بعد از حدود 2 سال فعاليت داد.
مدرسي از شهروندان صدرا در خصوص طرح استراتژي توسعه شهر صدرا مي گويد،با اين طرح فرصتي كم نظير كه براي اغلب انسانها به دست نمي آيد براي شهروندان صدرا حاصل شده كه آنها بتوانند شهرشان را با ايده و نظر خودشان بسازند هرچند كه موانع بسياري وجود دارد ولي اين طرح مي تواند مشكلات صدرا را برطرف كند.
كلانتري يكي از شهروندان صدرا و متقاضي سرمايه گذاري در اين شهر است نيز به خبرنگار ايرنا مي گويد: براي سرمايه گذاري در بخش آموزشي شهر صدرا به شهرداري اين شهر مراجعه و اعلام آمادگي كردم كه متاسفانه هنوز پاسخي به من نداده اند و حتي نتوانستيم در اين خصوص با شهردارصدرا ديداري داشته باشم و همچنين براي سرمايه گذاري در زمينه تاسيس مراكز اقامتي گردشگري در صدرا تقاضا داده ام كه بعد گذشت حدود يك ماه هنوز منتظر پاسخ كارشناس سازمان ميراث فرهنگي در اين خصوص هستم.
كلانتري در ادامه اظهار كرد: اگر طرح توسعه صدرا مبنا و اولويت كار تمام مسولان اين شهر قرار گيرد و ضمانت اجرايي داشته باشد مي تواند مشكلات عديده اين شهر كه دامان شهروندان صدرا را گرفته برطرف كند.
** تصويب طرح CDS صدرا در شوراي برنامه ريزي فارس به كاهش مشكلات اهالي اين شهر كمك مي كند
مديرعامل شركت عمران صدرا روز يكشنبه در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت: طرح توسعه صدرا CDS در دوره قبلي مديريت شركت عمران و از اوايل سال گذشته آغاز شد و بعد از حدود دو سال كار مطالعاتي و تخصصي اكنون به پايان رسيد و بايد مراحل تصويب آن در مجمع شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد طي شود و پس از آن نيز در شوراي برنامه ريزي استان فارس مطرح و اميدواريم كه در اين شورا نيز تصويب و مبنا عمل كار مديران همه دستگاهها قرار گيرد هرچند كه اين طرح تجربه علمي جديدي است كه شايد مورد قبول اعضاء شوراي برنامه ريزي استان قرار نگيرد.
خليل حاجي پور افزود: در حال حاضر نيز تمام پروژه هاي شركت عمران نظير جاده باجگاه و آرامستان براساس نتايج و بررسي هاي طرح توسعه صدرا CDS انجام مي شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه تمام موضوعاتي كه در اين طرح آمده به مشكلات شهر صدرا و حل آنها براساس اولويت و زمانبندي بر مي گردد كه لازم است همه مسولان صدرا انجام اين طرح را سرلوحه كارشان قرار دهند.
وي اضافه كرد: بودجه ريزي مصوب سال آينده شركت عمران صدرا بر اساس طرح توسعه اي CDS انجام شده و با مجموعه شهرداري صدرا نيز مكاتباتي انجام شده كه بودجه ريزي و برنامه ريزي خود را براساس اين طرح انجام دهند چون اين طرح بر مبنا راهبردهاي توسعه شهري در ابعاد مختلف كمي و كيفي با هدف ارتقاء سطح كيفيت سكونت و افزايش زيست پذيري شهري تهيه شده است.
حاجي پور اضافه كرد: اين طرح يكپارچه ترين و كامل ترين تحقيقي است كه از زمان تاسيس صدرا اتفاق افتاده و در چشم اندازي 20 ساله، و برنامه ريزي گام به گام بر اساس اولويت بندي هاي صورت پذيرفته پروژه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت را در صدرا مشخص كرده است.
وي افزود: طرح CDS يا همان طرح استراتژي هاي توسعه شهر صدرا، نقشه راهي است كه تكليف توسعه اين شهر را براي 20 سال آينده مشخص كرده است و با تغيير مديران شهر نيز اين اولويت ها تغيير نخواهند كرد.
مديرعامل شركت عمران شهر جديد صدرا خاطرنشان كرد: شهر صدرا نخستين شهر جديدي است كه اين مطالعات در آن انجام شده و اميدواريم با تصويب اين طرح از سال آينده وفاق كاملي براي اجراي آن بين مديريت اين شهر جديد ايجاد شود.
مديرعامل شركت عمران صدرا با اشاره به اينكه مردم اين شهر از شعار دادن بيشمار خسته شده اند و اميدواريم در دوره مديريتي جديد شركت عمران و تا شش ماهه آينده كارهايي صورت گيرد كه مردم نتيجه آنها را در عمل ببينند، گفت: پروژه مسكن مهر بنا سازان رمضان صدرا كه سالها به دليل برخي مشكلات تعطيل و در پي آن نارضايتي زيادي بوجود آمده بود، دوشنبه 23 بهمن ماه شروع به كار خواهد كرد و 450 واحد آن تحويل صاحبانشان مي شود و مابقي نيز در برنامه اي زمانبندي طي هشت ماه آينده تحويل داده خواهند شد و همچنين آغاز به كار پروژه تعريض و ساخت جاده صدرا به سمت دو كوهك كه پيمانكار آن نيز هفته گذشته مشخص و اكنون در حال تجهيز كارگاه است از فردا شروع مي شود.
حاجي پور خبر داد: دو باب مدرسه 12 كلاسه كه با بودجه شركت عمران ساخته شده كه تا پايان هفته جاري به بهره برداري مي رسد كه اميدوارم مجموع اين اقدامات باعث تزريق اميد در دل اهالي صدرا شود و آنها احساس كنند كه مشكلات اين شهر به تدريج برطرف خواهد شد وبه آينده اميدوارتر باشند.
مدير و مجري طرح توسعه شهر جديد صدرا نيز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نتيجه طرح جامع توسعه صدرا در چشم انداز 20 ساله شامل اولويت هاي اجرايي شهر صدرا، در بخش هاي كالبدي- فضايي، حمل و نقل و ترافيك، حقوقي و مديريتي، اجتماعي ، اقتصادي ، زيست محيطي ، حل مسائل جاري شهر ، پاسخ به نيازهاي آتي توسعه محور، تدوين نظام يكپارچه مديريت شهري ، فرهنگي و هنري مي شود.
محمد شيخي افزود: شهر صدرا بعد از شيراز پرجمعيت ترين شهر استان فارس به شمار مي رود در حالي كه زيرساختهاي موجود در آن از بسياري از شهرهاي اين استان كمتر است و عملا نسبت جمعيت و امكانات و خدمات در اين شهر با هم همخواني ندارد.
عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبائي تهران تاكيد كرد: به دليل نوپا و جديد بودن اين طرح در ايران متاسفانه مرجع تصويب آن در نظام هاي رسمي برنامه ريزي كشور مشخص نشده كه از مسئولان و نمايندگان تقاضا داريم در اين خصوص تصميم گيري مناسبي را اتخاذ كنند.
شيخي اشاره كرد: قبل از تصويب اين طرح در شركت مادر تخصصي شهرهاي جديد و شوراي برنامه ريزي استان مي توان تغييراتي كه علمي و تخصصي باشد را در اين طرح ايجاد كرد كه از شهروندان صدرا تقاضا دارم كه اگر تمايل دارند نظرات خود در اين باره را براي ما ارسال نمايند.
9873 / 2027
گزارشگر: محمد امين افشارپور ** انتشاردهنده: سيداحمد نجفي