در اين مطلب آمده است: تجربههاي هميشه شكستخورده پاركومتر و پاركبان كه در اين سالها قرار بود منبع درآمدي براي شهر و شهرداري باشد و هيچوقت موفق نشد، قرار است از سال آينده با اپليكيشن جايگزين شود.
اين خبر را روز گذشته افشين حبيبزاده، معاون نظارت شوراي شهر تهران، اعلام كرد.
براساس بودجه پيشنهادي سال ٩٧ درآمد شهرداري از پارك حاشيه خيابان هزار ميليارد تومان تعيين شده است.
نيمههاي دهه ٨٠ و در اوايل دوران فعاليت سردار محمدباقر قاليباف در شهر تهران، توافقاتي بين پليس راهنمايي و رانندگي و شهرداري تهران براي ساماندهي و توزيع عادلانه پارك حاشيهاي در خيابانهاي اصلي شهر تهران صورت گرفت كه اتفاقا پيمانكار آن هم بنياد تعاون ناجا بود.
خيابانها تقسيم شدند و افرادي هم به نام «پاركبان» در خيابانها جاي پاركها را به مردم ميدادند و مبلغي را همراه با قبض ميگرفتند.
حضور اين افراد در شرايطي بود كه بسياري از دستگاههاي پاركومتر قديمي يا ازكارافتاده بودند يا بهواسطه پيشرفت تكنولوژي و نبود امكانات الكترونيك در سطح شهر امكان استفاده از آنها با كارتهاي شهروندي يا كارتهاي بانكي وجود نداشت و ردوبدلشدن پول نقد هم مشكلات زيادي به همراه داشت.
با وجود اين شرايط ادامه پيدا كرد و اين پول نقد بود كه بين شهروندان و پاركبانها رد و بدل ميشد.
در اين موقعيتها اين شهروندان بودند كه بهخاطر جاي پارك در خيابان مجبور بودند هرچه را پاركبان ميگويد گوش دهند و كنار بيايند و البته در بسياري از موارد هم كار به درگيري لفظي يا فيزيكي بي انجامد.
يكي از مهمترين تخلفات پاركبانهاي شهر تهران، دريافت عوارض بيشتر از ميزان مصوب، انحصاريكردن جاي پاركها براي افرادي خاص يا اصلا پيشفروشكردن جاي پارك يك خيابان بود.
اين شرايط ادامه داشت و در اين سالها معاونت ترافيك شهرداري تهران، اعضاي شوراي شهر و پليس راهور در اين موردِ خاص، اقدامات و اعتراضاتي داشتند، اما فعاليت اين پاركبانها در خلأ فعاليت دستگاههاي پاركومتر و سيستمي اقناعكننده هنوز هم ادامه دارد.
البته پليس راهور از سال گذشته بارها اعلام كرده است هزينه نقدي براي پارك حاشيهاي خودرو كه از سوي پاركبانها دريافت ميشود، غيرقانوني است.
مهدي چمران، رئيس شوراي وقت در دوره قبل شوراي شهر تهران در نقد اين اقدامات بارها صحبت كرد، اما اين اظهارات در فضاي رسانهاي ربطي به كف خيابان نداشت و آنچه براي مردم در خيابانها وجود داشت، الزام پرداخت پولي به افرادي بهعنوان پاركبان بود كه مجبور بودند خودرويشان را به او بسپارند و بروند.
حالا و در دوره جديد مديريت شهري كه اصرار زيادي به كسب درآمد از چنين محلهايي وجود دارد، شهرداري تهران تصميم گرفته است در عين ساماندهي اين وضعيت، محل درآمدي پايدار براي خود تأمين كند.
محمد عليخاني، معاون نظارت شوراي شهر تهران، در گفتوگويي با ايلنا در تشريح اين وضعيت جديد و اقدام شهرداري تهران، گفته است: «تاكنون فقط پاركومتر و پاركبان مطرح بوده، اما پاركومتر در همهجاي دنيا منسوخ شده است، چراكه با توجه به اپليكيشنهاي موجود در اين زمينه و امكاناتي كه در اختيار مردم قرار ميدهد، ديگر كسي از پاركومتر استفاده نميكند.
مقوله پاركبان هم كه ديگر قابليت اجرا ندارد. استفاده از اپليكيشن پيشنهاد شوراست و بيشك شهرداري در طرح خود از آن استفاده خواهد كرد».
تهران كه در سالهاي گذشته همواره از كمبود پاركينگ و تخلفات گسترده در تأميننشدن پاركينگ رنج برده، بخش زيادي از كمبود پاركينگ را به سمت پارك حاشيهاي كه حدود يك ميليون جاي پارك است، برده و اكنون به شكلي رسمي دارد اين وضعيت را به موقعيتي درآمدزا تبديل ميكند.
رئيس كميسيون عمران، حملونقل و ترافيك شوراي شهر تهران، ميگويد ساماندهينكردن پارك حاشيهاي روزانه 11 ميليارد تومان خسارت به پايتخت وارد ميكند و جاي سؤال دارد؛ خريد و نصب 11 هزار پاركومتر و درآمدي كه شركتهاي پيمانكاري پاركبان از فروختن خيابانهاي پايتخت كسب كردند، چه شد؟
افشين حبيبزاده، عضو كميسيون حملونقل و ترافيك شوراي شهر تهران، ميگويد: در طرح تفصيلي نزديك به يك ميليون پارك حاشيهاي داريم، اما متأسفانه رقمي كه تابهحال ساماندهي شده، بسيار پايين است و قابل مقايسه با اين يك ميليون نيست.
طرحي كه قرار است شهرداري براساس مصوبه شورا ارائه دهد، مربوط به درآمدزايي از پارك حاشيهاي معابر اصلي است و مربوط به كوچهها نميشود.
شورا در اين راستا درآمد و هزينه را هم در بودجه ديده است و تبصرهاي به رديف درآمدهاي شهرداري اضافه شده كه شهرداري بايد سالانه از پارك حاشيهاي حدود هزار ميليارد تومان درآمد كسب كند.
اين رقم براي سال اول بسيار چشمگير است و شهرداري بايد بتواند خود را به اين عدد نزديك كند.
حبيبزاده با اشاره به بودجه 17هزارو 500 توماني شهرداري، درآمد هزار ميليارد تومان از پارك حاشيهاي را قدمي مثبت در راستاي درآمدزايي پايدار دانست و گفت: اگر شهرداري بتواند از اين طريق درآمد پايدار كسب كند، به رقم چشمگيري دست يافته است.
همزمان با تصويب هزينههاي بودجه 97 اين تبصره نهايي خواهد شد، البته در بحث هزينهكرد اين هزار ميليارد تومان حرف و حديث وجود دارد.
حبيبزاده در تشريح كاربردهاي اين اپليكيشن گفت: اين اپليكيشن محل دقيق پارك و مبلغ و هزينه را مشخص ميكند و شهروندان ميتوانند بهراحتي هزينه پارك خود را از طريق اپليكيشن پرداخت كرده و پليس نيز وقتي به محل پارك مراجعه كند برايش مشخص خواهد شد كه چه كسي هزينه را پرداخت كرده و چه كسي پرداخت نكرده و بايد جريمه دهد.
البته اينكه هزينه بايد چطور محاسبه شود هنوز بهطوركامل مشخص نيست و اصولا بر مبناي زمان است و هيچ عددي نميتوان درباره قيمت آينده پارك حاشيهاي اعلام كرد.
او قدم بعدي را افزايش قيمت پارك حاشيهاي و كاهش قيمت پاركينگ دانست و افزود: اگر به تعداد كافي در شهر پاركينگ داشته باشيم، وارد مرحله دوم ميشويم كه معمولا قيمت پارك حاشيهاي بسيار بالا و قيمت پاركينگ بسيار پايين ميرود و در نتيجه مردم تشويق ميشوند از پاركينگ استفاده كنند و از پارك حاشيهاي فقط در مواقع كار ضروري استفاده خواهد شد.
روزنامه شرق
تهرام/1735
![اپليكيشن بهجاي پاركبان اپليكيشن بهجاي پاركبان](https://img9.irna.ir/old/Image/1396/13961123/82828879/N82828879-72174521.jpg)
تهران- رونامه شرق در شماره امروز- دوشنبه- خود با درج مطلبي با عنوان اپليكيشن بهجاي پاركبان به موضوع سياستهاي شهرداري تهران براي كسب درآمدهاي پايدار به سمت سيستمهاي روز مي پردازد.